Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Markedsføring Segmenteringsooppgave VKI


Anbefalte innlegg

Jeg har en markedsføringsinnlevering der jeg har fått en oppgave som går ut på segmentering. Problemet er ikke teorien, men markedet. Jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal segmentere et slikt marked.

 

• Gjør rede for aktuelle segmenter og gi et begrunnet forslag til målgruppe® du mener de bør satse på.

 

Interiør- og Designkonsulenten AS

 

Kari, Tone og Eirin ble godt kjent med hverandre da de deltok i en kurs for kvinneetablerere. De kom faktisk så godt ut av det med hverandre at de ble enige om å starte en virksomhet sammen. De bor i Bergensområdet.

 

Kari er utdannet interiørarkitekt og har erfaring med innredning av både privatboliger og større bygg som hoteller, sykehus, skoler osv. Tone er nyutdannet tekstilkunstner og har forholdsvis liten erfaring etter avsluttet eksamen. Eirin er utdannet formingslærer og har flere års erfaring fra videregående skole. De har de nødvendige økonomiske ressursene til å starte opp.

 

Etter diskusjoner ble de tre enige om å kunne tilby følgende: Gi råd og sørge for totalløsninger for innredninger, dvs. ta ut farger, stoffer, tepper, lamper og lyssetting, duker, gardiner, møbler, bilder osv. til et værelse eller hele bygg. Videre vil de sørge for at dette blir anskaffet og montert ferdig til bruk for kunden. For kunder som ønsker det, kan de designe og lage egne stoffer til møbler, gardiner osv. De vil også kunne lage noe kunst etter kundens ønsker, kunst som kan tilpasses resten av interiøret, som veggtepper, akvarellbilder og lignende. Målet er å bli et ledende profesjonelt konsulentfirma innen design og interiør.

 

Det finnes ingen andre virksomheter på Vestlandet som kan tilby slike totalløsninger. Det eksisterer imidlertid flere enkeltstående interiørarkitekter i distriktet.

 

På etableringskurset fikk jentene noe innsikt i blant annet regnskap og markedsføring, men ikke tilstrekkelig for å kunne anvende dette i første omgang.

TEMA FOR FORBEREDELSESDELEN

Eirin tar kontakt med markedsføringsklassen på din videregående skole. Hun ønsker hjelp til å utarbeide en markedsplan for det første året. Hun vet at det kan ta veldig lang tid å utarbeide en fullstendig markedsplan, og ber deg i første omgang konsentrere deg om følgende områder: forretningsidé, målgrupper, markedsstrategi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...