Gå til innhold

Mine erfaringer med Windows XP Professional x64.

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte mitt eksemplar sammen med mitt AMD X2 system og har etter et par måneder funnet ut at det har vært en irriterende vei jeg har kjørt på. For de som lurer på om de skal kjøpe 64bit-versjonen av Windows XP så kan dette kanskje bli en liten guide til det spørsmålet.

Mitt system først og fremst:

AMD Athlon 64 X2 4200+

Corsair 4x512 MB RAM

GeForce 7800 GT

2 stk. BenQ FP937s 12ms 19" LCD

WD Raptor 73,4GB 10K RPM

1 stk. Samsung SpinPoint 250GB 7200 RPM

MSI K8N Neo4 Platinum nForce 4 Ultra

Har ikke listet alt opp og det er heller ikke poenget, hovedkortet er oppgradert med siste BIOS men i tid og utide kommer Windows med en System Error der den klager på at den ikke er sikker på hvilken CPU som er i maskinen. Denne feilen virker ikke til å gjøre noe med systemytelsen, men kan kanskje ødelegge for dobbeltkjernen ettersom jeg har opplevd noen ganger at maskinen har fryst ved bruk av bare et program.

Jeg har endelig funnet ut at AMD har laget egne drivere til x64 versjonene av Windows XP og Windows 2003 Server og har lagt denne driveren inn og midlertidlig virker dette flott og jeg vil oppdatere hvis jeg merker at ting virker bedre eller ikke.

Hardware har vært litt spennende, det er få eller ingen leverandører som klarer å levere produkter med drivere til Windows x64, dette er irriterende og kan være et problem for noen, men for andre trenger dette ikke å ha betydning. Det kan såklart hende at dette endrer seg i nærmeste fremtid, men jeg kan vedde på at få leverandører gidder å bry seg om det til Windows Vista kommer ut. Sjekk ut produktet på leverandørens hjemmeside for å være sikker på at de har drivere.

Jeg kan med hånden på hjertet si at noe ytelsesforskjell mellom vanlig 32bit og 64bit Windows eksisterer ikke, når jeg har testet fikk jeg en forskjell på maksimum 1% eller ikke noe i det hele tatt, alt fra 3DMark 2005 til andre generiske benchmarks. Man vil få ytelsesforbedring i Windows x64 hvis man har programvare som er spesielt laget bare for x64-versjonen, noe annet har jeg ikke erfart.

Andre problemer jeg har støttet på er programvare, dette gjelder alt fra spill som man trenger workarounds for å få installert spillet eller at spill nekter å bli installert i det hele tatt. Jeg har ikke så mye erfaring med utrolig mye variert programvare ettersom jeg bruker de samme programmene på fritiden min, men antivirus og spesielt gratisversjoner som AVG Free er ikke tilgjengelig til x64-versjonen, noe som irriterer meg meget mye.

En annen ting som også er veldig irriterende er at Microsoft selv ikke er flinke med produktstøtte til Windows x64. Alt fra skinpacks til OneCare beta er ikke å oppdrive, samme med første betaversjonen av IE7. Det er kanskje mange som ikke bryr seg om dette, men jeg liker å prøve slikt.

Konklusjon:

Det kan hende at jeg angrer litt på at jeg kjøpe Windows XP Professional x64, en del av meg gjør det pga mangel på drivere, samme programvare som er tilgjengelig på 32bit-versjonen og at Microsoft selv ikke klarer å produsere programvare til å fungere på sin egen programvare er bare toppen av kransekaken. I tillegg til at det ikke er noen reell ytelsesforskjell fra 32bit-versjonen gjør det egentlig bare til en flopp. Til de som skal kjøpe Windows XP og tenker på hvilken versjon de skal kjøpe må sitte seg ned og sjekke disse punktene:

Hvilken programvare skal jeg kjøre nå og i fremtiden?

Hvilken hardware skal jeg kjøre nå og i fremtiden?

Hvis du ikke kommer fram til at du skal bruke programvare spesiell laget for Windows XP Professional x64 tror jeg nok at du bare skal kjøpe 32bit-versjonen, alt annet vil bare irritere deg i lengden.

Håper dette har vært en grei liten guide og at det ikke er noen skrivefeil jeg må ordne opp i senere. :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...