Gå til innhold

platevalg for brenning i 4x

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spørs litt hva du skal brenne. Men som regel å er det ikke vits å brenne på 16x uansett siden det går så fort. Jeg brenner bare på 4X for tiden og 8X speed hvis det er filmer jeg har laget selv. Grunnen til dette er jo for å få bedre resultat og sikre meg at filmen virker.

Lenke til kommentar
16x plater kan faktisk gi dårligere resultat når de brennes på lavere hastigheter. Du bør derfor kjøpe 8 eller 4x plater til dette formålet.

6032404[/snapback]

Det var noe sånt jeg mente jeg hadde hørt ja, så derfor jeg spurte.

Problemet er jo at man nesten ikke får kjøpt 4x plater lenger ... i alle fall ikke kvalitetsplater.

Poenget er at jeg har et brennetårn med 6stk Benq DW 1650. Har "masseproduksjon" av egenprodusert video (semiprofesjonelt), og for at disken skal klare å henge med, så er 4x høyeste brennehastighet.

Noen som har plater å anbefale i denne sammenhengen?

OCfreak?

Lenke til kommentar

Brenner.no har Taiyo Yuden 8x plater til en rimelig penge. TY er de beste platene på markedet og en sikker vinner.

Disse burde også fungere meget bra på 4x. Kan teste dette om nødvendig.

Pleier helst å teste TY plater på raskere enn oppgitt hastighet, ikke tregere :)

Lenke til kommentar

Det er korrekt at gode plater bør brennes på det de er beregnet for, da det bl.a. er en noe annen brennestrategi på de forskjellige hastighetene. Ett "knepp" opp eller ned går somregel greit på de beste platene uten å forringe kvaliteten.

De mindre gode platene kan med hell brennes på lavere hastighet, men sjeldent høyere.

Vi fikk en plansje fra Taiyo Yuden for en stund siden (som jeg ikke finner igjen), som viste på CD plater at feilnivået på brennehastigheten var vesentlig høyere på de helt laveste hastigheter...opp til ca 12x, så flatet det ut, og begynte stigningen igjen på 36x og oppover. Det pussige var at resultatet ble dårligere i hastigheter opp til 12x, enn 48 og 52x. Det optimale på CD brenning ligger faktiskt midt på treet, på 24-32x.. Dette var en test av mange forskjellige media + TY, og det var det samme med alle merkene. Det samme var med TY, men da ikke så kraftige utslag....

Den samme greia gjelder tildels med DVD media, og spesiellt de helt laveste hastigheter, hvor det ble større endringer i skrivestrategiene (1-2x og opp til 4x). Så å brenne en 8x plate i 2x kan gi værre resultat enn å brenne den i 12-16x pussig nok.

Tommelfingerregel bør være;

Gode plater: (f.eks TY) gir best resultat på den hastigheten den er satt til!, men kan med hell brennes i høyere hastighet på de fleste brennere.

Middels plater: gir best resultat med den hastigheten den er satt til, men kan med hell brennes på ett steg lavere hastighet.

Under middels; Gir best resultat på lavere hastighet enn det den er satt til. (ofte pga at dette er plater egentlig beregnet på lavere hastigheter som er "justert" til en høere hastighet)

Dårlig plater; Bør ikke brennes på overhode! :-)

4x media

4x media begynner å forsvinne fra markedet, men som nevnt av "holvik" ovenfor har vi både 4x TY plater, og også Maxell 4x i JC igjen (+R produsert av TY), Princo -R m.m.

mvh

Pål K

PXP

Lenke til kommentar

Takker for lærerikt innspill fra pxp.

Regner med jeg går for 4x TY platene. Var forholdsvis ok pris på dem å.

Har ca. 150 slike plater liggende, som jeg hadde håpet vi kunne brukt i tillegg til TY platene. Vil dette gå bra, eller går det på rævva kvalitetsmessig? På sikt vil vi bruke 4x plater, men kjedelig å ha nesten 200 plater som jeg ikke kan bruke...

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...