Gå til innhold

Partibarometer for mai 2006

Partibarometer for mai 2006 (forrige måneds resultat i parentes)  

438 stemmer

1. 1. Partibarometer for mai 2006 (forrige måneds resultat i parentes)

• Demokratene [ 0 ] [0.00%]
      2
    • Det Liberale Folkeparti [ 14 ] [10.45%]
      13
    • Fremskrittspartiet [ 29 ] [21.64%]
      129
    • Høyre [ 15 ] [11.19%]
      61
    • Kristelig Folkeparti [ 3 ] [2.24%]
      12
    • Kystpartiet [ 1 ] [0.75%]
      3
    • Pensjonistpartiet [ 1 ] [0.75%]
      1
    • Rød Valgallianse [ 11 ] [8.21%]
      19
    • Senterpartiet [ 2 ] [1.49%]
      10
    • Sosialistisk Venstreparti [ 11 ] [8.21%]
      31
    • Venstre [ 7 ] [5.22%]
      30
    • Norges Kommunistiske Parti [ 2 ] [1.49%]
      4
    • Det Norske Arbeiderparti [ 22 ] [16.42%]
      82
    • Blankt [ 4 ] [2.99%]
      19
    • Ville ikke stemt
      22

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dessuten vil jeg støtte FrP nå mens de har den store framveksten. FrP i regjering ved neste valg, helst alene, hadde vært meget interessant!

6028956[/snapback]

Støttes 100% for da må de bevise sine enorme løfter noe selv ikke de er istand til og som vil føre til at vi får et FRP med en oppslutning rundt 4-5% som er mer reelt :p

6091107[/snapback]

Et FrP alene i mindretallsregjering tror jeg dessverre kan vise seg å være en svært tøff oppgave, fordi de andre partiene vil torpedere mesteparten, slik de gjør nå. En flertallsregjering sammen med Høyre & compani kan derimot være et meget godt alternativ.

6091173[/snapback]

Torpedering skjer med alle partier i regering, det som er spesielt med FRP er at de selv gjennom mange år har "latterliggjordt" de andres politikk samtidig som de har skapt en illusjon om at bare de får maktenså blir det bare velstand for alle over natten. Når så hverdagen kommer og folk flest ser at det ikke ble bedre eller bare minimale forskjeller så vil folk også snu ryggen til FRP og vende tilbake til sine "gamle" partier .

Lenke til kommentar

Ja, jeg liker hva jeg ser ihvertfall.

God oppslutning om høyrepartiene :)

Uansett, det er litt dumt at "blank" og "ville ikke slengt" teller med på resultatet.. vi får jo ikke se hvor mange prosent av de som stemte som stemte på de forskjellige partiene...

F.eks. fikk FRP egentlig over 32% av stemmene her hvis du ser bort fra de som ikke stemte..

Lenke til kommentar
Torpedering skjer med alle partier i regering, det som er spesielt med FRP er at de selv gjennom mange år har "latterliggjordt" de andres politikk samtidig som de har skapt en illusjon om at bare de får maktenså blir det bare velstand for alle over natten. Når så hverdagen kommer og folk flest ser at det ikke ble bedre eller bare minimale forskjeller så vil folk også snu ryggen til FRP og vende tilbake til sine "gamle" partier .

6097699[/snapback]

Med en flertallsregjering (som nå) så unngår man "torpedering". Opposisjonen har jo i realiteten ingenting de skulle ha sagt. FrP bør derfor få til en flertallskoalisjon på borgerlig side for å øke sjansene for å lykkes.

Lenke til kommentar
Uansett, det er litt dumt at "blank" og "ville ikke slengt" teller med på resultatet.. vi får jo ikke se hvor mange prosent av de som stemte som stemte på de forskjellige partiene... F.eks. fikk FRP egentlig over 32% av stemmene her hvis du ser bort fra de som ikke stemte..

6097729[/snapback]

Tja, vanskelig å lage en poll med alternativer som ikke teller med, tror jeg? :)

Men som du jo har funnet ut er det lett å regne seg frem til på egen hånd.

Lenke til kommentar
Uansett, det er litt dumt at "blank" og "ville ikke slengt" teller med på resultatet.. vi får jo ikke se hvor mange prosent av de som stemte som stemte på de forskjellige partiene...

F.eks. fikk FRP egentlig over 32% av stemmene her hvis du ser bort fra de som ikke stemte..

6097729[/snapback]

Blankt er mulig å stemme ved valg. Noe jeg ville gjort den dag idag. Jeg verdsetter stemmeretten min, også det å gå og gi beskjed om at jeg ikke gir min tillit til noen av partiene. Det er også interessant å se hvem som ikke gidder ta seg bryet.

Dessverre blir ikke blankt registrert som egen "gruppe". :thumbdown:

Endret av Dotten
Lenke til kommentar
Tja, var vel enda færre jenter for 3 år siden og da var SV størst på forumet.

6097559[/snapback]

det var vel færre som hadde bredbånd for 3 år siden også (både i skolen og hjemme), og det er de "lavtlønnede" familiene som har stått for økningen det siste åra tipper jeg ;) dessuten finnes det vel mange mulige forklaringsvariabler, så her må vi nesten få inn en valgforsker :D for å tydelig forklare hva de kan være og hvilke feilkilder som finnes utover de helt åpenbare.

forøvrig så tror jeg at venstresiden gikk lei av å skrive her for noen år tilbake, siden det var som å skrive mot en vegg som stadig ble vasket. les seixon og andre liknende forumbrukere. noen tungvektere migrerte til fordel for mer utfordrende forum som somethingawful:

http://en.wikipedia.org/wiki/Somethingawful

Endret av modellmakt
Lenke til kommentar
Blankt er mulig å stemme ved valg. Noe jeg ville gjort den dag idag. Jeg verdsetter stemmeretten min, også det å gå og gi beskjed om at jeg ikke gir min tillit til noen av partiene. Det er også interessant å se hvem som ikke gidder ta seg bryet.

Dessverre blir ikke blankt registrert som egen "gruppe".  :thumbdown:

6097834[/snapback]

Jaa, poenget er at når f.eks. Høyre har fått 15% på en undersøkelse, så er jo det 15% av de som stemte på et parti, hvis du skjønner hva jeg mener..?

Lenke til kommentar
Tja, var vel enda færre jenter for 3 år siden og da var SV størst på forumet.

6097559[/snapback]

det var vel færre som hadde bredbånd for 3 år siden også (både i skolen og hjemme), og det er de "lavtlønnede" familiene som har stått for økningen det siste åra tipper jeg ;) dessuten finnes det vel mange mulige forklaringsvariabler, så her må vi nesten få inn en valgforsker :D for å tydelig forklare hva de kan være og hvilke feilkilder som finnes utover de helt åpenbare.

6097876[/snapback]

Så du mener kun lavtudtannede og fattige stemmer FRP? (og jeg ser ikke helt hva som er galt med den gruppen mennesker, man er ikke idiot fordi man er fattig eller ikke har utdannelse)

Over 30% av befolkningen stemmer nå partiet, ifølge målinger. Husker det var målinger som viste at den typpiske FRP velger var ung eller gammel mann, trygdet, lav utdannelse osv. Det var den gang de hadde litt over 10% oppslutning.

De eneste velgergruppene som holder seg unna FRP nå er nok næringslivstopper (de stemmer nesten utelukkende Høyre og AP), samt feminister.

Har aldri skjønt hvorfor man skal angripe velgergruppene for å ramme et parti. Gå nå heller på ballen (les; politikken), ikke spilleren (les; velgeren) :)

Dessverre blir ikke blankt registrert som egen "gruppe".  :thumbdown:

6097834[/snapback]

Jaa, poenget er at når f.eks. Høyre har fått 15% på en undersøkelse, så er jo det 15% av de som stemte på et parti, hvis du skjønner hva jeg mener..?

6097954[/snapback]

Spørreundersøkelser tar med de som "sitter på gjerdet" normalt sett. Slik den er nå får man mer informasjon og det er en enkel sak å regne om for de spesielt interesserte, dette kan jeg selv gjøre for hver poll som avsluttes for den saks skyld :)

Lenke til kommentar

Jeg stemte blankt. Ikke én gang de siste to årene (eller muligens mindre) har jeg følt at det var noenlunde enighet mellom meg og et parti. Selv om jeg har en del meninger om enkeltsaker, vet jeg simpelthen ikke hvem jeg holder med. Høyre-venstre-aksen er verst; jeg er i fullstendig villrede hva den økonomiske politikken angår, og jeg vet virkelig ikke hva jeg ønsker meg. Uansett tror jeg at jeg er ganske liberal, og et hat overfor byråkrati og overflødige regler er gjennomgående i en del av det jeg mener. Jeg er ikke ekstrem der heller dog, så jeg tror verken jeg er en anarkist eller en liberalist for å si det sånn, selv om jeg har vurdert begge deler. Får se om jeg finner ut av det en gang, selv om jeg også liker denne åpene posisjonen jeg befinner meg i nå. Hvis ikke får jeg starte mitt eget parti...

Lenke til kommentar
Har aldri skjønt hvorfor man skal angripe velgergruppene for å ramme et parti. Gå nå heller på ballen (les; politikken), ikke spilleren (les; velgeren) :)

6097976[/snapback]

Nå har vel heller aldri Modellmakt angrepet en velgergruppe, dette er bare noe du velger å tro han mener, og det kan kanskje være sant og, hva vet vel jeg.

Men Modellmakt kom her bare med forklaring på økningen til FRP, eller rettere sagt; en spekulasjon som kanskje stemmer overens med grunnen til dagens situasjon.

For øvrig er det en synd og skam at det ikke er flere fra venstresiden her, men vi har da noen (McFly f.eks.).

Endret av warpig
Lenke til kommentar

6097699[/snapback]

Med en flertallsregjering (som nå) så unngår man "torpedering". Opposisjonen har jo i realiteten ingenting de skulle ha sagt. FrP bør derfor få til en flertallskoalisjon på borgerlig side for å øke sjansene for å lykkes.

6097763[/snapback]

Ja om du tenker på å kjøre gjennom saker er jo det riktig,men det forhindrer jo ikke kritikken fra de andre partiene, tvert om nå kan de fritt kritisere og toe sine hender.

Så tenker jeg også på de som har stemt,mange er nok skuffet denne gangen som forrige gang,men FRP har skapt en så enorm forventning blandt mange stemmeberettige at det vil bli en blåmandag uten sidestykke når de får makten og ikke klarer å innfri .

Lenke til kommentar
Ja om du tenker på å kjøre gjennom saker er jo det riktig,men det forhindrer jo ikke kritikken fra de andre partiene, tvert om nå kan de fritt kritisere og toe sine hender.

Med torpedere så mener jeg å stoppe/hindre forslag i å bli vedtatt.

Så tenker jeg også på de som har stemt,mange er nok skuffet denne gangen som forrige gang,men FRP har skapt en så enorm forventning blandt mange stemmeberettige at det vil bli en blåmandag uten sidestykke når de får makten og ikke klarer å innfri .

6098319[/snapback]

Vel, det gjenstår nå å se. :whistle:

Endret av klilleng
Lenke til kommentar
Så du mener kun lavtudtannede og fattige stemmer FRP? (og jeg ser ikke helt hva som er galt med den gruppen mennesker, man er ikke idiot fordi man er fattig eller ikke har utdannelse) Over 30% av befolkningen stemmer nå partiet, ifølge målinger. Husker det var målinger som viste at den typpiske FRP velger var ung eller gammel mann, trygdet, lav utdannelse osv. Det var den gang de hadde litt over 10% oppslutning. De eneste velgergruppene som holder seg unna FRP nå er nok næringslivstopper (de stemmer nesten utelukkende Høyre og AP), samt feminister. Har aldri skjønt hvorfor man skal angripe velgergruppene for å ramme et parti. Gå nå heller på ballen (les; politikken), ikke spilleren (les; velgeren) :)

Å tolke synsing rundt mulige forklaringsvariabler som angrep mot en velgergruppe får du ha på din regning. Videre "så du mener kun...". Typiske ord som kommenterer statistikk er tendenser, sannsynlighet osv. Ordet "kun" er i denne sammenheng malplassert. Sannsynligheten for at en som stemmer frp har de og de verdiene på en variabel er en "riktigere" tolkning av min synsing. Dette er en tendens. Man kan og bør trekke inn utenforliggende årsaker og ikke holde seg til enkle tilskrevne & ervervede variabler.

Kort fortalt, les Z.Baumans "flytende modernitet" og "risikosamfunnet" til Ulrich Bech

bibsys er nede:

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.d...d=123217&rom=MP

en god artikkel:

http://www.forskning.no/Artikler/2005/april/1112707064.94

Endret av modellmakt
Lenke til kommentar

Slik jeg har observert så er det mange som faktisk lærer noe om Frps politikk når noen som stemmer på partiet har begynt å skrive hva partiet egentlig står for. Istedenfor den ensidig negative propagandaen mot Frp så møter de et parti som er helt annerledes enn de trodde før de begynte å lære om politikken.

Motstanden mot Frp skyldes i stor grad feiloppfatninger og løgner. Når noen avslører dette er det naturlig at rasjonelt tenkende mennesker endrer standpunkt fra å hate Frp til å kanskje til og med stemme på partiet.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...