Gå til innhold

Partibarometer for mai 2006


Partibarometer for mai 2006 (forrige måneds resultat i parentes)  

438 stemmer

  1. 1. Partibarometer for mai 2006 (forrige måneds resultat i parentes)

    • Demokratene [ 0 ] [0.00%]
      2
    • Det Liberale Folkeparti [ 14 ] [10.45%]
      13
    • Fremskrittspartiet [ 29 ] [21.64%]
      129
    • Høyre [ 15 ] [11.19%]
      61
    • Kristelig Folkeparti [ 3 ] [2.24%]
      12
    • Kystpartiet [ 1 ] [0.75%]
      3
    • Pensjonistpartiet [ 1 ] [0.75%]
      1
    • Rød Valgallianse [ 11 ] [8.21%]
      19
    • Senterpartiet [ 2 ] [1.49%]
      10
    • Sosialistisk Venstreparti [ 11 ] [8.21%]
      31
    • Venstre [ 7 ] [5.22%]
      30
    • Norges Kommunistiske Parti [ 2 ] [1.49%]
      4
    • Det Norske Arbeiderparti [ 22 ] [16.42%]
      82
    • Blankt [ 4 ] [2.99%]
      19
    • Ville ikke stemt
      22


Anbefalte innlegg

Realfagsstudenter stemmer nok oftere sosialistisk pga forskningspolitikken er mer min oppfatning, i tillegg til erfaring av de jeg har møtt og vet av(faren min er professor innenfor biologi).

6037311[/snapback]

Når det gjelder forskning er ikke akkurat den rød-grønne regjeringen noe å hoppe i taket av. Men det blir litt OT i forhold til at vi bare skulle diskutere selve undersøkelsen her, evt kommentere vårt eget valg. :cool:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor er hardwareinteresse noe høyreorientert?

Det kan jo være at datarelaterte hobbyer appellerer til mer rasjonelle mennesker, der andre ting appellerer til følelser.

 

I stor grad er jo argumentasjonen som går igjen fra enkelte kanter basert på følelser. Det er tanken som teller, ikke resultatene. De som tenker mer på resultater er kalde, osv. Mange spekulerer jo i at dette er et av Høyres problemer: De fremstår som kalde og rasjonelle.

Lenke til kommentar
I stor grad er jo argumentasjonen som går igjen fra enkelte kanter basert på følelser. Det er tanken som teller, ikke resultatene. De som tenker mer på resultater er kalde, osv. Mange spekulerer jo i at dette er et av Høyres problemer: De fremstår som kalde og rasjonelle.

Ja, Høyre ble vel også kalt et kalkulatorparti under valgkampen. Som om det skulle være noe negativt - i dag er det billig retorikk om fellesskap og mer pengeutdeling som slår an hos velgerne.

Lenke til kommentar

Parti_______Før valget____valget______januar 2006___april____Foreløpig mai

 

AP___________12.27%______14.95%_______14.86%______16.42% ____14.96%

FRP__________20,94%______25.43%_______31.08%______21.64%____29.13%

Høyre________18.77%______12.71%_______13.51%______11.19%____17.32%

SV__________10.83%_______10.41%________6.76%_______8.21%_____4.72%

Venstre_______3.61%________5.33%________8.78%_______5.22%_____4.72%

KRF__________2.89%________1.37%________1.35%_______2.24%_____2.36%

SP___________2.17%________2.23%________0.78%_______1.49%_____1.57%

DLF__________2.57%________1.37%________3.38%______10.45%_____5.51%

Demokratene__0.36%________0.34%________1.35%_______0.00%_____0.00%

NKP__________2.17%________1.55%________0.68%_______1.49%_____1.57%

KP___________0.72%________0.69%________0.00%_______0.75%_____0.00%

RV___________3.97%________4.98%_______10.14%_______8.21%_____4.72%

Blankt________1.37%________1.37%________4.73%_______2.99%_____7.09%

Ikke stemt___12.64%_______17.35%________2.03%________8.69%____5.51%

 

  • AP er mest stabil av de store
  • SV har tydeligvis tapt på å sitte i regjering.
  • Høyre ser ut til å stige etter en stor nedgang.
  • DLF har mistet velgere, trolig til FRP.
  • FRP er høyst ujevne.
  • Økende antal som vil stemme blankt, trolig fra gruppen som ikke vil stemme

 

Merk at de to første målingene blir influert av at ikke alle var over 18 år. Partibarometerene etter dette tar ikke hensyn til at alle ikke kan avgi stemme ved et reelt valg.

Lenke til kommentar

Jeg stemt blankt jeg. Jeg har ikke satt meg inn i hva de forskjellige partiene står for, og kan derfor ikke komme meg en skikkelig mening.

 

Politikk er for kjedelig, og det er nok derfor så mange unge velger å ikke stemme. Interessen er ikke stor nok. Jeg brukte ikke stemmeretten min forrige stortingsvalg, for eksempel.

Lenke til kommentar
Fremskrittspartiet, som alltid. Både DLF, og til dels Venstre og Høyre har gode synspukter på mange ting, men Fremskrittspartiet er det partiet med best kombinasjon av praktiske, fremtidsrettede løsninger og liberalistisk ideologi.

6028732[/snapback]

 

Som om jeg skulle ha sagt det selv.

 

Dessuten vil jeg støtte FrP nå mens de har den store framveksten. FrP i regjering ved neste valg, helst alene, hadde vært meget interessant!

6028956[/snapback]

 

Støttes 100% for da må de bevise sine enorme løfter noe selv ikke de er istand til og som vil føre til at vi får et FRP med en oppslutning rundt 4-5% som er mer reelt :p

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Dessuten vil jeg støtte FrP nå mens de har den store framveksten. FrP i regjering ved neste valg, helst alene, hadde vært meget interessant!

6028956[/snapback]

Støttes 100% for da må de bevise sine enorme løfter noe selv ikke de er istand til og som vil føre til at vi får et FRP med en oppslutning rundt 4-5% som er mer reelt :p

6091107[/snapback]

Et FrP alene i mindretallsregjering tror jeg dessverre kan vise seg å være en svært tøff oppgave, fordi de andre partiene vil torpedere mesteparten, slik de gjør nå. En flertallsregjering sammen med Høyre & compani kan derimot være et meget godt alternativ.

Endret av klilleng
Lenke til kommentar

Hmm, interessant å se at FRP er så store her på forumet, det hadde jeg vel egentlig ikke sett for meg. Har aldri besøkt de tidligere partibarometrene.

FRP har mye interessant å by på, for eksempel liker jeg at de i alle fall sier at de vil satse på samferdsel og infrastruktur. Det er bare så synd at de ikke virker til å tenke langsiktig, og er litt på jorde på andre punkter.

 

Enough said... håper ingen tar det som en brannfakkel, jeg kommer nok ikke til å bruke tid på å debattere politikk.

Lenke til kommentar

min stemme gikk til senterpartiet. ellers vil jeg synse litt:

det er få kvinner som har stemt, aldersgruppen som stemmer her er også ikke representativ for befolkningen naturligvis. Vil tippe det er snakk om overvekt av unge gutter, med dette følger lav utdannelse, liten livserfaring og lav inntekt. You do the math :mrgreen:

Endret av modellmakt
Lenke til kommentar
min stemme gikk til senterpartiet. ellers vil jeg synse litt:

det er få kvinner som har stemt, aldersgruppen som stemmer her er også ikke representativ for befolkningen naturligvis. Vil tippe det er snakk om overvekt av unge gutter, med dette følger lav utdannelse, liten livserfaring og lav inntekt. You do the math :mrgreen:

6097544[/snapback]

 

Tja, var vel enda færre jenter for 3 år siden og da var SV størst på forumet.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...