Gå til innhold

Partibarometer for mai 2006


Partibarometer for mai 2006 (forrige måneds resultat i parentes)  

438 stemmer

  1. 1. Partibarometer for mai 2006 (forrige måneds resultat i parentes)

    • Demokratene [ 0 ] [0.00%]
      2
    • Det Liberale Folkeparti [ 14 ] [10.45%]
      13
    • Fremskrittspartiet [ 29 ] [21.64%]
      129
    • Høyre [ 15 ] [11.19%]
      61
    • Kristelig Folkeparti [ 3 ] [2.24%]
      12
    • Kystpartiet [ 1 ] [0.75%]
      3
    • Pensjonistpartiet [ 1 ] [0.75%]
      1
    • Rød Valgallianse [ 11 ] [8.21%]
      19
    • Senterpartiet [ 2 ] [1.49%]
      10
    • Sosialistisk Venstreparti [ 11 ] [8.21%]
      31
    • Venstre [ 7 ] [5.22%]
      30
    • Norges Kommunistiske Parti [ 2 ] [1.49%]
      4
    • Det Norske Arbeiderparti [ 22 ] [16.42%]
      82
    • Blankt [ 4 ] [2.99%]
      19
    • Ville ikke stemt
      22


Anbefalte innlegg

Kanskje fordi det opprinnelig var forum.hardware.no, og hardware-nettverket har inntil nylig nesten utelukkende bestått av hardware-relaterte sider, altså sider som er interessante for de som har interesser innen data fremfor humanistiske fag?

 

1. Hvorfor er hardwareinteresse noe høyreorientert?

2. Flere hevder at dette forumet var mer venstrevridd for et par år siden. Noe som også stemmer med VG sine debattforum, som jeg synes virket mer sosialistisk for en 2-3 år siden.

Vi er i en tid der mange stemmer høyrevridd. Det er ikke bare på dette forumet.

 

S,

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje fordi det opprinnelig var forum.hardware.no, og hardware-nettverket har inntil nylig nesten utelukkende bestått av hardware-relaterte sider, altså sider som er interessante for de som har interesser innen data fremfor humanistiske fag?

6034907[/snapback]

 

Og det er umulig å være venstreoritentert og datainteressert eller venstreorientert og ikke studere humanistiske fag? Eller kanskje man har, *grøss*, interesse for både realfag og humanistiske fag?

Lenke til kommentar

Kanskje fordi det opprinnelig var forum.hardware.no, og hardware-nettverket har inntil nylig nesten utelukkende bestått av hardware-relaterte sider, altså sider som er interessante for de som har interesser innen data fremfor humanistiske fag?

6034907[/snapback]

Og det er umulig å være venstreoritentert og datainteressert eller venstreorientert og ikke studere humanistiske fag? Eller kanskje man har, *grøss*, interesse for både realfag og humanistiske fag?

6034988[/snapback]

Nei, det har ingen noensinne sagt. Zethyr påpeker bare at undersøkelser viser at det er en tendens til at realfagsinteresserte personer er høyrevridde.

Endret av Dahl
Lenke til kommentar
Det overrasker meg at høyre ligger så lavt i meningsmålinger (denne pollen er et unntak); høyre har god, trygg og bestemt politikk. noen andre som r med på tanken at de ville få bedre oppslutning om de ble litt mer radikale?

6035058[/snapback]

Jeg tror de ville fått bedre oppslutning om de sluttet å være så egenrådige og ikke ville samarbeide med andre enn småpartier.

 

Høyre må innse at Frp er så store at man må samarbeide med dem dersom borgerlig side skal ha mulighet til flertallsregjering noen gang.

Lenke til kommentar
Hvilke undersøkelser? Har ikke sett noen kildehenvisning i denne tråden som skulle påpeke dette.

6035008[/snapback]

Vi kan for eksempel ta yrker som jounalister og lærere (ja, også realfagslærere) og liknende som eksempler på én gruppe, og der vil vi se en tydelig at det er en meget venstrevridd orientering som er rådende. Dette er dog ikke oppdatert statistikk, men noe henger igjen.

 

1. Hvorfor er hardwareinteresse noe høyreorientert?

 

2. Flere hevder at dette forumet var mer venstrevridd for et par år siden. Noe som også stemmer med VG sine debattforum, som jeg synes virket mer sosialistisk for en 2-3 år siden.

 

3. Vi er i en tid der mange stemmer høyrevridd. Det er ikke bare på dette forumet.

1. Ikke spør meg; spør dem. Det eneste jeg kan tippe er at det har noe med hvilke deler av hjernen som er best utviklet og mest aktive.

 

2. Ja, dette gjenspeiler seg vel også litt i hele samfunnet.

 

3. Hurra !

Lenke til kommentar
Hvilke undersøkelser? Har ikke sett noen kildehenvisning i denne tråden som skulle påpeke dette.

6035008[/snapback]

Vi kan for eksempel ta yrker som jounalister og lærere (ja, også realfagslærere) og liknende som eksempler på én gruppe, og der vil vi se en tydelig at det er en meget venstrevridd orientering som er rådende. Dette er dog ikke oppdatert statistikk, men noe henger igjen.

 

Det er riktig at lærere og journalister ofte stemmer sosialistisk.

Men hvordan regner du deg frem til at realfagsstudenter stemmer høyrevridd da?

Jeg tviler igrunn.

 

S,

Lenke til kommentar
Er overasket over at ingen som har stemt kristelig folkeparti, men det er vel at i den eldre genrasjoen "må" alle kristne stemme på de.  Føler det er sånn mange av de gamle partiene overlever.

6035747[/snapback]

oppfatter noe av det samme. mine foreldre er sånn, de har passert 40 nå.. Sikkert en del som er yngre enn dem som foreslår det også. KrF er mer et parti for småbarnsfamilier enn for kristne. Navnet gir mange fordommer for partiet. De er opptatt av høye alkoholavgifter, god barnehagedekning, og gode sosialtilbud. KrF er på mange måter et venstrevendt parti, selv om de regnes som et høyre-parti, og netopp har sittet i en slik regjering.

Lenke til kommentar
Jeg tror de ville fått bedre oppslutning om de sluttet å være så egenrådige og ikke ville samarbeide med andre enn småpartier.

 

Høyre må innse at Frp er så store at man må samarbeide med dem dersom borgerlig side skal ha mulighet til flertallsregjering noen gang.

Helt enig.

Stemte høyre her, men tenker ofte tanken på FRP..

Jeg føler også at høyre begynner å bli mer og mer utydelige, litt tilbakeholdne om du skjønner hva jeg mener. FRP er mye mer rett på sak, og sier hva de mener.

 

Men er fremdeles litt "redd" for FRP, synes de kanskje tenker litt for enkeltpå noen ting :p

Men jeg føler meg noe tryggere på FRP nå som Siv Jensen har tatt over for Carl I. Hagen. Ingen kritikk mot Hagen altså, føler bare at hvis han hadde fått makten hadde han gikk litt for mye til alle, og redusert alt av avgifter uten å tenke noe over hvor pengene skulle kommet fra..

Så det ble høyre denne gangen også, men skal nok ikke se bort i fra at det blir FRP neste gang.

 

Når det gjelder KRF så er ikke de på noen måter det "kristne" partiet lenger..

De står for en del kristne verdier, men det er alt.

Jeg er kristen, men det kunne aldri falt meg inn å stemme KRF..

 

Edit: quotet feil :p

Endret av cp-nilsen
Lenke til kommentar
HVA i all verden er egentlig "kristne verdier"?

Er det å være mot abort, eller er det å elske sin neste, eller hva?

6036399[/snapback]

 

Siden religion er såpass løst stoff som det er, mener da at man kan tolke det etter eget forgodtbefinnende, så blir vel det opp til en hver å definere....

Endret av warpig
Lenke til kommentar

Akuratt det med abort blir litt mindre løst enn politikk generelt. Burde kanskje hatt egen tråd om det ikke allerede har det. Jeg mener man bør forby selvbestemt abort. Synes allikevel legene skal kunne gi godkjennelse til abort ved overgrep og stor sykdomsrisiko hos mor.

Har man først driti seg ut og hatt sex uten- eller med dårlig prevensjon bør man ta følgene av det.

Lenke til kommentar
da er det vel ganske nytteløst av krf og mase om dette....

6036459[/snapback]

 

Det er kun et kjent valgknep, som med mye annet. Hva som Gud og kristendommen mener du skal gjøre er som sagt før, opp til den hver enkelte å definere, da ingen av de overnevnte faktisk sier det klart og tydelig. Men, KRF gjør her som så mange tiggerorganisasjoner gjør, de prøver å rekrutere deg med å skyve på deg en dårlig, men akk så falsk samvittighet.

Endret av warpig
Lenke til kommentar
Det er riktig at lærere og journalister ofte stemmer sosialistisk.

Men hvordan regner du deg frem til at realfagsstudenter stemmer høyrevridd da?

Jeg tviler igrunn.

6035761[/snapback]

Det er mye basert på tall jeg har sett tidligere (flere år siden), personlige erfaringer, samt tall fra liksom-stemmene før valget som foregikk her på skolene i nærområdet for moro skyld.

Lenke til kommentar
Det er mye basert på tall jeg har sett tidligere (flere år siden), personlige erfaringer, samt tall fra liksom-stemmene før valget som foregikk her på skolene i nærområdet for moro skyld.

 

Realfagsstudenter stemmer nok oftere sosialistisk pga forskningspolitikken er mer min oppfatning, i tillegg til erfaring av de jeg har møtt og vet av(faren min er professor innenfor biologi).

Jeg er rimelig sikker på at du tar feil her...

Men du får si ifra hvis du finner sikrere kilder på dette.

 

Folk som er interessert i hardware er jeg derimot mer usikker på hva stemmer.

 

S,

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...