Gå til innhold

Partibarometer for mai 2006

Partibarometer for mai 2006 (forrige måneds resultat i parentes)  

438 stemmer

1. 1. Partibarometer for mai 2006 (forrige måneds resultat i parentes)

• Demokratene [ 0 ] [0.00%]
      2
    • Det Liberale Folkeparti [ 14 ] [10.45%]
      13
    • Fremskrittspartiet [ 29 ] [21.64%]
      129
    • Høyre [ 15 ] [11.19%]
      61
    • Kristelig Folkeparti [ 3 ] [2.24%]
      12
    • Kystpartiet [ 1 ] [0.75%]
      3
    • Pensjonistpartiet [ 1 ] [0.75%]
      1
    • Rød Valgallianse [ 11 ] [8.21%]
      19
    • Senterpartiet [ 2 ] [1.49%]
      10
    • Sosialistisk Venstreparti [ 11 ] [8.21%]
      31
    • Venstre [ 7 ] [5.22%]
      30
    • Norges Kommunistiske Parti [ 2 ] [1.49%]
      4
    • Det Norske Arbeiderparti [ 22 ] [16.42%]
      82
    • Blankt [ 4 ] [2.99%]
      19
    • Ville ikke stemt
      22

Anbefalte innlegg

Har inntrykk av at internettbrukere generelt sett er mer høyreorientert enn samfunnet generelt.

Hvorfor aner jeg ikke, men de fleste internettestene i avisene før f.eks. valget ga et flertall til FRP.

Her er det også mange unge, og unge er ofte idealister. Derfor får litt mer "ekstreme" (i mangel på bedre ord) som DLF og RV større oppslutning. Jeg har dog inntrykk at venstresiden/sentrum har vokst på dette forumet ift. valget og før valget. Men har ikke sjekket det opp med tidligere målinger. Skal lage en graf ved en senere anledning.

Endret av Dotten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det har nok også mye med at på debattsider er kvinneandelen mye mindre.

Svært mange unge jenter er røde politisk. Kvinner generelt står for mye av stemmene av SV f.eks.

S,

6032322[/snapback]

Ja, det er et viktig moment. SV står f.eks. sterkt hos kvinner. Forhåpentligvis kommer det flere og flere kvinner til etterhvert.

Lenke til kommentar
hvordan har det seg at brukerne på dette forumet er forholdsvis høyrevridde?

6032198[/snapback]

Tja, ikke godt å si. For ca. 1-2 år siden så husker jeg at forumet var heller (hvis jeg ikke tar feil)venstrevridd, det har forandret seg her...

Lenke til kommentar
Stemte Høgre her. Er det partiet som samsvarar mest med min politiske ideologi. Usannsynlig mange her som stemte Høgre og RV i forhald til gjennomsnittet.

6032012[/snapback]

For ikke å snakke om DLF.

6032074[/snapback]

Jeg tror det er en del folk som synes det er veldig morsomt å trolle bort stemmen sin.

Lenke til kommentar

Jeg har nok landet på Frp, og mye tyder på at jeg blir der i oversiktlig framtid.

Jo mer usaklig kritikk som kommer fra medier og motstandere, desto sikrere blir jeg på mitt valg, ettersom usaklighet er et sikkert tegn på mangel på saklige argument.

Lenke til kommentar

*kremt*

Man kan si hva man stemmer og hvorfor. Man kan også diskutere fordelingen i testen og spekulere i hvorfor tendensene er som de er (til en viss grense). Ønsker man diskusjon utover dette opprett en ny tråd.
Lenke til kommentar
hvordan har det seg at brukerne på dette forumet er forholdsvis høyrevridde?

6032198[/snapback]

Politisk interesserte, oppegående mennesker er som regel høyrevridde. ;)

Jeg stemte forøvrig Høyre.

Dahl, jeg bare tøyser med deg. Skal ikke ødelegge tråden med flere poster, derfor redigerer jeg bare den her:

Grunnen til at DLF får så mange stemmer her: Vi har et par liberalistprofeter her inne som er utrolig flinke til å snakke for seg. De har nok påvirket noen nøytrale personer her inne til å velge nettopp DLF.

Høyredominansen kan forklares ved alle de negative trådene (og medieomtalen ellers) som omhandler den nåværende regjeringen. Vil tro mange stemmer FrP og Høyre som et resultat av dette. Grunnen til at Høyre får såpass mange stemmer er at de ofte sees på som en FrP-Light. Det er mange som er litt redde for å stemme på FrP grunnet all kritikken de får i media og på forumet, Høyre fremstår som et tryggere alternativ. :)

Endret av LarsP
Lenke til kommentar

6033754[/snapback]

Lukter jeg en liten selvmotsigelse her? :)

Edit: Neida, skal holde meg seriøs. Jeg er ikke av samme oppfatning som deg, men kanskje du kan overbevise meg om at du har rett? Har du noe spesifikt å vise til?

Endret av Dahl
Lenke til kommentar
Jeg tror det er en del folk som synes det er veldig morsomt å trolle bort stemmen sin.

6032628[/snapback]

Tror ikke jeg. Vi har da sett klart at DLF står sterkt her på forumet, faktisk tror jeg denne pollen gir et ganske klart bilde av brukerene her på forumet.

Lenke til kommentar

6033754[/snapback]

Lukter jeg en liten selvmotsigelse her? :)

6033757[/snapback]

:wee:

Dette er vel det man kaller dårlig skjult angrep. :p

LarsP; Jeg vil karakterisere RV velgere som politisk interesserte. Hva et oppegående menneske er er så subjektivt at det blir meningsløst å gå inn i en diskusjon rundt det.

Ellers;

Problemet med å dra frem statistikker nå er at bildet har endret seg ganske markant den siste tiden. KRF, Høyre og SV har krympet betraktelig på meningsmålinger og FRP er blitt størst.

Blir da vanskelig å benytte tall (som f.eks. at trygdede stemmer FRP, næringslivstopper AP og Høyre, journalister og lærere SV og AP osv) da dette er statistikk fra tiden FRP knapt hadde 20%, Høyre var større og SV større.

Vil bli morsomt å se fremtidige statistikker av dette.

Lenke til kommentar

Jeg tror mye av tendensen som gjør forumet høyrevridd er at det ofte er knyttet opp mot interesser innen realfag, data og teknologi. Etter min erfaring er det flere venstresidefolk som studerer humanistiske fag og liknende, og dem er det ikke så mange av her inne.

Lenke til kommentar
Grunnen til at DLF får så mange stemmer her: Vi har et par liberalistprofeter her inne som er utrolig flinke til å snakke for seg. De har nok påvirket noen nøytrale personer her inne til å velge nettopp DLF.

6033754[/snapback]

Det er ofte lettere å snakke for seg når man har rett. ;)

Lenke til kommentar

6033754[/snapback]

Det er ofte lettere å snakke for seg når man har rett. ;)

6034468[/snapback]

Rett? Som i mine verdier er rettere enn dine?

Høres ut som et billig poeng, spør du meg. ;)

Lenke til kommentar
Jeg tror mye av tendensen som gjør forumet høyrevridd er at det ofte er knyttet opp mot interesser innen realfag, data og teknologi. Etter min erfaring er det flere venstresidefolk som studerer humanistiske fag og liknende, og dem er det ikke så mange av her inne.

6034193[/snapback]

Tviler sterkt på det.

En litt mer 'skitten' teori er at veldig høyrevridde ofte er mer asosiale og får sansen for politikk som henvender seg mot individet istedenfor den glade fellesskap politikken på venstresiden.

Dermed finner de lettere frem til alternative uttrykksmåter igjennom nettet. Kalkyler viser også at jo tidligere man begynner å jobbe jo mer mot høyre stemmer man ofte. Er man lenge i utdanning er tendensen større for å bli enten sosialist eller sosialdemokrat.

Ofte har nok også hva man interesserer seg for, studerer eller jobber som mye å si også.

S,

Lenke til kommentar
Jeg tror mye av tendensen som gjør forumet høyrevridd er at det ofte er knyttet opp mot interesser innen realfag, data og teknologi. ...

6034193[/snapback]

Tviler sterkt på det.

......

Ofte har nok også hva man interesserer seg for, studerer eller jobber som mye å si også.

6034636[/snapback]

:!:

Lenke til kommentar
Jeg tror mye av tendensen som gjør forumet høyrevridd er at det ofte er knyttet opp mot interesser innen realfag, data og teknologi. ...

6034193[/snapback]

Tviler sterkt på det.

......

6034636[/snapback]

6034743[/snapback]

Jeg stusset en smule jeg også. Jeg tror så absolutt Zethyr er inne på noe.

Lenke til kommentar
Tviler sterkt på det.

......

Que?

De jeg kjenner som interesserer seg for data, teknologi og realfag er ikke høyrevridde, og det er ganske mange. Det vil jo uansett være idioti å stemme høyrevridd om man f.eks er forsker.

Hadde man sagt økonomi og rene yrkesfag kunne jeg sagt meg mer enig.

Humanistiske fag er kanskje mer venstreorientert muligens, men jeg tviler altså sterkt på at det er en grunn til at de ikke diskuterer på diskusjon.no. Hva er logikken?

S,

Endret av Svankmajer
Lenke til kommentar
Humanistiske fag er kanskje mer venstreorientert muligens, men jeg tviler altså sterkt på at det er en grunn til at de ikke diskuterer på diskusjon.no. Hva er logikken?

6034838[/snapback]

Kanskje fordi det opprinnelig var forum.hardware.no, og hardware-nettverket har inntil nylig nesten utelukkende bestått av hardware-relaterte sider, altså sider som er interessante for de som har interesser innen data fremfor humanistiske fag?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...