Gå til innhold

Ny ultraportabel fra Dell underveis?


Anbefalte innlegg

og jeg som får en ny x1 denne uken :S

 

Jaja, gleder meg fortsatt som et barn!! =D

 

Denne dell'en likner den modellen som ble papirlansert (fra LG var det vel?) med samme grafikkløsning, kanskje dette er fremtiden for ultraportable..?

Endret av LeChef
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis batteriet på den nye er i forkant så synes jeg det er en fordel for vektbalansen. Hvis maskinen står på et mykt underlag og skjermen står skrått bakover så er det mange bærbare som har litt dårlig balanse og kan tippe bakover hvis f.eks noen skulle peke på skjermen (Fingeren borti skjermen er en uting i seg selv, men noen raringer klarer ikke å la være).

 

Siden batteriet er den store delen av PCen med høyest egenvekt så gir det en mer naturlig balanse å ha det i fronten. Det er litt ulempe at man ofte ikke kan velge batterikapasitet når det er sånn, men strengt tatt burde det ikke være noe i veien for å konstruere en maskin som kan ta forskjellige batteristørrelser i fronten.

6028729[/snapback]

I fronten sitter Headset og navigasjon av CD-spiller.

Batteriet sitter nok midt under ja.

Mens på X1 ser den som kjendt i bakkant. Og jeg har ikke problem med balansepunktet. Og et større batteri, vil hindre evt vipping i ditt tilfelle. For det stikker ut som et støttebein.

Lenke til kommentar
Så ikke ut som en X1 oppgradering, siden X1 fokuserer på total stillhet og lavest mulig vekt og størlse siden den er uten optisk drev.

 

Spennende å se om det kommer en "X2" med ULV Core Solo, og om de klarer å gjøre den mindre/lettere med bedre ytelse uten å gjøre skjermen mindre. Om de hadde klart å legge til DVI, HDMI og en usb-port til. Fortsatt vifteløs, og uten optisk drev.

6028949[/snapback]

Heller en Com-port da i stedet for en ekstra USB.

I mitt tilfelle må jeg bruke en overgang fra USB til RS232 for opplasting av PLS-programmer og Firmware på andre ting pga X1 mangler RS232-grensesnitt.

Lenke til kommentar
Så ikke ut som en X1 oppgradering, siden X1 fokuserer på total stillhet og lavest mulig vekt og størlse siden den er uten optisk drev.

 

Spennende å se om det kommer en "X2" med ULV Core Solo, og om de klarer å gjøre den mindre/lettere med bedre ytelse uten å gjøre skjermen mindre. Om de hadde klart å legge til DVI, HDMI og en usb-port til. Fortsatt vifteløs, og uten optisk drev.

6028949[/snapback]

Heller en Com-port da i stedet for en ekstra USB.

I mitt tilfelle må jeg bruke en overgang fra USB til RS232 for opplasting av PLS-programmer og Firmware på andre ting pga X1 mangler RS232-grensesnitt.

6038859[/snapback]

 

Det er tross alt ikke såå mange som har behov for COM (personlig hadde jeg gjerne sett at det ble avskaffet der det tregs i dag også), så når man har såpass begrenset plass som på en X1 så vet jeg ikke om det er noe jeg ville proritert.

 

Ellers håper jeg personlig at den nye X1 får en ULV dobbelkjerne.

 

AtW

Lenke til kommentar
Så ikke ut som en X1 oppgradering, siden X1 fokuserer på total stillhet og lavest mulig vekt og størlse siden den er uten optisk drev.

 

Spennende å se om det kommer en "X2" med ULV Core Solo, og om de klarer å gjøre den mindre/lettere med bedre ytelse uten å gjøre skjermen mindre. Om de hadde klart å legge til DVI, HDMI og en usb-port til. Fortsatt vifteløs, og uten optisk drev.

6028949[/snapback]

Heller en Com-port da i stedet for en ekstra USB.

I mitt tilfelle må jeg bruke en overgang fra USB til RS232 for opplasting av PLS-programmer og Firmware på andre ting pga X1 mangler RS232-grensesnitt.

6038859[/snapback]

 

Det er tross alt ikke såå mange som har behov for COM (personlig hadde jeg gjerne sett at det ble avskaffet der det tregs i dag også), så når man har såpass begrenset plass som på en X1 så vet jeg ikke om det er noe jeg ville proritert.

 

Ellers håper jeg personlig at den nye X1 får en ULV dobbelkjerne.

 

AtW

6039417[/snapback]

Tror du vil få problem med å få Wonderland, ABB, Siemens Industry, Weidmuller, Omron, Mitsubichi, Hilsher og maange andre til å slutte med RS232. I tillegg står der mange anlegg rundt om kring som har utstyr med RS232 som service-grensesnitt. Og for å si det mildt, er det er snakk om milliardinvisteringer bare på landsbasis å bytte ut allt til USB eller Ethernet.

Men for Force, Phillips, Nokia, Siemens Mobile, Motorola, Texas Industry og andre brunevareleverandører, de kan nok kutte ut RS232. Men her vil det ta ca 10 år før en slik utfasing kan vere over.

Derfor er det et pluss med RS232 på lappisene fortsatt.

Lenke til kommentar

Men de som trenger RS232 kan jo bare bruke USB adapter... er værre andre veien, om man f.eks. har en usb-mus, men bare har RS232 porten ledig :p

(jada.. man kan bruke usb-hub om man trenger flere usbporter, men dette tar igjen plass og er upraktisk, spesielt på en bærbar)

 

USB er allsidig, og tar ikke så stor plass..

Lenke til kommentar
Så ikke ut som en X1 oppgradering, siden X1 fokuserer på total stillhet og lavest mulig vekt og størlse siden den er uten optisk drev.

 

Spennende å se om det kommer en "X2" med ULV Core Solo, og om de klarer å gjøre den mindre/lettere med bedre ytelse uten å gjøre skjermen mindre. Om de hadde klart å legge til DVI, HDMI og en usb-port til. Fortsatt vifteløs, og uten optisk drev.

6028949[/snapback]

Heller en Com-port da i stedet for en ekstra USB.

I mitt tilfelle må jeg bruke en overgang fra USB til RS232 for opplasting av PLS-programmer og Firmware på andre ting pga X1 mangler RS232-grensesnitt.

6038859[/snapback]

 

Det er tross alt ikke såå mange som har behov for COM (personlig hadde jeg gjerne sett at det ble avskaffet der det tregs i dag også), så når man har såpass begrenset plass som på en X1 så vet jeg ikke om det er noe jeg ville proritert.

 

Ellers håper jeg personlig at den nye X1 får en ULV dobbelkjerne.

 

AtW

6039417[/snapback]

Tror du vil få problem med å få Wonderland, ABB, Siemens Industry, Weidmuller, Omron, Mitsubichi, Hilsher og maange andre til å slutte med RS232. I tillegg står der mange anlegg rundt om kring som har utstyr med RS232 som service-grensesnitt. Og for å si det mildt, er det er snakk om milliardinvisteringer bare på landsbasis å bytte ut allt til USB eller Ethernet.

Men for Force, Phillips, Nokia, Siemens Mobile, Motorola, Texas Industry og andre brunevareleverandører, de kan nok kutte ut RS232. Men her vil det ta ca 10 år før en slik utfasing kan vere over.

Derfor er det et pluss med RS232 på lappisene fortsatt.

6040837[/snapback]

 

At utfasing tar tid er jo greit nok, men COM er jo i høyeste grad en levende standard i dag, desverre. Jeg synes ihvertfall utfasingen kunne begynt i dag. Om det tar 10 år å fase ut er nå så.

 

Alt av tilkoblinger er jo i utgangspunktet et pluss, men en X1 er liten, og har begrenset plass, og man får vel også overganger til COM, uten at jeg har prøvd noen av disse.

 

AtW

Lenke til kommentar
Så ikke ut som en X1 oppgradering, siden X1 fokuserer på total stillhet og lavest mulig vekt og størlse siden den er uten optisk drev.

 

Spennende å se om det kommer en "X2" med ULV Core Solo, og om de klarer å gjøre den mindre/lettere med bedre ytelse uten å gjøre skjermen mindre. Om de hadde klart å legge til DVI, HDMI og en usb-port til. Fortsatt vifteløs, og uten optisk drev.

6028949[/snapback]

Heller en Com-port da i stedet for en ekstra USB.

I mitt tilfelle må jeg bruke en overgang fra USB til RS232 for opplasting av PLS-programmer og Firmware på andre ting pga X1 mangler RS232-grensesnitt.

6038859[/snapback]

 

Det er tross alt ikke såå mange som har behov for COM (personlig hadde jeg gjerne sett at det ble avskaffet der det tregs i dag også), så når man har såpass begrenset plass som på en X1 så vet jeg ikke om det er noe jeg ville proritert.

 

Ellers håper jeg personlig at den nye X1 får en ULV dobbelkjerne.

 

AtW

6039417[/snapback]

Tror du vil få problem med å få Wonderland, ABB, Siemens Industry, Weidmuller, Omron, Mitsubichi, Hilsher og maange andre til å slutte med RS232. I tillegg står der mange anlegg rundt om kring som har utstyr med RS232 som service-grensesnitt. Og for å si det mildt, er det er snakk om milliardinvisteringer bare på landsbasis å bytte ut allt til USB eller Ethernet.

Men for Force, Phillips, Nokia, Siemens Mobile, Motorola, Texas Industry og andre brunevareleverandører, de kan nok kutte ut RS232. Men her vil det ta ca 10 år før en slik utfasing kan vere over.

Derfor er det et pluss med RS232 på lappisene fortsatt.

6040837[/snapback]

 

At utfasing tar tid er jo greit nok, men COM er jo i høyeste grad en levende standard i dag, desverre. Jeg synes ihvertfall utfasingen kunne begynt i dag. Om det tar 10 år å fase ut er nå så.

 

Alt av tilkoblinger er jo i utgangspunktet et pluss, men en X1 er liten, og har begrenset plass, og man får vel også overganger til COM, uten at jeg har prøvd noen av disse.

 

AtW

6040956[/snapback]

Det vil ta minst 10 år med å fase helt ut COM for de private forbrukerene.

Hvor lenge har du en Paraboltuner? De fleste har RS232. Fungerer den du har helt fint uten problemer, vil den vare i 10 år fra produksjonsdato.

 

Greitt nok med overgang. Men det er som PCMCIA. De stikker ut fra PCen, og kan ha sine ulemper i enkelte tilfeller. Og lar du den sitte fast på kabelen, kan du rissikere å glemme den igjenn i Korea, når du trenger den så sårt ute i Nordsjøen. :whistle: For kabelen tilhørte verftet du var på service hos, ikke deg eller ditt firma.

 

Plass er der på X1. Flytte Headset i front, Det samme med CF-leseren, Og vips har du plass til både USB, DVI, S-video og COM. Spørs bare hvor stor plass denne elektronikken tar på innsiden.

Lenke til kommentar

gjbuset: Hvis man hele tiden skal ta hensyn til de som er aller sist ute med å ta i bruk nye standarder så kommer man jo aldri av flekken og vi ville fortsatt brukt 5,25" floppydisker.

 

På et tidspunkt er det så få som bruker en standard at det bare virker bakstreversk at alle nye produkter skal fortsette med den eldgamle standarden. Folk som absolutt trenger COM kan godt holde seg til gammelt utstyr eller investere i en overgang.

 

Hvis f.eks 1 av 100 kunder bruker COM og det koster 10 kroner å implementere per maskin så er det totalt sett bedre om disse kjøper en adapter til 200kr i stedet for at alle må betale til sammen 1000 kroner for at den ene skal få COM-porten sin.

Lenke til kommentar
gjbuset: Hvis man hele tiden skal ta hensyn til de som er aller sist ute med å ta i bruk nye standarder så kommer man jo aldri av flekken og vi ville fortsatt brukt 5,25" floppydisker.

 

På et tidspunkt er det så få som bruker en standard at det bare virker bakstreversk at alle nye produkter skal fortsette med den eldgamle standarden. Folk som absolutt trenger COM kan godt holde seg til gammelt utstyr eller investere i en overgang.

 

Hvis f.eks 1 av 100 kunder bruker COM og det koster 10 kroner å implementere per maskin så er det totalt sett bedre om disse kjøper en adapter til 200kr i stedet for at alle må betale til sammen 1000 kroner for at den ene skal få COM-porten sin.

6041363[/snapback]

Sant nok.

Men når det koster mer å bygge om alle verdens maskinpark bare for å ha det aller siste, vil prisene på nye produkter stige ytterligere for de må dekke tape med oppgraderingen.

Jeg vedder på at AMD og Intel ikke bytter ut allt utstyret sitt for hvert nytt chipset de produserer. Slik også med Dell når de skal lage nye hovedkort eller kabinett for sine portable enheter. Må de bytte ut dette, stiger prisen på produksjonen, som til slutt øker prisen til forbrukerene. Da er det billigere å omprogrammere maskinene sine.

Ser ut som en ond sirkel.

Lenke til kommentar

Joda, det er dumt om man presses til å oppgradere unødvendig. Men trekker du det ikke litt langt når du sier at RS232 fortsatt har et langt liv forran seg?

 

Med det samme vi er inne på temaet forbrukerelektronikk, de store produsentene og RS232 som en mye brukt standard så vil jeg bare si at USB faktisk har blitt langt vanligere nå enn før i slikt utstyr. Da tenker jeg på programmering av vaskemaskiner, PLS'er og mikrokontrollere i industriverktøyer osv. USB er faktisk integrert i en rekke mikrokontrollere de siste årene og RS232 er på full vei ut også der. Jeg tror ikke at f.eks Philips, TI og en rekke andre produsenter ville møtt noen særlige problemer ved å benytte siste versjon av mikrokontrollere i sine produkter i stedet for de gamle med RS232.

Lenke til kommentar
Joda, det er dumt om man presses til å oppgradere unødvendig. Men trekker du det ikke litt langt når du sier at RS232 fortsatt har et langt liv forran seg?

 

Med det samme vi er inne på temaet forbrukerelektronikk, de store produsentene og RS232 som en mye brukt standard så vil jeg bare si at USB faktisk har blitt langt vanligere nå enn før i slikt utstyr. Da tenker jeg på programmering av vaskemaskiner, PLS'er og mikrokontrollere i industriverktøyer osv. USB er faktisk integrert i en rekke mikrokontrollere de siste årene og RS232 er på full vei ut også der. Jeg tror ikke at f.eks Philips, TI og en rekke andre produsenter ville møtt noen særlige problemer ved å benytte siste versjon av mikrokontrollere i sine produkter i stedet for de gamle med RS232.

6042760[/snapback]

 

Siden PLS er en robust og stabil komponent som kan leve ganske lenge, vil serviceoppdraga i mange år fremmover bruke RS232. Selvsagt får nyere PLS-er nye grensesnitt. Men de vil likevel klamre seg til enten RS232, RS422 eller ulike BUS-system for intern kommunikasjon som CANBUS, PROFIBUS etc.

 

Jobbet selv hos Rolls-Royce Marine AS for 2 år siden. Der ble det brukt RS232 på programmering av Vinsjefjernstyringene til fartøy som var da under utbygging. Eneste stedet der det ble brukt Ethernet, var på Mitsubishi. Men grunnoppsette for å la den kommunisere med nettverket, var via RS232, eller programmering av EEPROM som du monterte inni Com-modulen. Idag støtter de USB for service.

post-35690-1146769560_thumb.jpg

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

På tide å spore denne tråden tilbake på det den EGENTLIG skal handle om, nemlig dells nye ultraportable, og ikke en heftig diskjusjon om hvorvidt RS232-porten har livets rett :)

 

Den skal visst lanseres i morgen, 31 mai, hvis ryktet stemmer. Prisene hos dell norge har allerede lekket på nettet:

 

http://forum.notebookreview.com/showthread...highlight=m1210

 

Edit:

 

Da er den dukket opp på USA sine dell-sider, tipper dell.no følger etter iløpet av morgendagen. Ser bra ut denne (men savner DVI-ut :blush: ).

Endret av brsseb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...