Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløsnettverk. Interferens. Arg

Anbefalte innlegg

Hei.

Satte opp en Linksys WRT54G (Den uten linux) for en stund siden. Fungert meget bra mot 8 stk trådløse ip-telefoner. Men i den siste tiden har det dukket opp en del andre Aksesspunkt. Og jeg har fått problemer med litt hakking når jeg snakker i telefonen.

Så jeg testa litt med network stumbler for å sjekke hvilke kanaler de brukte. Men av en eller annen grunn så fikk jeg bare inn 3 stk Aksess Punkt med det programmet. Med windows sitt "søk etter tilgjengelige trådløsnettverk" finner jeg mange flere.

Uansett. Av de 3 stk jeg fant benyttet 2 AP kanal 6 og 1 AP kanal 11.

Så jeg testet med kanal 1,3 og 13. Men merker ingen forbedring. :(

Det som er rart er at selv om jeg bare er et par meter unna routeren så hakker det. Helt fri sikt.

Noen som har noen forslag på hvordan jeg kan forbedre ytelsen? Har testa med flere routere og det blir like dårlig uansett. Men lignende oppsett i andre lokaler fungerer utmerket.

Er det ikke flere muligheter for å tweake nettverket. På Advanced wireless siden er det jo masse innstillinger, men jeg skjønner svært lite av det. :blush:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke får god forbindelse rett ved routeren så kan det godt være andre ting enn forstyrrelse på radiodelen.

Ville ha sjekket at ADSL-linjen fungerer OK. http://speedometer.hardware.no/java/index.php

Videre er det viktig at du ikke har bittorrent eller annet som overbelaster utlinjen.

Har du resatt routeren (hull på baksiden - i >10 sek)?

Har du ukryptert nettverk, kan det være naboen som låner kapasitet...

Lenke til kommentar
Hvis du ikke får god forbindelse rett ved routeren så kan det godt være andre ting enn forstyrrelse på radiodelen.

Ville ha sjekket at ADSL-linjen fungerer OK.  http://speedometer.hardware.no/java/index.php

Videre er det viktig at du ikke har bittorrent eller annet som overbelaster utlinjen.

Har du resatt routeren (hull på baksiden - i >10 sek)?

Har du ukryptert nettverk, kan det være naboen som låner kapasitet...

6027609[/snapback]

Telefonserveren ligger i det samme nettverket. Kjører asterisk. De telefonene som er kablet fungerer fint.

Kjører kun MAC-filtrering.

Routeren har ikke direkte tilgang til internett.

Har testet med 2 forskjellige routere med samme resultat.

Endret av arnizzz
Lenke til kommentar
OK, da ble det litt vanskeligere...  :cry:

Vet ikke om antall trådløse klienter skaper trøbbel?

Kunne vært en ide å slå av endel for å se om det hjelper.

Men har vel ikke så stor tro på det siden det fungerte før.

Har du hakking begge veier, eller er det kun på utlinjen?

6027909[/snapback]

Tror faktisk det er kun innover. Har ikke fått klager fra de på andre siden av linja iallefall. Ja jeg tviler også på at det er antall enheter, har jo fungert som et skudd tidligere. :mad:

Merker også at pingtiden til apparatene er høy. Varierer mellom 200-300ms.

Endret av arnizzz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...