finfyr Skrevet 2. mai 2006 Del Skrevet 2. mai 2006 Fikk idag en ny harddisk til laptopen. Jeg brukte Ghost til å kopiere fra min 20GB til den nye, for så å starte opp med denne. Får da kun svart skjerm, med en blinkende _ i hjørnet. Når jeg nå ser på Computer Managrment, så ser jeg at den står som Active. Den burde vel vært System? (Se vedlegg) Hva kan jeg gjøre for å starte opp med denne disken (80Gb)? Takk for tips. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 2. mai 2006 Del Skrevet 2. mai 2006 Har du laget dette bildet ved å boote den gamle disken (Disk 0)? Det er den nye disken som er Disk 1? Det er bare en partisjon som kan være System. Det er den du har bootet fra. System er ikke en egenskap som følger disken, det er en egenskap som følge av at du booter. Altså vil ikke den nye disken vise System når du har bootet fra den andre. Hvilken Ghost brukte du? Er det en disk kloning du har gjort, eller har du kopiert partisjonen? Lenke til kommentar
finfyr Skrevet 2. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2006 (endret) Jeg har klonet disken i Ghost 2003... Tok poenget med system, men ser ikke helt grunnen til at den ikke skal starte opp normalt med den på 80GB, så lenge jeg har klonet.' Edit: jeg har partition magic liggende, skal jeg teste om det funker å kopiere partisjonen der? Endret 2. mai 2006 av and_mit Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 2. mai 2006 Del Skrevet 2. mai 2006 Kloning i 2003 burde fungere, vet ikke hva som kan gå feil. Du har koblet vekk den gamle disken? Kan jo prøve FIXMBR og FIXBOOT (Recovery Console). Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 (endret) Det er så absolut mye som kan hindre at det booter , men hos deg merker jeg at den mål partitionen er større enn den kilde. Det vil skape problemer trog jeg (da tenker på sectorer og annet rart)...men har desverre ikke noen erfaring med slike programmer så det kan væra feil merknader jeg kommer med. Ellers det er slik at begge partitioner er active og da vil bios starte fra den som er disk 0 unless annet er angitt. (i biosen). En partition kan i tillegg merkes som active ikke active fra diskpart. Men du kan ikke selfølgelig deactire partitionen du står i. EDIT: mål partition er mindre enn kilde. Endret 3. mai 2006 av wiberos Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 Hei wiberos. Ghost 2003 kan forandre partisjonstørrelse 'on the fly' ved kloning. Så tror det er OK slik han har gjort det. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 Hei wiberos.Ghost 2003 kan forandre partisjonstørrelse 'on the fly' ved kloning. Så tror det er OK slik han har gjort det. 6032731[/snapback] Takk for det hårek....jeg er ved xcopy stadium enda!!! Men da er det noe rart der, siden han får ikke noen feilmeldning....bare en blinkede markøren i hjørnet. Det står ved POST , Biosen kan ikke finne ut hva det gjelder . Lenke til kommentar
finfyr Skrevet 13. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2006 Jeg har nå testet recovery som anbefalt, med både FIXMBR og FIXBOOT. Men fremdeles bare blinker det i venstre hjørne når jeg starter disken... Nye tips mottas med takk, da jeg skal sende den andre disken til Netshop for andre gang. Makan til tullgjeng. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 13. mai 2006 Del Skrevet 13. mai 2006 Jeg lurer på et ting.... når du bruker den Ghost saken for å klone, foregår det på din laptop eller kobler du diskene i en annen PC ? Slik som du beskriver det , virker det for meg at det er noe som er skrevet på disken før den partition som du kloner slik at det blir en sector forskyvning så når den står aleine , biosen klare ikke å finne ut hva er det for noe. Hvis du kunne starte Pc'en fra (er det win xp du har ?) WRC og se da til hvilken partition-er du kommer til og hva for bokstaver de har fått tildelt. Da ser du disken slik som Bios agså ser den. Bare noe tanker. Lenke til kommentar
finfyr Skrevet 13. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2006 Ja, den harddisken som jeg har klonet fra, står i laptopen mens den på 20GB var koblet til med usb kabinett. Det er nå nemlig snudd om, jeg har en 20GB som ikke vil starte, som jeg har klonet fra en partisjon på den 80GB disken. See? Jeg formaterte den 20GB disken i windows, før jeg klonet den i windows xp med ghost. Tenkte å prøve å kopiere partisjonen i partition magic, men dette lot seg ikke gjøre da det kommer opp "BAD" på den 80GB disken som jeg har tenkt å kopiere fra. Andre måter jeg kan kopiere over hele partisjonen på, så jeg bare kan bytte om diskene? Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 13. mai 2006 Del Skrevet 13. mai 2006 (endret) Ja, den harddisken som jeg har klonet fra, står i laptopen mens den på 20GB var koblet til med usb kabinett. Det er nå nemlig snudd om, jeg har en 20GB som ikke vil starte, som jeg har klonet fra en partisjon på den 80GB disken. See? Jeg formaterte den 20GB disken i windows, før jeg klonet den i windows xp med ghost. Tenkte å prøve å kopiere partisjonen i partition magic, men dette lot seg ikke gjøre da det kommer opp "BAD" på den 80GB disken som jeg har tenkt å kopiere fra. Andre måter jeg kan kopiere over hele partisjonen på, så jeg bare kan bytte om diskene? 6097093[/snapback] Er den 80GB er den en slags mellomlager ,eller ? Og hvis det kommer BAD ...som du sier på den 80GB , er du da sikker at det er vert å prøve seg? Men du har ikke klart å starte fra den 80 enda , eller ? Jeg har brukt (som nevnt xcopy) med mye syntax og kopiert heile partition. Men for at det skal boote så er det mye arbeid i tillegg, en del filer fra system partition må kopieres separat , ellers det lar seg ikke kopieres , det krever da at man må forandre rettigheter, + at filer som er under C:\windows\system32\config lar seg ikke kopieres uten videre, man må forandre igjen rettigheter, så det er altfor mye arbeid. (en fil glemt og man er solgt) Men for 3-4 dager siden ....for å prøve..... så fikk jeg å backup en Raid0 til (som er et system/boot raid) til en disk med å bruke en NERO program. Jeg slettet array'en , kjørte ...clean fra diskpart , build array igjen(raid0 ) og restore stations-backupen. Og raid0 bootet som bare det. Men da har du en disk med OS som styrer dette , slik at det som kopieres står som slaver på hver sin disk. Jeg prøvte agså med å forandre cluster størrelse og stripe ...men da fikk problemer. Så det er viktig å restore backup , til samme forhold som ble tatt fra. Så du kan bruke NERO til å kopiere....stations-backup. Endret 13. mai 2006 av wiberos Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 13. mai 2006 Del Skrevet 13. mai 2006 ...Jeg formaterte den 20GB disken i windows, før jeg klonet den i windows xp med ghost. ... 6097093[/snapback] Det er ingen vits i å formatere før du bruker Ghost. Det er selve filsystemet som blir kopiert. Hvis du kloner så kan destinasjonsdisken være helt blank når du begynner. Hvis du kopierer partisjon så må du partisjonere først. Lenke til kommentar
finfyr Skrevet 13. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2006 Det første innlegget gjelder på en måte ikke lengre kan man si. Nå kjører jeg en 80GB disk som det er feil på, denne skal jeg sende inn til Netshop. Derfor prøver jeg å kopiere C: til den andre disken på 20GB, uten å måtte legge inn alt av programvare på nytt. Det er problemet mitt, altså den 80GB disken fungere på et vis, men innholdet skal kopieres over til andre disker. C: til 20GB disken, D: til en ekstern 3.5" disk. Uff, for et styr. At ikke bare netshop kunne godtatt at det var feil på disken første gang jeg sendte den inn... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå