durabit Skrevet 2. mai 2006 Del Skrevet 2. mai 2006 Jeg har en hjemmeserver med Fedora core 5. Denne er innstallert på en disk. Nå ønsker jeg å legge til en ekstra disk til systemet og få OS over på raid-1 - dette for å få bedre datasikkerhet samt å slippe å reinstallere OS hvis OS-disken kræsjer. Er det noen som har erfaring med dette. Kan mdadm brukes? Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 2. mai 2006 Del Skrevet 2. mai 2006 det kan den, men du bør boote opp med install cd og gå inn i rescue mode. fra konsoll bør du kunne sette opp ditt raid1 med disk nr 2 som missing, og så legge inn denne i etterkant, hvorpå migrereing av data vil starte. ta for all del backup først. og vurder om du må endre grub.conf eller fstab Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 2. mai 2006 Del Skrevet 2. mai 2006 hm.. nei det vil nok ikke gå.. hvordan har du partisjonert disken? Lenke til kommentar
durabit Skrevet 2. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2006 hm.. nei det vil nok ikke gå.. hvordan har du partisjonert disken? 6028066[/snapback] Disken er autopartisjonert av Fedora. Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 2. mai 2006 Del Skrevet 2. mai 2006 da går det ikke, jeg ville spart det du trenger på hjemmeområdet og isntallert på nytt, denne gangen med RAID1 i bunnen og LVM oppå dette igjen. Lenke til kommentar
durabit Skrevet 4. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2006 Vil du anbefale hardware raid? Jeg har også hørt at det er anbefalt å bruke to kabler istedetfor to disker på en kabel. Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 4. mai 2006 Del Skrevet 4. mai 2006 jeg vil ikke anbefale hardwareraid på kontrollere som er billigere enn 7000 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå