Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Få reparert 460 eller kjøpe noe annet?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg trenger bil fra høsten av, i et års tid, kanskje to. Jeg er nødt til å bo i landlige omgivelser på vestlandet, og har lyst til å komme meg på fjellet og til byen.

Jeg har muligheten for å overta en Volvo 460 SE '94-modell (gått ca 190.000) som står på min fars navn (og kan bli stående der). Problemet er at registerreima røk på den, og sammen med annet som må fikses for å stå en EU-kontroll kommer det ca på 20.000,- (på verksted, kan desverre ikke gjøre det selv). Ene hjulbuen er også så rustet at verkstedet anbefalte at den ble byttet (de anslo ca 8.000 ekstra for det).

Vil det være verdt å reparere Volvoen, eller bør jeg heller skrote den, og kjøpe meg en særdeles rimelig bruktbil til høsten, og begynne å samle bonus på forsikringen selv? Er det mulig å slippe unna med 10.000 for en bil som vil gå, eller vil reperasjoner på denne, omregistrering, eventuell dyrere forsikring etc. gjøre det til en dårligere løsning totalt sett?

Håper noen kan komme med noen innspill, gjerne på andre momenter som jeg ikke har tenkt på!

j

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du må koste på den 28000 for å ha den i et par år er det kanskje litt dyrt i forhold til bilens verdi. Vet ikke hvor mye du kan få for den hvis den blir reparert, men har en kamerat som har kosta på en 93 Mondeo 25000 i løpet av et halvt år, så kommer jo ann på hvor godt du liker bilen også. Er ikke noen verksteder som kan gjøre det billigere da? Hva er det som er galt med den da?

Lenke til kommentar

Så vidt jeg forstod var det snakk om å bytte alle ventilene og planslipe bunne på toppen, eventuelt bare montere ny topp. Også noe snakk om at kjølesystemet hadde røket da reg.reima røk.

I tillegg var det noen stabiliseringsstag som måtte byttes bak, og litt diverse som jeg ikke husker hva var i opphenget fremme. Tror kanskje nye dekk også måtte til.

Lenke til kommentar

Hadde jeg hatt a) peil b) verktøy eller c) venner i området med en av tingene hadde kanskje det vært en mulighet. Vet ikke hvordan verksteder stiller seg til at en kommer med en bil + en delebil på slep ;)

Lenke til kommentar

Har du hørt med flere verksteder hvor mye de tar for de reperasjonene som må til? Kan være endel å spare der. Siden du sier at du har lite peiling eller venner i området som kan hjelpe regner jeg med du må finne et verksted. Biler er jo ikke så veldig gammel, er jo en av de nyere 460 ene. Er det 2 liters motoren i denne? Ser at andre 460 SE fra 94 ligger rundt 30 - 40 000 kr på finn.no, så er jo litt for galt å kaste bilen. Får 28000 får du vel ikke så mye bedre bil enn den volvoen hvis den ellers er i rimelig god stand.

Lenke til kommentar

2l ja. Får høre med litt flere verksteder, når jeg får et detaljert forslag fra der den står nå, slik at jeg har litt mer detaljer å komme med.

noen som vet om rimelig verksted i Bergen?

j

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...