Blib Skrevet 3. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2006 Elcon er 23 år og fast inntekt. Lenke til kommentar
Raimop Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 Fast bank er Skandia. 21 år. Hadde DnB tidligere og de vil ha *fast* jobb. Samme vil GE Money 6034339[/snapback] Av de bilene du har ramset opp der oppe, er vel Carismaen den som sannsynligvis gi deg det rimeligste bilholdet, dog er ikke Mercedesen langt unna på div. feilstatistikker. Med GDi motor er den både rimelig i drift og kvikk, og så er det rimelig mye ustyr på den som f.eks klima og kjørecomputer. Har selv kjørt en sånn i mine ungdommsår, da riktignok med 1,6. Bilen var fin å kjøre og hadde lite problemer. Tror ikke vi byttet så mye som ei lyspære på den fra 0-60.000km. Denne bilen har fulgt servicehefte og har byttet endel slitedeler som en må forvente etter at bilen har gådd over 100kkm. Da slipper du de utgiftene iallefall. C180 og C200 har vel et par typer feil som går igjen. Det er rust rust rust og atter rust, samt litt problemer med forstilling og opphengskuler. Hvis dette er fixet og bilene har fulgt servicehefte så tror jeg de skal være greie kjøp de og. MB er jo kjent for å tåle høy km uten særlige problemer, og for god komfort. Ikke var de bilene der gått spess langt heller, dog er det ikke nevnt om servicehefte er fulgt opp. Hvis så ikke er tilfelle, STYR UNNA! En MB med automatgear og bakhjulstrekk(RWD) vil etter all sannynlighet være litt vanskeligere for en uerfaren sjåfør å kjøre på vinterføre enn en bil med forhjulstrekk(FWD). FWD har en fordel når en skal opp bakker og slikt, og den vil ikke slippe så lett på rævva som en RWD bil. Etter å ha kjørt fwd siden jeg tok lappen i '99 må jeg ærlig talt innrømme at jeg har lyst å teste RWD, og vurdere om jeg skal kjøpe en MB C220CDi. Er litt bekymret for servicekostnadene dog. Peugot 406 er en bil som har fådd mye skryt for gode kjøreegenskaper, dog er jeg personlig litt skeptisk til den franske kvaliteten. Iflg. svenske bilprovningen ligger faktisk 406 bedre an enn både Carisma og Mercedes C-klasse så kanskje det er på tide å droppe sine gamle fordommer? VW Golf GTien så ut som relativt pen bil, dog tror jeg du må betale deg ihjel på forsikringa i og med at det er en GTi. Uansett er det vel et par ting som gjelder, hva du enn måtte bestemme deg for. Prøvekjør de bilene du har funnet fram, da vil du finne ut hva som er bilen for deg. Hvis du bestemmer deg for å kjøpe en av de, sørger du for å få tatt en NAF test, eller tilstandsrapport på merkeverksted. Dette kan spare deg for mange kroner, og vil gi et bra bilde av bilens tilstand. Da vil det være vanskeligere å kjøpe katta i sekken. Når det gjelder billån, vil det være vanskelig å få lån hos finansinstitusjonene uten fast jobb i ryggen, dog kan du kanskje få lån i lokale sparebanker og slikt med en kausjonist i ryggen, f.eks foreldre. Lykke til! Mvh Raimo Lenke til kommentar
Blib Skrevet 3. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2006 Takker så veldig mye. Skal høre med foreldre og slikt nå angående finansiering ja. Drittbanker Men takk for innlegget. Tenker jeg ringer rundt og hører om prøvekjøring når jeg har fått pengene fikset, så håper jeg på gode biler. Lenke til kommentar
Ol'H Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 Forhjulstrekk er tryggere å kjøre på vinterføre hvis du ikke er vant til både glatt føre og bakhjulstrekk (og da spesielt kombinasjonen).I tillegg er forhjulsdrift mer effektivt når det gjelder å komme seg opp bakker (såfremt den med bakhjul ikke har diff.brems/sperre). 6027281[/snapback] uenig. er det god vektfordeling kan en med bakhjulsdrift være vel så bra og komme seg opp bakker med. Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 4. mai 2006 Del Skrevet 4. mai 2006 (endret) I den prisklassen hadde jeg sjekket ut saab 900. Her er en med klimaanlegg grei motor, og som ser ut som har fulgt servicer. http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...3&pos=11&tot=53 Ja den er litt gubbete, men det betyr som oftest at det er fulgt servicer, og at den ikke er hærjet med, og grei forsikring. EDIT: Den "GTI" en der er bare å glemme, at det i hele tatt står et gti merke på en bil med 115hk er en stor blunder fra volkswagen. I praksis vil alle de andre bilene du har satt opp kjøre fra den liksom gti'en. Må kaste meg med i bakhjulstrekk kampen jeg også Når det er sagt, jeg vil også anbefale forhjulstrekk de første åra med lappen.... Endret 4. mai 2006 av bzzlink Lenke til kommentar
trondbue Skrevet 4. mai 2006 Del Skrevet 4. mai 2006 Hadde det vært meg som skulle velge hadde jeg nok valgt Peugeoten. Etter min mening den fineste av disse bilene, og antageligvis den med best komfort (ikke helt sikker på hvordan mercedesen er). Den GID motoren har jeg bare lest negativt om. Har ikke lest så mye om den, men samme motoren er også satt i Volvo S40. Det jeg har lest om den er i hvertfall at den er ganske treg og at den langt ifra går så billig som de sier, men at den bruker like mye som andre bensinmotorer fra den tiden. Lenke til kommentar
Aleksander9175 Skrevet 4. mai 2006 Del Skrevet 4. mai 2006 (endret) Forøverige spørsmål: Kan noen forklare viktigheten rundt km-stand? Er det, _generelt_ slik at ca 100k er mye, 150k er slitent og over 200k er da de stopper? (Bare noe jeg hørte fra en fyr som kan vel like mye som meg.. )Hva er den praktiske forskjellen på for og bakhjulsdrift og hva er "best"? Er det ellers noe mer? Takker for alll hjelp jeg kan få 6027022[/snapback] jeg har ikke så peiling på akkurat km men jeg vet om en gammel toyota som har gått 500 000 km, men regner med at over 200 000 er litt mye km... edit: (og toyotaen funker som bare det) Endret 4. mai 2006 av pappman Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 4. mai 2006 Del Skrevet 4. mai 2006 Forhjulstrekk er tryggere å kjøre på vinterføre hvis du ikke er vant til både glatt føre og bakhjulstrekk (og da spesielt kombinasjonen).I tillegg er forhjulsdrift mer effektivt når det gjelder å komme seg opp bakker (såfremt den med bakhjul ikke har diff.brems/sperre). 6027281[/snapback] uenig. er det god vektfordeling kan en med bakhjulsdrift være vel så bra og komme seg opp bakker med. 6034909[/snapback] True, men mange biler mangler god vektfordelig, Mercedes er f.eks helt noldus å kjøre på glatt føre opp en bakke, mens BMW er stikk motsatt. Volvo'n min er helt prima Lenke til kommentar
Raimop Skrevet 4. mai 2006 Del Skrevet 4. mai 2006 Forøverige spørsmål: Kan noen forklare viktigheten rundt km-stand? Er det, _generelt_ slik at ca 100k er mye, 150k er slitent og over 200k er da de stopper? (Bare noe jeg hørte fra en fyr som kan vel like mye som meg.. )Hva er den praktiske forskjellen på for og bakhjulsdrift og hva er "best"? Er det ellers noe mer? Takker for alll hjelp jeg kan få 6027022[/snapback] jeg har ikke så peiling på akkurat km men jeg vet om en gammel toyota som har gått 500 000 km, men regner med at over 200 000 er litt mye km... edit: (og toyotaen funker som bare det) 6039980[/snapback] I Norge blir alt over 200.000km regnet som mye, men sålenge service er fulgt og bilen har byttet slitedeler og er pent behandlet trenger det ikke ha noen særlig prakisk betydning. Prisen bør også være lavere på en bil som er gått såpass langt både pga km.stand og pga at biler med høy kmstand er vanskeligere å få solgt Motorer bør ikke ha store problemer med å gå langt over 200k, spesielt ikke på japanske biler og sålenge service er fulgt. Dog vil det alltids finnes unntak. Lenke til kommentar
Aleksander9175 Skrevet 4. mai 2006 Del Skrevet 4. mai 2006 den toyoten jeg snakket om som hadde gått over 500 000 ser ut som et vrak på hjul men den går som bare faen :!: Lenke til kommentar
krizkriz Skrevet 4. mai 2006 Del Skrevet 4. mai 2006 Taxier pleier å gå over 500 tusen. Men disse er det service på stadig vekk. De som bryr seg om bilen sin klarer å holde den i stand til mange hundre tusen kilometer, men det er mye vanskeligere å få solgt den etterpå. Derfor selger mange rett før den når 200.000. Den magiske grensa. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå