Gå til innhold

Installering og oppstart av Ubuntu ved bruk av CD

Anbefalte innlegg

Jeg er helt grønn på Linux men vi gjerne gi det en sjanse og prøve det. Valget har fallt på Ubuntu og det er lastet ned. Skal installere Ubuntu på en av diskene mine, men vil gjerne at Ubuntu kun skal starte hvis jeg setter inn en slags oppstarts CD. Altså jeg ønsker ikke den typiske login screenen(husker ikke hva den heter) der jeg skal velge om jeg skal starte Windows eller Linux. Er dette mulig på noen måte?

Det er ikke Live-CD jeg tenker på :)

Endret av gstavdal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har hørt noen legge grub (bootloader) inn på en minnepinne og valgt maskinen til å boote fra minnepinne, hvis den står i (boottrekkefølge i Bios).

Kan sikkert bruke en disk til dette også. Tør ikke gi noe mer presist svar da jeg aldri har forsøkt dette.

Lenke til kommentar
Det er vel ikke verre enn at du har både Windows og GNU/Linux som oppstartsvalg, og at du lar den stå på Windows som default?

6033561[/snapback]

Hva skjer da hvis jeg ikke vil ha Linux mer? Formatterer jeg jeg da bare den disken og så starter den automatisk opp Windows, eller vil fortsatt den skjermen dukke opp der jeg skal velge operativsystem?

Lenke til kommentar
Det er vel ikke verre enn at du har både Windows og GNU/Linux som oppstartsvalg, og at du lar den stå på Windows som default?

6033561[/snapback]

Hva skjer da hvis jeg ikke vil ha Linux mer? Formatterer jeg jeg da bare den disken og så starter den automatisk opp Windows, eller vil fortsatt den skjermen dukke opp der jeg skal velge operativsystem?

6034970[/snapback]

Du sletter linuxpartisjonen og så må du fikse mbr(der bootloaderener) med windows-cd. Det er vel noen tråder her på hvordan du går fram med fixmbr på windows-forumet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...