Gå til innhold

Amotor: Fotoboksvarsler – smart?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Om du trenger det er en ting, men om det er lovlig, er noe annet - og det er det ikke.

6027683[/snapback]

Hvorfor er ikke dette lov? Med en slik påstand hadde det vært fint å vise til en lovhjemmel også...
Lenke til kommentar

I Lærdalstunellen er det tre bokser ene veien og to eller tre andre veien. En GPS sliter temmelig kraftig med å plassere dem 100% nøyaktig (som mannen i artikkelen skryter av) der ja. ;)

En GPS vil nok ikke fungere i det hele tatt i en tunell.

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar
I Lærdalstunellen er det tre bokser ene veien og to eller tre andre veien. En GPS sliter temmelig kraftig med å plassere dem 100% nøyaktig (som mannen i artikkelen skryter av) der ja. ;)

En GPS vil nok ikke fungere i det hele tatt i en tunell.

6027891[/snapback]

Ingen GPS'er fungerer i tunneller, så det er forsåvidt ikke så oppsiktsvekkende. En varsler kan allikevel fungere forutsatt at den er koblet til speedometeret. Noen fabrikkmonterte GPS'er er koblet til speedometer og ryggelys, og kan i tillegg detektere sving dersom mottakeren ikke får kontakt med satelitten (i tunneller og dersom USA bestemmer seg for å slå av hele greien).
Lenke til kommentar
Du må gjerne gjøre det, men fotoboksvarslere og radarvarslere er ulovlig.

6027719[/snapback]

Vet ikke hvordan det er med fotoboksvarslere, men det er i hvert fall slik med radarvarslere at det er lov å ha dem, men det er ikke lov og bruke dem. Merkelige greier, for blir du vinka inn er det bare å dra ut 12-volten. ;)

Edit: jeg mener det var sånn om jeg ikke husker feil?

Endret av Luzifer
Lenke til kommentar

- RoadPilot er ment som et hjelpemiddel til å holde fartsgrensene. Det er derfor den har nøyaktig hastighetskontroll.

Hvis det var sant som duden sier, så kunne den jo pipe hver gang man brøt fartsgrensen da. Nå er den jo et selektivt sikkerhetsinstrument som kun gir utslag på enkelte steder, nemlig der det er atk.

Lenke til kommentar
- RoadPilot er ment som et hjelpemiddel til å holde fartsgrensene. Det er derfor den har nøyaktig hastighetskontroll.

Hvis det var sant som duden sier, så kunne den jo pipe hver gang man brøt fartsgrensen da. Nå er den jo et selektivt sikkerhetsinstrument som kun gir utslag på enkelte steder, nemlig der det er atk.

6032691[/snapback]

Jeg tror vi kan si det er bare noe de sier for å få lov til og selge produktet. En dings som varsler fotobokser vil jo bli veldig populært blant enkelte, selv om de kaller det en dings som "skal hjelpe til å holde fartsgrensen". Man kjører dessuten aldri for raskt om man kjører etter speedometeret siden de har en misvisning på 4-5km/t under det som vises. Dvs, ligger man på 80km/t på speedometeret, ligger man bare på 75km/t ca i virkeligheten. Så tror neppe den dingsen hjelper så veldig mye på den måten. Og som det nettopp ble sagt her så kunne det i det minste vært en pipelyd som gav lyd fra seg.

Lenke til kommentar
Om du trenger det er en ting, men om det er lovlig, er noe annet - og det er det ikke.

Bruker du fotoboksvarsler i bil vil du jo bli bøtelagt slik at du heller kunne betalt den bota du får.

6027683[/snapback]

Nå driver du med feilopplysning og sprer usannheter.

Er 110 % lovlig å bruke en fotoboksvarsler - både den dedikerte typen som kun varlser fotobokser og GPS m/ kart som viser fotobokser.

Dette står det også i artikkelen på Amotor, og det har vært omtalt utallige ganger i VG.no og Dagbladet.no - hvor blant annet Politiet har vært intervjuet og sagt at de ikke liker det, men at det er fullt lovlig.

Radar- og laservarslere derimot er lov å HA, men strengt forbudt å bruke. Får ei pen bot for å bli tatt med dette.

Når det gjelder varsling av fotobokser i tunneller så stemmer det selvsagt at GPS ikke har signaler når den mister "himmelkontakt". Man får som regel varsel om fotobokser før man kjører inn i tunnellen, og/eller GPS'n simulerer videre ferdsel i tunnellen slik at man ser når den kommer. (Fabrikkmontert GPS fra produsenter er også koblet til turtelleren/speedometer slik at den har kontroll på hvor man er uansett.)

Fotobokser i tunneller er jo dessuten også heftig varslet med skilt foran tunnellen.

Og det med at alle fotobokser uansett er varslet med skilt - greit nok! Men skiltene kan komme kilometervis foran fotoboksene, og du vet ikke når "fotoboks-sonen" er over, eller hvor mange bokser det er i hver sone - og det er umulig å se bokser en mørk kveld i regnvær - da er det perfekt å få angitt på meteren hvor den står hen.

Jeg skjønner ikke hvordan jeg klarte meg uten. ;)

Lenke til kommentar
En tilsvarende sak SKAL anskaffes =) Sparer penger på den måten og samtidig får jeg boikottet statens møkkete måte å skrape inn penger på =)

6034125[/snapback]

Bedre å legge til en tusenlapp, og få navigasjon på kjøpet.

Og ikke minst på Tomtom så kan du velge å la den guide deg utenom bomveier, så får man snytt staten for enda noen avgiftskroner :thumbup:

Lenke til kommentar
En tilsvarende sak SKAL anskaffes =) Sparer penger på den måten og samtidig får jeg boikottet statens møkkete måte å skrape inn penger på =)

6034125[/snapback]

Bedre å legge til en tusenlapp, og få navigasjon på kjøpet.

Og ikke minst på Tomtom så kan du velge å la den guide deg utenom bomveier, så får man snytt staten for enda noen avgiftskroner :thumbup:

6034602[/snapback]

Hmm ja her har du et poeng egentlig, men hvor mye koster det for en billig type da? Det jeg synes er så kjekt med disse er at de faktisk VARSLER før fotoboksen... kan man få til dette med en GPS med kart? F.eks. tomtom?

Må bare kommentere noe angående staten og dems fotobokser. Jeg satt og så på Holmgang en kveld hvor dette var oppe til diskusjon. Og ministeren som driver med dette satt også og svarte på ting. Det som var festlig var at han brukte som argument at i en fotoboks-sone så reduserer hastigheten seg også flere hundre meter kanskje noen km etter fotoboksen, noe som igjen reduserer trafikk ulykker. Dette er et ok argument i segselv. Det fiffige var at dette gjaldt selvom man kom ut av sonen, noe som er litt artig om man ser nærmere på dette, jeg skal snart kommentere det.

Det andre han sa var noe om en fotoboks i en tunell i oslo området. Der var det en rekke ulykker rett rundt en sving inne i tunellen med en gang tunellen åpnet, men de satt opp en fotoboks og det blei slutt på ulykkene, dette forklarte han med at hastigheten blei lavere gjennom svingen, og tunellen. Ja, og dette er jo selvsagt fordi folk lærte at fotoboksen stod der, muligens på den kjedelige måten.

Da vil jeg slenge ut følgende påstand : Hvis man hadde satt opp et skilt før svingen om at rett bak svingen er det en fotoboks, ville ikke dette også redusert hastigheten her? Jo selvfølgelig! Også med det påfølgende resultat om enda færre ulykker. Å komme rundt en litt for skarp sving er ikke trafikk sikkert i segselv, men å bli blinket av en fotoboks man ikke visste var der, skaper ikke ytteligere trafikk sikkerhet.

Så tilbake til dette med lavere gjennomsnittshastighet, siden dette viste seg å også gjelde utenfor sonen med bokser, vil skilt 100 meter foran hver boks ikke forandre på dette. Man vil fortsatt antakelig kjøre saktere. Og staten kan ikke si noe på tapte inntekter rundt dette, da de motiverer bøtene som straffer for å få folk til å kjøre saktere snarere enn avgifter for ting eller tang (det sistnevnte ville vel dessuten vært etisk ukorrekt).

Sånn for å konkludere føler jeg det er dette som forhelliger(er det riktig uttrykk?) midlet om fotoboksvarsler.

Jeg blir ingen farligere traffikant av dette, snarere en traffikant med mer penger til overs, mer overskudd til å følge med på trafikken istedenfor å nistirre i veikanten etter fotobokser fordi jeg vet at mitt speedometer er noe unøyaktig, og en mer opplagt sjåfør bak rattet. Dette kommer alle til gode.

Lenke til kommentar
Hmm ja her har du et poeng egentlig, men hvor mye koster det for en billig type da? Det jeg synes er så kjekt med disse er at de faktisk VARSLER før fotoboksen... kan man få til dette med en GPS med kart? F.eks. tomtom?

Ja, det får man til. Fungerer som fjell.

Får billigste TomTom til drøyt 3000,- isåfall. Med oppdaterte kart og gratis fotoboksvarsling.

Jeg blir ingen farligere traffikant av dette, snarere en traffikant med mer penger til overs, mer overskudd til å følge med på trafikken istedenfor å nistirre i veikanten etter fotobokser fordi jeg vet at mitt speedometer er noe unøyaktig, og en mer opplagt sjåfør bak rattet. Dette kommer alle til gode.

Helt enig. Brukte mer energi på å speide etter fotobokser før enn jeg gjorde på trafikken. :p (I ukjente strøk seff.)

Lenke til kommentar
Du må gjerne gjøre det, men fotoboksvarslere og radarvarslere er ulovlig.

6027719[/snapback]

Har fotoboksvarsling på gpsen min og den varsler ca 300 m før fotoboksen. Hvis dette er ulovlig så burde jo strengt tatt skiltene med "Automatisk trafikk kontroll" være like ulovlige da det eneste de begge gjør er og minne deg på at her er det en fotoboks.

Endret av underground
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...