Gå til innhold

Kan mobil-kameraet gi kompaktkameraet konkuranse?


Anbefalte innlegg

Jeg må si meg dypt uenig i det der, men ja. Et mobil-kamera kan bli så bra som et kompakt kamera er idag, men det vil aldri kunne ta over for kompaktkameraet. Det vil altid være bedre da det ikke krever så små deler som en mobil gjør. En mobil som har en anelse kvalitet må jo opp til N73 størrelsen og det er rett og slett for stort å drasse rundt på i lomma. Jeg vil selv foretrekke en mobil fremfor komopaktkameraet, men foretrekker kvalitet framfor latskap og da er det inget valg. Kompakt kameraet har mer plass og bedre opptikk, linser og lukkertid ikek minst enn hva en mobil har. Jeg lurer litt når du tror at mannen og kvinnen i gaten vil foretrekke mobilen fremfor kompaktkameraet. Det vil nok aldri skje tror jeg.

 

Ole :)

6039832[/snapback]

 

Klart mannen og kvinnen i gaten vil foretrekke mobilen framfor et kompakt kamera. Du sier jo selv at " Et mobil-kamera kan bli så bra som et kompakt kamera er idag" De aller fleste er jo fornøyd med kvaliteten på kompaktkamera i dag. Du vil alltid få mye bedre bilder med et kompaktkamera enn et mobilkamera, og du vil alltid få bedre bilder med et "proff" kamera enn med et kompaktkamera. Folk flest kjøper kompaktkamera selv om d fins kamera som tar mye bedre bilder. D er begrensa hvor bra kvalitet man trenger på et bilde, og hvor mye penger man vil bruke på d når mobil-kamera når den "grensen", og mobilen tar "bra nok bilder" hvorfor skal man da ha et kompaktkamera som tar bedre bilder? Da blir d for spess inntreserte, men er uansett langt fram i tid. Langt langt fram i tid.

Endret av EldarHelseth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Spørsmålet er jo mer om du tror mobilkameraene kan bli så gode?

6040446[/snapback]

Det vet jeg ikke. Jeg hadde ærlig talt ikke trodd at mobilkameraene skulle bli så gode som de er i dag, så jeg er spent på hva fremtiden vil bringe. Brukbare bilder fra en (fremtidens?) mobil er jo veldig ofte bedre en ingen bilder fra kompaktkameraet som ligger hjemme.

Lenke til kommentar
Helg klart kommer mobil-kameraet til å bli så bra at d kan erstatte kompaktkameraet.
Man må tenke litt fysikk før man uttaler seg for skråsikkert om det :) Jo mindre et kamera blir, jo dårligere blir det. Utviklingen i optikk og bildebrikker klarer ikke å fikse de feil man får når optikk og bildesensor blir knøttliten. Skal man ha et mobilkamera som erstatter kompaktkamera, må man ta dagens mobilstørrelse, pluss størrelsen til f.eks et Canon Ixus 60 (som er et av de beste SMÅ kameraene... men det er allikevel regnet som relativt uskarpt i forhold til de litt større kameraene). Det blir en stor mobil, og selv om det er praktisk å ha alt i ett, vil det alltid være de som prioriterer kvalitet fremfor tilgjengelighet.

 

Nå selger de jo mobilkamera med like mange megapixler som vanlige kompaktkamera snart. Hvorfor, spør jeg bare. Optikken forsvarer knapt en megapixel selv på de beste mobilkameraene.

Lenke til kommentar
Optikken forsvarer knapt en megapixel selv på de beste mobilkameraene.

Opptikken blir jo bare bedre i telefonene, skulle da tro K750i, f.eks skulle klare å forsvare sine 2MP. Hvis vi ser på kvaliteten er det jo ikke dårlig selv i topp oppløsning.

 

For Ola Nordmann er megapixler en måleenhet for bildekvalitet, så da gjelder det jo å ligge frempå i oppløsningsracet.

 

Antall megapixler har faktisk ikke noe å si på kvalitet så lenge opptikken ikke klarer å forsvare antallet megapixler, jeg ser ikke behovet for 10 MP på en telefon når du kan kjøpe deg en 2MP telefon som tar like råe bilder...

 

Ole :)

Lenke til kommentar

Er det noen som kan ta sammenligningsbilder de kan poste i tråden? Kameramobilen min (SE T610) egner seg ikke til annet enn bilder i frimerkestørrelse, hvis det er gode lysforhold så den kan neppe brukes.

 

Ellers så vet jeg i hvertfall om ett low-end kompaktkamera som har blitt forbigått av mobilkameraer i dag: Test av Mustek gSmart mini 2 :D

 

Er det noen som finner flere kompaktkameraer som overgås av moderne mobilkameraer?

Lenke til kommentar
Helg klart kommer mobil-kameraet til å bli så bra at d kan erstatte kompaktkameraet.
Man må tenke litt fysikk før man uttaler seg for skråsikkert om det :) Jo mindre et kamera blir, jo dårligere blir det. Utviklingen i optikk og bildebrikker klarer ikke å fikse de feil man får når optikk og bildesensor blir knøttliten. Skal man ha et mobilkamera som erstatter kompaktkamera, må man ta dagens mobilstørrelse, pluss størrelsen til f.eks et Canon Ixus 60 (som er et av de beste SMÅ kameraene... men det er allikevel regnet som relativt uskarpt i forhold til de litt større kameraene). Det blir en stor mobil, og selv om det er praktisk å ha alt i ett, vil det alltid være de som prioriterer kvalitet fremfor tilgjengelighet.

 

Nå selger de jo mobilkamera med like mange megapixler som vanlige kompaktkamera snart. Hvorfor, spør jeg bare. Optikken forsvarer knapt en megapixel selv på de beste mobilkameraene.

6044357[/snapback]

 

Jeg har tenkt fysisk, og helt klart kommer mobil kameraet til å erstatte komapktkamera. Jeg tenker langt fram i tid. Kompaktkameraet vil alltid være bedre enn mobilkamera, og d vil alltid være kamera som er bedre enn kompaktkameraet, men når folk flest har en telefon (en gang i framtiden) med grei nok bildekvalitet så vil de fleste bruke den istede for et kamera som man aldri har når d virkelig gjelder uansett. Men noen vil fortsatt bruke kompaktkamera og andre typer kamera, men flertallet vil nok være fornøyd med mobilen.

Lenke til kommentar

For meg er en mobiltelefon, en mediespiller, en radio, en notisblokk og et kamera i hver sin lomme ingen alternativ.

Ikke en gang en telefon og ett kamera.

Har per i dag behov for å "drasse" (hmm må kansje trene litt for å tåle vekta..)på to mobiler, en K700i jobbtelefon og en K750i privat som gir meg det jeg trenger på tele, foto og medie siden samt fungerer som "spillemaskin" hvis jeg sitter å venter på noe.

 

Nå er vel muligens dette svaret noe overdrevet, men poenget er vel at

mobilen har blitt så mye mer enn bare en tellefon allerede.

 

K800i er allerede øverst på min ønskeliste og vil kansje ta et tilnærmet så stort hopp som 750'n gjorde fra 700ern.

 

Blitz og tvutgang alene gjør et skifte verdt bryet.

Så får heller kompaktkamera fortsette å være bedre, vel og merke

for de som har råd og lyst til å ha en ekstra dings eller tre i lommene bare kose seg.

Lenke til kommentar
Se på salgstallene så ser du at telefoner på den størrelsen tydeligvis ikke er for stort for å drasse rundt i lomma. Prøv videre størrelsen av en mobiltelefon (som man har med seg uansett) uten kamera + et kompaktkamera. Dette blir vel enda større? :)

 

Båda ja og nei, siden du finner kompaktkameraer i de fleste størrelser og vi ser at ettersom størrelsen synker, synker også kvaliteten på bildene. Bare ta en titt på tester hos akam. Det vil også være det samme med en mobil, om de lager kameraet så mye mindre enn det er nå vil vi faktisk slite med å oppnå denne kvaliteten du maser om Are.

 

Uten kamera+kompaktkamera blir jo større, men så ser vi og kvaliteten øker dramtisk i forhold til hva vi ser på det nyere mobilene, men selvsagt en mobil vil nok kanskje og jeg understreker kanskje, fordi det kreves som både jeg og Afseth har sagt tideligere, større opptikk og bedre deler for å kunne nå et kompaktkamera's kvalitet som det har idag. En mobil er per idag ikke noe annet enn en dyr erstatning, men vi vil nok se kameraene øke og bli bedre, ser jo bare her, kamera test som simen1 kom med her. Det er et godt eksempel på hva et kompaktkamera en gang var. Og vi ser nå hvor mye kvaliteten har endret seg og mobilene har nå bare klart og overgå et lav-teknologisk gammelt kompaktkamera. Det er ganske stor forkjell fra dette og opp til dagens Ixsus 60, f.eks...

 

Vi ser på salgstallene og de øker og øker, men komentarene bli jo bare råere og råere til størrelse og design her på forumet, mange fortrekker kvalitet fremfor størrelse. Og har man da noe valg. Dog skal det nevnes at jeg tenkte på N93.

 

 

Ole :)

Lenke til kommentar

Blir spennende å se kvaliteten på bildene til Cyber Shot mobilene Fra SE. Jeg tror faktisk at det ikke er lang tid før en mobiltelefon kan erstatte et digitalkamera for en vanlig normal bruker som ikke stiller for store krav til kamreaet og ekstrafunksjoner. Så til å ta vanlige familiebilder så tror jeg det at telefonene kan ta over litt av markedet for digitalkameraene.

Lenke til kommentar

Jeg kom til å tenke på en ting: Kan 3.parts programvare styre kameraet i mobiltelefoner? Eller rettere sagt: Går det an å utvikle programvare for mobiler som tilfører mobilkameraet avanserte funksjoner som lukkerprioritet, ISO, blenderprioritet, endring av hvitbalanse, sports-modus, seriebilder, lang eksponeringstid, lagring av videoklipp i forskjellige formater osv?

 

Hvis det finnes noe slikt så tror jeg det kan pirre nyskjerrigheten til enkelte mobil og teknologi-fikserte. (Sånne som bare må prøve ut alle funksjonene på nye produkter de kjøper) Og på denne måten lokke de til å kjøpe mer avanserte kameraer etter hvert.

Lenke til kommentar
Opptikken blir jo bare bedre i telefonene, skulle da tro K750i, f.eks skulle klare å forsvare sine 2MP. Hvis vi ser på kvaliteten er det jo ikke dårlig selv i topp oppløsning.

Optikk er ikke som teknologi, der man kan lage like bra ting som før mindre. I optikkens verden har størrelsen alltid hatt mye å si, og vil alltid ha det. Man kan ikke med liten optikk oppnå samme kvalitet som man gjorde med stor optikk for 20-30 år siden.

 

Blir spennende å se kvaliteten på bildene til Cyber Shot mobilene Fra SE.  Jeg tror faktisk at det ikke er lang tid før en mobiltelefon kan erstatte et digitalkamera for en vanlig normal bruker som ikke stiller for store krav til kamreaet og ekstrafunksjoner. Så til å ta vanlige familiebilder så tror jeg det at telefonene kan ta over litt av markedet for digitalkameraene.

6055351[/snapback]

De vil nok ta over noe av markedet, men mobiltelefon vil, uansett hvordan man vrir og vende på det, ikke komme opp på nivå med f.eks Ixus xxx eller Coolpix P serien til Nikon. Se mitt svar til Aalton like over her... Samme med bildesensoren... det strider mot fysiske lover å tro at en liten pixel om et par år vil bli mer lysfølsom enn en stor pixel er nå uten at dette går ut over støynivå... selv om man tar tiden til hjelp.

 

Jeg har et aldrende Ixus V3 med tre megapixler (tre år gammelt). Det fascinerende med dette kameraet, er at det gir minst like bra bilder som et splitter nytt Ixus 750, til tross for at størrelsen er den samme. Det skjer ikke mye på utviklingsfronten verken når det gjelder optikk eller bildesensorer, og det er nok fordi vi har nådd toppen. Skulle man tro de som hevder at et bittelite mobilkamera om et par år vil gi like bra bildekvalitet som et vanlig kompaktkamera i dag, så skulle man jo tro at Ixus 750 ga minst 4-5 ganger så bra bildekvalitet som Ixus V3. Faktisk vil Ixus 750 gi mer støy i bildene pga. flere megapixler. Hvis man derfor dytter flere megapixler enn nå inn på de enda mindre sensorene i mobiltelefoner, vil støynivået bli så dramatisk at bildene nærmest blir ubrukelige.

 

Altså vil mobiltelefoner med bra kamera nødvendigvis måtte bli en del større enn kompaktkamera med likelydende bildekvalitet. Samme med zoom... dette krever mye linseelementer, og da blir de enda større.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar
Jeg kom til å tenke på en ting: Kan 3.parts programvare styre kameraet i mobiltelefoner? Eller rettere sagt: Går det an å utvikle programvare for mobiler som tilfører mobilkameraet avanserte funksjoner som lukkerprioritet, ISO, blenderprioritet, endring av hvitbalanse, sports-modus, seriebilder, lang eksponeringstid, lagring av videoklipp i forskjellige formater osv?

 

Hvis det finnes noe slikt så tror jeg det kan pirre nyskjerrigheten til enkelte mobil og teknologi-fikserte. (Sånne som bare må prøve ut alle funksjonene på nye produkter de kjøper) Og på denne måten lokke de til å kjøpe mer avanserte kameraer etter hvert.

6055368[/snapback]

 

Dette kunne jo kanskje vært en mulighet ved de nyere Symbian telefonene. Hvis det er mulig og legge in 3-de parts programvare vil jo det muligens øke kvaliteten på kameraene, men kvaliteten på bilder vil nok ikke øke.

 

Men det er en spennede mulighet for å utnytte den kvaliteten som finnest i mobil-kameraene idag.

 

Uansett hvilken programvare eller samme om mobilen har 2 eller 10MP vil den ikke bli så god at kompaktkameraet føler seg truet..

 

Ole :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...