Gå til innhold

Anbefalte innlegg

FØREBUINGSARK:

 

Tema: Organisering av innsamlingsaksjon

TV-aksjonen er en årlig innsamlingsaksjon som hver høst blir arrangert av NRK1 og den

organisasjonen / de organisasjonene som får tildelt arrangementet. I 2004 var det Kirkens

Bymisjon og Rådet for psykisk helse med aksjon ”Hjerterom”, i 2005 er det

”Drømmefanger”. Det er blitt gjennomført lignende TV-aksjoner i over 30 år, og du kan

bruke Internett til å finne informasjon om dem. I tiden før aksjonsdagen er det vanlig at

NRK1 sender informasjonsprogram om hva de innsamlede midlene skal gå til. På

aksjonsdagen blir det store deler av dagen sendt program med underholdning og

informasjon, slik at folk skal bli motivert til å gi penger når bøssebærerne kommer på

besøk.

Selve innsamlingsaksjonen blir gjennomført i hver enkelt kommune, og en

kommunekomité blir utpekt til å ta ansvaret. Anne har i flere år hatt som oppgave å være

sekretær for en slik komité i en kommune med ca. 9000 innbyggere fordelt på et større

sentrum og noen mindre bygder. Kommunen er delt inn i 100 områder med ca. 30

husstander i hvert. Arbeidet med TV-aksjonen innebærer blant annet å lage liste over

områdene og å registrere bøssebærerne for hvert område.

Etter hvert har Anne sett at hun gjør om igjen mye av det samme administrative arbeidet

hvert år. Derfor vil hun få laget et datasystem som kan brukes til å registrere

informasjonen om områdene og bøssebærerne og til å lage de listene hun har bruk for.

Kommunekomitéen skal også profilere aksjonen lokalt, skaffe bøssebærere og sørge for at

de får nødvendig informasjon. For inneværende år mener komitéen at kommunens

nettsider bør brukes i dette arbeidet.

Anne ber deg hjelpe henne med å planlegge og lage nettsider og en databaseapplikasjon.

 

OPPGAVEN:

 

Oppgåve

Når bøsseberarane skal ut for å samle inn pengar, får dei med eit kart som viser kva hus

dei skal besøkje. Du finn informasjon om karta i vedlegg 1. Anne organiserer arbeidet med

utdeling av bøsser som er forsegla og påklistra logoen til TV-aksjonen og eit

bøssenummer. Dette nummeret er identisk med nummeret på eit ID-kort som kvar

bøsseberar får med seg, og på kortet står namnet til bøsseberaren. Dagen før aksjonen

får bøsseberarane utdelt bøsse, ID-kort og kart der eige område er avmerkt. Dette må

hentast personleg, og bøsseberaren kvitterer for at materiellet er motteke. Ein bøsseberar

kan i somme tilfelle ha ansvar for fleire område.

• Ta utgangspunkt i dei forenkla eksempla på den områdelista du finn i vedlegg 1, og lag

ein databaseapplikasjon med eit brukargrensesnitt der du enkelt kan

- registrere data om kart

- registrere data om område

- registrere bøsseberarane med namn, adresse, telefonnummer og nummer som skal

vere på bøssene og ID-kortene

For at systemet skal kunne fungere tilfredsstillande, må det lagast rapportar slik at

Anne kan

- skrive ut ei områdeliste med namn på bøsseberar og nummer på bøsse, og med

plass til at bøsseberar kan kvittere når bøssa blir henta

- skrive ut ei liste over område der det manglar bøsseberarar

Målet med å bruke nettsider i det lokale arbeidet med TV-aksjonen er mellom anna å

skaffe bøsseberarar og å informere om aksjonen. I vedlegg 1 finn du ei oversikt over

innsamla midlar dei siste åra, og i vedlegg 2 bilete frå nettstaden til ein kommune.

● Bruk den informasjonen du har fått, til å lage nettsider med informasjon om årets

aksjon. Sidene skal innehalde tekst som har som målsetjing å verve bøsseberarar til

aksjonen. Det skal også vere informasjon og ei grafisk framstilling som viser tidlegare

innsamlingsresultat.

Utforminga og organiseringa av sidene skal vere tilpassa nettstaden til kommunen.

 

Noen som kan sette opp en datamodell til meg, eller forklare hvordan jeg burde gjøre dette?

 

 

Øving til eksamen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er det jeg har kommet fram til så langt:

 

LINK

 

...jeg vet ganske sikkert at det skal være noe mellom bøssebærer og område. Fordi det ikke skal gå an at samme område blir tildelt flere bøssebærere. Men hvordan skal jeg gjøre dette i praksis?

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...