Gå til innhold

Gode bilder inne i kirke

Anbefalte innlegg

Hei, hvilken linse er å annbefale for innendørsbilder i en kirke?

Er snakk om brudebilder, prøvde ett kompaktkamera i fjor, men de bildene ble ubrukelige. Vurder derfor i år å gå får speilrefleks Nikon D50.

Er kit linsen brukbar til slike bilder?

Evt annbefalinger for andre linser som jeg kan kjøpe i samme slengen.

Budgett 10 000 + - inkl kamera.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal også fotografere i en kirke nå til helgen i anledning konfirmasjon.. Tenkte å bruke D70 med 18-70 og SB800.. Noen som vet om de syns det er greit med mye blitsing i kirker? Tenkte å ta meg en tur bort før helgen å snakke med di å ta noen testbilder hvis jeg får låv..

Endret av fUuGeL
Lenke til kommentar

Jeg har vært fast fotograf i konfirmansjonsgudstjenestene der hvor jeg bor i 3 år nå. Da på flere gudstjenester hvert år. Presten bruker bildene i andre anledninger som konfirmantsamlinger og sånt, så alt blir lagt opp slik at jeg får reservert et bra sete på galleriet og fritt spillerom i forhold til blitz. Til nå har ikke blitz vært nødvendig. Det er ganske opplyst der, så kan heve ISO speeden litt, så funker det som fjell. Har nytt kamera og linse nå, så tipper det blir enda bedre resultat i år.

Nå må det nevnes at presten selv er hobbyfotograf og har drevet med foto i 20 år, så samarbeidet er veldig greit. :)

Lenke til kommentar

Tror jeg ville gått for D50 inkl kit objektiv samt Sigma 30mm 1.4 og prøvd å få fatt på en Nikon 85mm f1.8. Litt usikker på hvor mye du havner på da, men en SB600 hadde heller ikke vært å forakte.

Personlig synes jeg at bilder i kirke uten blitz er mye betre enn blitzbilder.

Og med litt høy ISO samt 30mm f1.4 og 85mm f1.8 så bør det ikke være behov for blitz. Men blitzen kan nok hjelpe på ved forsamlingbilder med kit objektivet. Men så spørs det da om ikke 30mm f1.4 kanskje er nok vidvinkel for disse bildene også...

Lenke til kommentar

Jeg synes også bilder i kirken uten blitz bevarer mest av den stemningen som er i kirker. Er derfor ønskelig med ett lysterkt objektiv.

Noen som har noen bilder liggende ute på nettet av kirkebilder?

Lenke til kommentar

For min del er det kombinasjonen lyssterk optikk og høy lyssensitivitet som gjelder. Jeg blir ikke direkte plaget av lyder/lys fra blitsfotografi selv, men av respekt for de det gjelder begrenser jeg meg til lyden av det klappende speilet der det er sosialt akseptabelt. I tillegg blir bildene ekstremt mye mer tiltalende - kameramontert blits på avstand er en absolutt nødløsning.

Selv var jeg seint ute da søskenbarnet ikledde seg den hvite kappen ifjor og måtte ta til takke med en plass bak på et flatt galleri med høy gjerde foran. Litt før det var "vår" manns tur gikk jeg frem til gjerdet og målte lys/valgte en komposisjon (dette hadde jeg svært dårlig utgangspunkt for, da jeg var uheldig plassert i forhold til prekestol m.m). Jeg fikk på dette tidspunkt også en smule høy puls, da punktlysmåling for korrekt eksponerte ansikter osv ga en lukkertid på 1/30sek med min 135mm f2.8 (jeg hadde kun 400ISO film for hånden), noe som går ganske direkte på tvers av tommelfingerregelen om lukkertid/brennvidde. Jeg lot det stå til og knipset 3-4 ganger med så god støtte jeg kunne finne for å øke sjansene for ett skarpt bilde, og fikk dette resultatet (klikk for større utgave):

182.jpg

Ved årets konfirmasjoner (forhåpentligvis får jeg tilbake 7D-en i tide, ellers låner jeg en 5D eller skyter film igjen) vil jeg i tillegg ha en 85/1.4 til disposisjon, som ville gi meg 1/125sek lukkertid ved samme forhold uten å ta ISO-endring eller Anti-Shake i betraktning. I tillegg vil jeg forsøke å henge filmhuset med en 28mm f2 rundt halsen for - hvis muligheten byr seg - å ta et alternativt bilde med mer omgivelser. Sist, og viktigst av alt, vil jeg komme mye tidligere så mitt utgangspunkt er opp til meg og ikke tilfeldighetene.. :)

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar

Hehehe, det skulle stemme bra :)

Jeg burde ha skjønt at jeg spilte høyt spill da jeg postet lett identifiserbart materiale.. For å være skuls - jeg antar vi har en Bergem her også?

Du får ha lykke til når sesongen plutselig er over oss igjen, selv skal jeg nordover denne våren.

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar

Du traff nok blink der ja. Minolta signaturen burde satt meg på sporet :)

Får da høre en del fra bror din.

Men for å unngå å spore helt av og gjøre dette til en intern prat:

Skal fotografere en konfirmasjon i helga, og får den store gleden av å skikkelig innvie min Canon 50mm f/2.5. Håper at vinkelen ikke blir for liten. Burde tatt en tur å sjekke ut årets galleriplassering. Kirka er såpass liten, så er veldig vanskelig å finne en god plassering. Ble veldig skarpt det bildet ditt Kjetil. Du brukte altså ikke stativ? Er ikke helt sikker på om jeg skal ta med stativet selv. Får se an forholdene litt.

Lenke til kommentar

Jeg har tatt en del bilder av barnedåp, og da har jeg brukt 50 og 105mm på analogt utstyr. Tror du kommer langt med en 50mm, hvis du ikke sitter så langt fra. Det er mulig å bevege seg litt i kirken, hvis man bare er diskret. Blitz liker jeg ikke å bruke. Det flater ut det fine lyset som ofte er i en kirke.

Lenke til kommentar

Jeg skal ta bilder fra galleriet, og da tror jeg 50mm skal funke greit. Kirka er veldig liten, så blir ikke fra så stor avstand. Tror også jeg skal ta noen bilder fra sida, ganske nære, men er redd vinkelen blir for snever. Får bytte til 18-55 objektivet (som blir mistenkelig lite brukt etter at jeg fikk 50mm :) )

Får sikkert også den store gleden av å stå midt forran altertavlen og ta bilde av forsamlingen, i år som i fjor. Alltid en fryd med 150 personer som glaner deg rett i trynet og lurer på hvem du er og hva du gjør der. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...