Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjølinga KOKER! alt koker?!


Anbefalte innlegg

Hei

 

Som tittelen sier så gjelder dette kjøling. Håper kanskje noen vet hva som er feil, eller hva som må gjøres.

 

Når jeg kjører etter en stund, så kommer varsellampen frem som beyr at jeg har lavt kjøeveskenivå. Så stopper jeg bilden for å så åpne panseret. Hele kjøle anlegget er glovarmt. Når jeg åpner toppen på kjøleveskebeholderen koker det opp varmt vann. Dette gjelder da en audi 80, 1992 mod.

 

Kan det være en slange som er tett?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
prøv å blås ren radiatoren . kan være at den er tett. skal mye til for at det er en slange som er tett...... men vet jo aldri :p

6026162[/snapback]

 

 

Hmm, okay.. Men mener du jeg skal bruke munnkraft? har mangel på riktig utstyr her på hybelen :(

Lenke til kommentar

Når du sier at varsellampen for lite kjølevann kommer på; må du fylle vann på bilen med (u)jevne mellomrom? I så fall er det enten lekk radiator (enkelt å se), gåen toppakning (sjekk om ojla er hvit og kremaktig da dette kan ødelegge motoren. dette trenger ikke skje med gåen toppakning), eller ødelagt vannpumpe. Hvis du ikke må etterfylle vann (og etterfyll direkte på radiatoren. IKKE på ekspansjonstank da denne ofte er defekt på så gamle biler) er det mest sannsynlig tett radiator eller termostaten som er problemet.

Lenke til kommentar

Kjenner ikke audi, men der radiatorslangen går inn på motoren sitter det et lokk.(Termostathus)

Finner desverre ingen bilder i farta.

Dette lokket er montert med 2,3 eller 4 skruer, av med disse og under sitter termostaten.

Termostaten kan sjekkes om den åpner i et varmt (85grader) vannbad.

Det er sikkert noen andre som kan bekrefte eller avkrefte dette med hvor denne står på audi.

Lenke til kommentar

Tenkte du på mitt innlegg?

Ja vann i fra springen, men det må over 85 grader for å få en synlig reaksjon.

Termostaten er enkel sak med ei fjær(bimetall), ramme og en membran.

Jo varmere det blir jo mer trekker/presser fjæren membranen fra ramma og man får sirkulasjon inn til radiator. Er som en ventil som lukker og åpner.

Elektriske eller elektromagnetiske vifter starter på rundt 100 grader.

Lenke til kommentar

Det skal vel bestandig benyttes 50-50 deling av vann og kjølvæske.

Aldri rent vann, da det vil få ting til å ruste, i tillegg til at kjøle egenskapene vil bli dårligere.

 

EDIT: Det trengs ikke å benyttes rent 50-50 deling, men ihvertfall 30-70 mellom vann og kjølevæske.

Endret av otis
Lenke til kommentar

Ved sjekking av termostat så kan man bruke bare vann, man tar den inn i oppvasken på kjøkkenet feks. :)

Nei det skal ikke brukes rent vann på et kjølesystem på en bil, opp i mot 50% frostvæske/glyserol skal brukes etter hvor man bor.

Det er nødvendig med frostvæske for å få ned frysepunktet og redusere koroksjon(rusting) i motoren.

En annen sak med frostveske er, jo mer man har på jo dårligere evne for å lede bort varme.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvis vannet forsvinner så er det en grunn til det...

 

Sjekk at det ikke er noen lekkasjer i slager og radiator (vann på bakken?)

Er toppakningen gåen? Da forsvinner vannet enten ut i olja eller inn i sylinderne. Lukter det sur f**** av eksosen? Kommer det hvit røyk? Blir du veldig fuktig på hånda om du tar foran eksosrøret når bilen går? Går bilen litt dårlig? Fusker osv..

Sjekk olja.. Vann i olja? Vanndråper på peilepinnen? "Majones" under oljepåfyllingslokket?

 

Du kan også sjekke om det lukter eksos av kjølevannet. dette indikerer også gåen toppakning. Sylinderne blåser eksos i kjølesystemet og lager luftbobler..

 

Lekker det vann inni bilen, nedpå gulvet? Dogger rutene? Lukter det vondt inni bilen?

I så fall så lekker varmeapparatregisteret ditt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...