rogy Skrevet 2. mai 2006 Rapporter Del Skrevet 2. mai 2006 Hei Som tittelen sier så gjelder dette kjøling. Håper kanskje noen vet hva som er feil, eller hva som må gjøres. Når jeg kjører etter en stund, så kommer varsellampen frem som beyr at jeg har lavt kjøeveskenivå. Så stopper jeg bilden for å så åpne panseret. Hele kjøle anlegget er glovarmt. Når jeg åpner toppen på kjøleveskebeholderen koker det opp varmt vann. Dette gjelder da en audi 80, 1992 mod. Kan det være en slange som er tett? Lenke til kommentar
oddis89 Skrevet 2. mai 2006 Rapporter Del Skrevet 2. mai 2006 prøv å blås ren radiatoren . kan være at den er tett. skal mye til for at det er en slange som er tett...... men vet jo aldri Lenke til kommentar
rogy Skrevet 2. mai 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 2. mai 2006 prøv å blås ren radiatoren . kan være at den er tett. skal mye til for at det er en slange som er tett...... men vet jo aldri 6026162[/snapback] Hmm, okay.. Men mener du jeg skal bruke munnkraft? har mangel på riktig utstyr her på hybelen Lenke til kommentar
Oter Skrevet 2. mai 2006 Rapporter Del Skrevet 2. mai 2006 prøv å skift termostaten,den kan være defekt kan også være toppakningen som er defekt,hadde samme problemet på min 245 tic,og der var det toppakningen som var defekt. Lenke til kommentar
Kamikazesmurf Skrevet 2. mai 2006 Rapporter Del Skrevet 2. mai 2006 Når du sier at varsellampen for lite kjølevann kommer på; må du fylle vann på bilen med (u)jevne mellomrom? I så fall er det enten lekk radiator (enkelt å se), gåen toppakning (sjekk om ojla er hvit og kremaktig da dette kan ødelegge motoren. dette trenger ikke skje med gåen toppakning), eller ødelagt vannpumpe. Hvis du ikke må etterfylle vann (og etterfyll direkte på radiatoren. IKKE på ekspansjonstank da denne ofte er defekt på så gamle biler) er det mest sannsynlig tett radiator eller termostaten som er problemet. Lenke til kommentar
Vetlite Skrevet 2. mai 2006 Rapporter Del Skrevet 2. mai 2006 Tror nå at det er termostaten som ikke åpner når den skal, begynn med den. Lenke til kommentar
rogy Skrevet 2. mai 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 2. mai 2006 Okay, takker for svar. Men hvor ligger termostaten? hvordan ser jeg om den er evt defekt? Lenke til kommentar
Vetlite Skrevet 2. mai 2006 Rapporter Del Skrevet 2. mai 2006 Kjenner ikke audi, men der radiatorslangen går inn på motoren sitter det et lokk.(Termostathus) Finner desverre ingen bilder i farta. Dette lokket er montert med 2,3 eller 4 skruer, av med disse og under sitter termostaten. Termostaten kan sjekkes om den åpner i et varmt (85grader) vannbad. Det er sikkert noen andre som kan bekrefte eller avkrefte dette med hvor denne står på audi. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 2. mai 2006 Rapporter Del Skrevet 2. mai 2006 Termostaten sitter langt nede, rett over servopumpa Så den må av, og da sitter den med 2 skruer rett innom slangen som går inn på nedsiden av radiatoren Lenke til kommentar
tKila Skrevet 2. mai 2006 Rapporter Del Skrevet 2. mai 2006 Kan være vifta til radiatoren som ikke vil starte (pga. sikring som har gått el .lign). Er verdt å sjekke. Lenke til kommentar
Wooho Skrevet 3. mai 2006 Rapporter Del Skrevet 3. mai 2006 Vann? Som i vanlig vann fra springen eller er det snakk om kjølevæske her? Lenke til kommentar
Vetlite Skrevet 4. mai 2006 Rapporter Del Skrevet 4. mai 2006 Tenkte du på mitt innlegg? Ja vann i fra springen, men det må over 85 grader for å få en synlig reaksjon. Termostaten er enkel sak med ei fjær(bimetall), ramme og en membran. Jo varmere det blir jo mer trekker/presser fjæren membranen fra ramma og man får sirkulasjon inn til radiator. Er som en ventil som lukker og åpner. Elektriske eller elektromagnetiske vifter starter på rundt 100 grader. Lenke til kommentar
Wooho Skrevet 4. mai 2006 Rapporter Del Skrevet 4. mai 2006 Jup tenkte på ditt innlegg og trådstarter sin. Trodde at kjølevæske altså (50% frostvæske og 50% vann) var det som er vanligs brukes og ikke rent vann? Tar jeg feil her nå eller er det pga at dette er en gammel bil? Lenke til kommentar
otis Skrevet 4. mai 2006 Rapporter Del Skrevet 4. mai 2006 (endret) Det skal vel bestandig benyttes 50-50 deling av vann og kjølvæske. Aldri rent vann, da det vil få ting til å ruste, i tillegg til at kjøle egenskapene vil bli dårligere. EDIT: Det trengs ikke å benyttes rent 50-50 deling, men ihvertfall 30-70 mellom vann og kjølevæske. Endret 4. mai 2006 av otis Lenke til kommentar
Vetlite Skrevet 4. mai 2006 Rapporter Del Skrevet 4. mai 2006 Ved sjekking av termostat så kan man bruke bare vann, man tar den inn i oppvasken på kjøkkenet feks. Nei det skal ikke brukes rent vann på et kjølesystem på en bil, opp i mot 50% frostvæske/glyserol skal brukes etter hvor man bor. Det er nødvendig med frostvæske for å få ned frysepunktet og redusere koroksjon(rusting) i motoren. En annen sak med frostveske er, jo mer man har på jo dårligere evne for å lede bort varme. Lenke til kommentar
dragon Skrevet 15. mai 2006 Rapporter Del Skrevet 15. mai 2006 du må også sjekke om vifta slår seg inn ved ca 85-95 grader, hvis den ikke gjør det, er termostaten defekt. Lenke til kommentar
bergaloevera Skrevet 15. mai 2006 Rapporter Del Skrevet 15. mai 2006 Hvis vannet forsvinner så er det en grunn til det... Sjekk at det ikke er noen lekkasjer i slager og radiator (vann på bakken?) Er toppakningen gåen? Da forsvinner vannet enten ut i olja eller inn i sylinderne. Lukter det sur f**** av eksosen? Kommer det hvit røyk? Blir du veldig fuktig på hånda om du tar foran eksosrøret når bilen går? Går bilen litt dårlig? Fusker osv.. Sjekk olja.. Vann i olja? Vanndråper på peilepinnen? "Majones" under oljepåfyllingslokket? Du kan også sjekke om det lukter eksos av kjølevannet. dette indikerer også gåen toppakning. Sylinderne blåser eksos i kjølesystemet og lager luftbobler.. Lekker det vann inni bilen, nedpå gulvet? Dogger rutene? Lukter det vondt inni bilen? I så fall så lekker varmeapparatregisteret ditt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå