Shruggie Skrevet 2. mai 2006 Del Skrevet 2. mai 2006 Jeg formatterte nettopp serveren min for å skifte distro, og glemte å ta backup av scriptene mine som lå i /usr/bin. Heldigvis var de ikke så kompliserte, mye fordi jeg ikke er så flink Det eneste jeg ikke klarer å skrive på nytt er et script jeg laget som bare gjorde du kommandoen enklere å bruke for å vise hvor stor plass katalog X tar. du -h -s "Min katalog" Dette fungerer fint, med mindre jeg legger det inn i en fil og prøver å kjøre filen, da får jeg denne feilmeldingen: cat /usr/bin/csize du -h -s $* csize "Min katalog" du: cannot access `Min': No such file or directory du: cannot access `katalog': No such file or directory Det er selvsagt enkelt å se at problemet ligger i escaping av navn med mellomrom i seg, men jeg klarer ikke å løse problemet! Lenke til kommentar
Zenit Skrevet 2. mai 2006 Del Skrevet 2. mai 2006 du -sh "$*" Ellers, siden du kun har 1 argument: du -sh "$1" Som du ser, eneste forskjellen er et jeg brukte "" for å få med mellomrommene. Lenke til kommentar
xeon Skrevet 2. mai 2006 Del Skrevet 2. mai 2006 Hmmm... Ikke for å være pirkete, men: I stedet for å lage et script til det er det bedre å lage et alias.. Putt følgende i .bashrc hvis du bare ønsker det for den brukeren eller i /etc/profile dersom du ønsker det for alle brukere: alias csize="du -hs" eventuelt så pleier jeg stort sett alltid å bruke 'du -hsc' help alias Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå