Gå til innhold

*Gammelt* skadet Minolta, vurderer reparasjon

Anbefalte innlegg

Hei!

Har et 21 år gammelt Minolta liggende.

Det fikk i sin tid sand i huset, og fikk en vurdering på det. Den gang fikk vi beskjed fra verksted om at kameraet ikke var verdt å reparere, at man like gjerne kunne kjøpe nytt.

Nå har jeg ikke kameraet foran meg, desverre. Det ligger ett eller annet sted i huset, og det er "noen tonn" med kasser, ting og rot på loftet og i boder som jeg må vade gjennom for å finne kameraet.

Tror dere det er verdt å grave fram den gamle dingsen og se om jeg kan få den reparert?

(Bortsett fra sanden så skal kameraet være i veldig fin stand)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dreier dette seg om noe som en Dynax 7000i, eller er det en X-700?

Jeg er også usikker på hva du mener med "reparasjon". Dette kameraet vil ha vært umulig å reparere hos Minolta i nesten et tiår, og hvis det er snakk om mye sand i mekanikken må en nok strippe kameraet ned lag for lag og rense det meste, noe som sikkert kommer til å koste noe hvis et verksted tar på seg jobben..

Hvis det er en av de to nevnte modellene er de tilgjengelig i store tall og til gode priser på Ebay, og de har utvilsomt sjarm om du er ute etter å prøve film - Dynax 7000i var det første masseproduserte konsumentkamera med innebygget autofokus, mens X-700 var det siste manuellfokuskameraet og dermed det mest avanserte..

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar

Hvilket Minoltakamera er det? Jeg har selv et gammelt Minolta X-700 som jeg er veldig fornøyd med. Jeg bruker dette rett som det er. Jeg ville helt klart prøvd å reparert kameraet, man lærer utrolig mye av å leke med gamle litt "skikkelige" speilreflekskamera.

Du kan jo alltids prøve å få ut sanden selv. Det koster jo ingenting å prøve...

Lenke til kommentar

Det er mamma sitt gamle kamera...har vist henne bilder nå, og hverken X-700 eller 7000i ringer noen bjeller.

Men XG-1 så visst kjent ut.

Tviler litt på om jeg kan reparere det selv, sanden kom i kameraet på badestranden på Ramberg i lofoten. Der har de ultrafin sand, så finkornet at den ikke kan brukes til støping engang.

post-35936-1146524059_thumb.jpg

Endret av BlinkyBill
Lenke til kommentar

Jeg ville i alle fall ikke betalt penger for å få reparert det kameraet. Filmbaserte speilreflekskameraer får du stort sett slengt etter deg nå for tiden, og er du interessert i å skaffe deg et kan du sjekke bruktmarkedet på http://foto.no . Der får du sannsynligvis et bedre kamera for den prisen det ville kostet å reparert dette kameraet.

Lenke til kommentar
Jeg ville i alle fall ikke betalt penger for å få reparert det kameraet. Filmbaserte speilreflekskameraer får du stort sett slengt etter deg nå for tiden, og er du interessert i å skaffe deg et kan du sjekke bruktmarkedet på http://foto.no . Der får du sannsynligvis et bedre kamera for den prisen det ville kostet å reparert dette kameraet.

6025534[/snapback]

Håkkei...det var egentlig alt jeg lurte på :)

Da gidder jeg ikke rote gjennom ...rotet...for å finne det, satser heller på å kjøpe noe "nytt"...

Fant masse x-700 på ebay.de, til fine priser også. (i USA tror de visst at kameraet er verdt sin vekt i gull...*syke* priser)

Mange takk for tilbakemeldinger fra begge to.

Endret av BlinkyBill
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...