niXmaster Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 Har gått til innkjøp av en surround-receiver som har både optiske- og coaxialinnganger til SPDIF. Nå kjører jeg lydsignalet analogt ut fra lydkortet og inn til receiveren. Men jeg lurer på om jeg kanskje kan få enda bedre lydkvalitet av å overføre lydsignalet digitalt gjennom SPDIF. Det jeg da lurer på er om spesifikasjonene på lydkortet er uvesentlige dersom lydkortet allikevel ikke skal behandle lydsignalet? Lenke til kommentar
radiated Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 (endret) Sannsyligvis vil du få et bedre resultat med spdif ->> forsterker enn analogt, men hvis lydkortet ditt er bra, er det slett ikke sikkert, det kommer an på D-A-converterene i forsterkeren. Det er riktig at lydkortet ikke behandler signalet analogt hvis du sender det digitalt, men SPDIF-signalet skal også "klokkes", dvs at hver sampling skal komme på riktig tidspunkt (her snakker vi nanosekunder) i forhold til den forrige. Hvis timingen er feil, blir lydbølgen som kommer ut av D-A-converteren omtrent som den underste figuren, mens en solid klokke vil kunne gi en riktigere plassering av samplingene (øverste figur). ----aaaaaaaaaaaaaaaa----aaaaaaaaaaaaaaa----aaaaaaaaaaaaaa aaa----aaaaaaaaaa----aaa----aaaaaaaaa----aaa----aaaaaaaaaaa aaaaaa----aaaa----aaaaaaaaa----aaa----aaaaaaaaa ----aaaaaaaa aaaaaaaaa----aaaaaaaaaaaaaaaa----aaaaaaaaaaaaaaa----aaaaa aa----aaaaaaaaaaaaa----aaaaaaaaaaaaaaaaa----aaaaaaaaaaaaa aaa ----aaaaaaaaaaaaaaaa----aaaaaaaaa----aaaaaaaa----aaaaaa aaaaaaaa----aaaaaaaaaaaaaa----aaaaaa----aaaa----aaaa----aaaa aaaaaaaaa----aaaaaaaaaaaaaaaaa----aaaaaaaaaaaaaaaaaa----aaa Dette gjelder selvfølgelig bare hvis D-A-converteren klokkes direkte fra spdif (som er den vanlige måten å gjøre det på, i vanlige hjemmekinoforsterkere f.eks) Det finnes systemer som har mulighet for å reklokke innkommende spdif på den ene eller andre måten (og dermed gjøre kvaliteten på kilden mindre viktig for lydkvaliteten), men dette skjer oftest dessverre i relativt dyre systemer som f.eks Benchmark DAC1 eller Apogee MiniDAC. Det morsomme er at produsentene av konsumentlydkort (og CD-spillere) ofte ikke oppgir hvor unøyaktig klokken er (såkalt jitter), fordi de fleste har så dårlige tall å vise til at det ikke er noe å ha med i markedsføringen. Derfor har du ofte ikke noen relevante spesifikasjoner å se på når du skal velge billige kort, mens litt dyrere kort gjerne tar det med på skrytelisten..: (fra produktsidene til Focusrite Sapphire) # DIGITAL PERFORMANCE * Clock Source: Internal clock or sync to word clock on SPDIF * A/D Dynamic Range 104dB 'A-weighted' * D/A Dynamic Range 110dB ‘A-weighted' **** Clock Jitter < 250 pico seconds**** * Sample rate 44.1 to 192kHz Når det er sagt, så er det andre ting som har større innvirkning på lyden en klokking og D-A-convertere, hvilke høyttalere og forsterker du bruke vil ha mye mer å si. Men hvis du har et skikkelig hjemmekinoanlegg, kan det være en god investering å finne et lydkort med lave jitterspesifikasoner (og jeg sier lykke til...). Som så mye annet tekninsk prat, så gjelder også her reglen "If you can't hear a difference, there is no difference". EDIT: Figuren min ble ødelagt av tekstformattering, så jeg puttet inn noen a-er for å gjøre den helt uforståelig.... Endret 2. mai 2006 av radiated Lenke til kommentar
niXmaster Skrevet 2. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2006 Takker for informativt svar Det er forholdsvis ganske bra høytalere og receiver, dog det begynner å bli noen år gammelt. Så det kan hende DA-converteren som sitter i receiveren ikke er like bra som man kan i et nyere lydkort, selv om det kanskje var noe av det bedre man kunne få av hjemmekinoreceivere da den kom. Det er S/PDIF utgang på hovedkortet i form av en minijack, men ikke optisk. Det jeg lurer på er hva slags kabel man trenger for å koble dette til forsterkeren? Jeg testa med vanlig phono som jeg bruker for å sende lyden analogt, og plugge den ene av endene inn i forsterkeren, men uten noen suksess. Oppe til venstre ser du coaxial-inngangene for S/PDIF Har kikka etter kabler med minijack i ene enden og 1 phono i andre enden på komplett.no og andre butikker uten å finne noe. Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 2. mai 2006 Del Skrevet 2. mai 2006 Hvilket lydkort er det du har? Det du trenger som kabel er i hvert fall en 75ohms koaksialkabel av samme typen som du bruker på komposittsignal fra video til tv. Og en overgang... Men den overgangen kommer helt an på lydkortet ditt. Noen skal det holde med en mono 3,5mm jack til phono hunn, men andre har superdupermultipolede 3,5mm jacker, og da blir det litt vrient... Lenke til kommentar
niXmaster Skrevet 3. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2006 Lydkortet jeg nå har er integrert i hovedkortet. Her er link til spesifikasjoner på det: http://www.realtek.com.tw/products/product...modelid=2003101 Jeg vurderer å kjøpe et rimelig et med optisk utgang. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 4. mai 2006 Del Skrevet 4. mai 2006 Coax digital ut er bedre enn optisk. Lenke til kommentar
radiated Skrevet 4. mai 2006 Del Skrevet 4. mai 2006 Coax digital ut er bedre enn optisk. 6039219[/snapback] Men ikke så mye at man trenger å bry seg om det, iallfall ikke i den prisklassen vi opererer i her. http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=304753&view=detailed Dette kortet gir deg spdif ut/inn for under 200 kr. Jeg er ganske sikker på at det integrerte lydkortet ditt ikke har bedre DA-convertere enn forsterkeren (du skrev ikke noe om hvilket lydkort du brukte i første post). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå