Ustedalen Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 Jeg går for tiden på en videregående skole som ligger over 5 mil unna der jeg bor, siden Hallingdal ikke har alt for mange ungdommer. Det vil si at jeg må opp kl. 05.30, har 1 time og 30 minutter før jeg kommer på skolen, der det er 8 timers undervisning, og enda 1 time og 30 minutter før vi kommer hjem. Og når vi er hjemme, er det gjerne litt hjemmelekser lærerene har gitt oss som vi må gjøre. Begynte så å tenke på om dette er lov i det hele tatt? Det tar tross alt 11 timer fra jeg drar til jeg kommer hjem igjen, pluss tid til lekser. Greit nok, mange vil komme å si at jeg har valgt å gå på videregående selv, og hadde valget om å la være. Men hvilke jobbmuligheter får du da? Bare tenk hva som ville skjedd hvis noen andre enn elever, ja la oss si lærere, hadde 11 timers arbeidsdag, i tillegg til masse jobbrelatert de måtte jobbet med på fritiden. Det hadde blitt storstilt streik, der de hadde forlanget bedre arbeidsvilkår. Burde det ikke blitt tatt afære på en eller annen måte her også? Jeg er lei av å få ødelagt fritid Lenke til kommentar
si_men Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 Hadde jeg vært deg hadde jeg fått med meg noen kompisser og leid en leiglighet i nærheten av skolen din....så kan dra hjem til mor og far eventuelt i helgene Lenke til kommentar
Sondre^^ Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 det er ingen andres skyld at du er bosatt så langt ute i ingenmannsland (tilsynelatende). klag isåfall til foreldrene dine, ikke til skolen. Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 1. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2006 (endret) Hadde jeg vært deg hadde jeg fått med meg noen kompisser og leid en leiglighet i nærheten av skolen din....så kan dra hjem til mor og far eventuelt i helgene 6025140[/snapback] Selvsagt! Men blir nektet hybel det første året! Sondre^^: Geilo er faktisk det tettest befolket området i Hallingdal Endret 1. mai 2006 av Ustedalen Lenke til kommentar
si_men Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 Hadde jeg vært deg hadde jeg fått med meg noen kompisser og leid en leiglighet i nærheten av skolen din....så kan dra hjem til mor og far eventuelt i helgene 6025140[/snapback] Selvsagt! Men blir nektet hybel det første året! 6025149[/snapback] sov på skolen Lenke til kommentar
Newt32 Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 Så det var derfor de fant opp campingvogna Lenke til kommentar
Sondre^^ Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 Sondre^^: Geilo er faktisk det tettest befolket området i Hallingdal 6025149[/snapback] det forandrer uansett ikke det faktum at din familie ikke blir tvunget til å bo der dere bor. du/din familie har kjøpt huset dere bor i av fri vilje, og må derfor ta konsekvensene av det selv. å påstå at skolen eller staten driver med noe ulovlig her er rimelig på jordet, dessverre :] Lenke til kommentar
Even. Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 Tiden du bruker til og fra skolen kan du vel egentlig ikke kalle arbeidstid. Skolen kan ikke bare stryke halvparten av timene og sende deg hjem, da det er din/familien din sin feil at dere bor ute i ingenmannsland Selv "jobber" jeg også mange ganger 14-15 timer. Reiser til skolen kl 07:10 (10 min) > skole til 15:00 > jobb til 20:00 > hjemme 20:30 Lenke til kommentar
skyhawk Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 Lånekassa skal vel dekke noe sånt når du bor såpass langt unna skolen Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 (endret) Tar en liten klipp og lim fra lånekassen som avklarer rettighetene ganske greit: Borteboere kan få bostipend Når du ikke bor sammen med foreldrene dine, kan du få bostipend hvis ett av disse kravene er oppfylt: Skolen ligger minst 40 km fra foreldrehjemmet ditt Reisetiden mellom hjemmet og skolen er minst tre timer tur-retur Det er særlige forhold som gjør at du ikke kan bo hjemme mens du går på skole OBS! Kravene er de samme om du er over eller under 19 år. Fyller du ikke ett av kravene ovenfor må du velge Ja (bor hjemme) selv om du bor for deg selv. Når du har barn eller er gift Har du barn som du bor sammen med, eller er du eller har du vært gift, kan du få bostipend selv om du bor sammen med foreldrene dine. Velg Nei (bor borte) selv om du bor med foreldrene dine. Over 3 timers reise evt over 4 mil =stipend og lån, men du er kanskje akkurat på grensen. Det er dermed ikke begrensninger på hvor langt du kan pendle, men det er et minste krav til pendlingstid som gir deg rett til stipend. Ikke uvanlig at folk pendler lange avstander. Endret 1. mai 2006 av heisann80 Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 1. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2006 Sondre^^: Geilo er faktisk det tettest befolket området i Hallingdal 6025149[/snapback] det forandrer uansett ikke det faktum at din familie ikke blir tvunget til å bo der dere bor. du/din familie har kjøpt huset dere bor i av fri vilje, og må derfor ta konsekvensene av det selv. å påstå at skolen eller staten driver med noe ulovlig her er rimelig på jordet, dessverre :] 6025176[/snapback] Forstå meg rett. Jeg vet at det ikke går ann å gjøre noe med dette, og at staten ikke gjør noe ulovlig (ble feil å bruke det ordet av meg!). Det jeg mener å få frem, er at hadde dette skjedd i arbeidslivet hadde det mest sannsynelig store protester. Det virker som det godtas mer av oss skoleungdom enn voksne folk i arbeidslivet. Håper du forsto meg bedre nå! Lenke til kommentar
el_cash Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 Tja, selv jobber jeg ti timer hver dag. Da er det effektiv og intens jobbing hele tiden, men jeg har 30 minutter lunch og tar meg to femminutter i løpet av dagen. Reisevei er 40 minutter med tog og bane. Altså; fra jeg drar hjem til jeg er hjemme igjen tar det 10 timer + 40 minutter x 2, totalt 11 timer og 20 minutter. Men jeg får kun betalt for 9 timer og 30 minutter (og kun 2 av de timene er 50% overtid). Bør jeg klage til sjefen? En annen ting: en kollega av meg jobber 8 timer hver dag, og bruker halvannen time x 2 for reise til jobb, altså 11 timer totalt, dvs 20 minutter mindre enn meg. Og han får bare betalt for 7.5 timer - hvorav ingen timer med overtidsbetalt! Han bør vel kunne klage, i det minste?? Dette er faktisk hverdagen til både meg og kollegaen min, og vi gjør nogenlunde det samme. Verst av alt; dette er ikke oppdiktet, men hverdangen til ganske mange millioner mennesker verden rundt. Tror nok du skal glede deg over hva du har mens du går på skolen, og heller grue deg til du er ferdig med utdannelsen - da begynner det virkelige arbeidet. Lenke til kommentar
Even. Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 Er jo folk som sitter en time eller halvannen i kø til og fra jobb. Det er ikke jobbens feil at de bor langt ifra. Lenke til kommentar
Sondre^^ Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 (endret) Forstå meg rett. Jeg vet at det ikke går ann å gjøre noe med dette, og at staten ikke gjør noe ulovlig (ble feil å bruke det ordet av meg!). Det jeg mener å få frem, er at hadde dette skjedd i arbeidslivet hadde det mest sannsynelig store protester. Det virker som det godtas mer av oss skoleungdom enn voksne folk i arbeidslivet. Håper du forsto meg bedre nå! 6025283[/snapback] jeg forstår hva du mener. men, situasjonen hadde ikke vært annerledes i arbeidslivet; det er dessverre ikke en jobb å være busspassasjer. 8 timer tilsvarer vel en standard arbeidsdag, så ingen kunne protestert noe særlig på det. jeg vet om mange i full jobb som pendler både en og to timer (noen også enda mer) pr dag for å komme seg til og fra jobb...dette fordi de er sterkt knyttet til stedet de bor, og ikke ønsker å "flytte etter" jobben. det er et personlig valg som en selv tar, og ikke kan holde noen andre ansvarlig for (annet enn pendlerfradrag på skatten, riktignok). jeg forstår at du er sur og oppgitt, men det er ingen andre enn deg selv og familien din som kan gjøre noe særlig med det...enten får du bite tennene sammen og holde ut, eller så får du gjøre noe av det som har blitt foreslått tidligere i tråden. Endret 1. mai 2006 av Sondre^^ Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 ei veninne av meg har en times reisevei hver vei til og fra jobben,... har hørt om folk som bor i Tønsberg og Sandefjord og som pendler inn/tilbake til Oslo hver eneste dag.... så det hele handler vel om hvike valg en tar med hensyn til hvor en skal bo... Lenke til kommentar
applemania Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 Fy faen, det hørtes jævlig ut. Når har du tid til trening, venner og ikke minst avslapning? Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 1. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2006 (endret) jeg forstår at du er sur og oppgitt, men det er ingen andre enn deg selv og familien din som kan gjøre noe særlig med det...enten får du bite tennene sammen og holde ut, eller så får du gjøre noe av det som har blitt foreslått tidligere i tråden. 6025332[/snapback] Jeg forstår! Tok litt feil over kanskje. Litt driti ut faen, det hørtes jævlig ut. Når har du tid til trening, venner og ikke minst avslapning? Så å si aldri! Man får et valg, enten fritid eller skole, noe som ofte ender på fritid, men siden jeg er såpass sliten blir tven og pcen min fritid, desverre. Merkes på karakterene også! Edit: Leif! Endret 1. mai 2006 av Ustedalen Lenke til kommentar
:---{D Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 Sondre^^: Geilo er faktisk det tettest befolket området i Hallingdal 6025149[/snapback] Det sier vel heller mer om Hallingdal? Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 1. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2006 Sondre^^: Geilo er faktisk det tettest befolket området i Hallingdal 6025149[/snapback] Det sier vel heller mer om Hallingdal? 6025510[/snapback] Hallingdal er ikke akkurat verdens beste sted å bo, nei Helvetes bondeland! Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 Hallingdal er ikke akkurat verdens beste sted å bo, nei Helvetes bondeland! 6025529[/snapback] er jo kult å dra dit for å stå på ski da.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå