Gå til innhold

c eller c# eller c++ ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er forskjellige språk. C++ er vel en forbedring av C med skikkelig støtte for objektorientert programmering. Dette er "unmanaged" språk, og helt forskjellig fra C#.

C# er klart enklest. Gå hit, last ned Visual studio C# Express, se noen av videoene, og du er i gang :thumbup:

I motsetning til Java (som er ganske lik C#), er C# med Visual Studio både gøy og nyttig for "useriøs" bruk.

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar

C blir regnet som et maskinspråk. Et nivå opp fra assembler på en måte. Mangler noe objektorientering?? Veldig greit å bruke skal du lage noe mot hardware som drivere f.eks.

C++ skal være C kompatibelt. Det er hvertfall tanken. Objektorientert. Hovedfokuset for de som lagde c++ er rask kode. Ikke noe dilldall.

C# er en java klone, uten de "problemer" som java har. Sjefsutvikleren for C# er jo samme man som utviklet java. MS kapret fyren fra sun.

Som nybegynner så ville jeg ha valgt c++. Det er et kjedeligt og vanskeligt språk. Fordelen er at du blir bedre kjent med hva objektorientering er, samt et godt bilde av hvordan ting i bunn fungerer.

Lær alt som du finner i en feit c++ bok. Så finner du gjerne en bok om algoritmiske metoder(gjerne i c++), og lærer den også, siden den tar for seg masse fornuftig programmeringsteori.

Deretter så lærer du deg litt assembler så du ser sammenhengen med adresser, pekere, og hvordan ting funker. Stacks og register....

Så ville jeg ha lært C#(eller java), og begynt å lage noe. Fordi det her er lettere å få til ting vil jeg si.

De som lærer seg C# har større problemer med å gå til C++ fordi de må plutselig lære seg en masse finurligheter som java og C# gjemmer bort og automatiserer. Lærer du c++ først, så er det å gå til java, c# barnemat. De som kommer fra andre høyskoler til oss, og kun har lært java(for det er det første språket du lærer på andre skoler), de sliter mye med å forstå en god del basic. De sier det også selv at de skulle nok ha lært c++ først.

Så kan du lære andre språk som php, javascript, pyton, whatever ... for da er det pice of cake.

Lenke til kommentar

Jeg kaster meg på bølgen som anbefaler å begynne med C++.

Stemmer også som Nazgul sier, at OOP i C++ har en tøffere læringskurve enn i Java / C#. Slik er det, sånn jeg ser det, først og fremst fordi Java og C# har meget godt tilrettelagte editorer og byggeverktøy. Når det er sagt, så er det ingenting (nesten ingenting) i språket C++ som nekter deg å tenke OO fra dag én -- så lenge referansematerialet ditt er godt nok. Jeg har aldri lest noen elementære C++-bøker, så der har jeg ingen anbefalinger, men når du har kommet litt ned i løypa, bør du i hvertfall pløye gjennom lektyre som "Effective C++", "More Effective C++" og "Modern C++ Design". "Code Complete" er også en knallbok, som alle burde lese (gjerne mer enn én gang).

Lenke til kommentar

Sidan eg berre kan litt C++ og ikkje kan verken Java eller C#, så er kanskje ikkje eg den rette til å uttale meg om kva du bør satse på.

Sjølv om mange seier at C++ er tungt og keisamt, likar eg det faktisk.

Viss du vil starte med C++, er Accelerated C++ ei god bok.

Eg fekk den i påskeferien, og den kostar ca. 360kr.

Eg lærar mykje av den, og viss du ikkje har problem med engelsk, er dette ein god veg å lære seg C++ på.

Lenke til kommentar
PhP er skit enkelt når du har lært deg c++.

6032522[/snapback]

hehe

...og du ser hvor rævva språket er....

Tror de fleste syns c++ er døds-kjedeligt hvis jeg tar pulsen på egen høyskole.

Grunnen til det er at når du skal lære deg c++, og går gjennom en bok, så er det noe teori, men alle eksempelprogrammer er dos-prompt programmer.

Er ikke noe spennende med ascii tekst i dos.

Du skal gjennom mye møkk før du kan begynne å lage windows, opengl, directx programmer, og gjerne benytte OG FORSTÅ de bibliotek du må forholde deg til.

Mens java, c# kan få deg til å lage fancy ting med en gang, uten at du må forstå så mye.

Men du blir ikke programmerer før du kan flere språk mener nå jeg. Må bare begynne et sted.

Lenke til kommentar

Jeg skulle gjerne laget applikasjonsmotor i C++ og GUI i C#. Dette er dessverre enklere sagt enn gjort.

Slik jeg har forstått det, må man lage en C wrapper rundt C++'en for å i det hele tatt ha en sjangs. Var en kompis som snakket om COM, men aner ikke hvordan det funker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...