Gå til innhold

Hvilken film til LC-A til den 17.?

Anbefalte innlegg

Strålende, tror jeg går å kjøper en pakke Superia ISO 100 eller 200. Pleide å bruke den før jeg fikk digitalt, men jeg har bare fått tatt en film med Kodak max 400 på Fed'en min det ble veldig dårlig. Men tror det er like mye filmen som kameraet, er en billig film som jeg fikk gratis når jeg framkalte i Equador (faktisk fikk jeg framkallingen billigere om jeg tok i mot en 4-pack med film enn hvis jeg ikke hadde tatt dem i imot), den har atpåtil ligget å stekt i tropisk varme og det er over et år siden jeg fikk den.

Endret av modin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Filmen du er på jakt etter produseres dessverre ikke lenger: AgfaColor Ultra 100. Det er likevel mulig at fotohandleren din har noen ruller liggende. Den ligner på Velvia, men det er altså en negativfilm.

1372421-0bdd9ed41a1de958.jpg

Skal du ha mer snap! i fargene så må du nesten hente fram fargestiftene.

Jeg har forresten en del ruller liggende i fryseren (utgått, men de har fungert fin-fint hittil pga. at de har vært oppbevart kaldt), send en PM med navn og adresse så kan jeg sørge for at du får et par ruller til den store dagen. :)

Endret av swanky
Lenke til kommentar

kan jo legge inn et par fra reala'n.

post-44224-1147314464_thumb.jpg

dette er ingen god demonstrasjon av reala'en. men se her. Bildet er tatt under dårlige forhold, innelys med halogenpærer. Jeg brukte et blåfilter på linsen. Skal legge inn et bilde til for å vise at filmen er skarp (men det er også superiaen).

Endret av sNx
Lenke til kommentar
Filmen du er på jakt etter produseres dessverre ikke lenger: AgfaColor Ultra 100. Det er likevel mulig at fotohandleren din har noen ruller liggende. Den ligner på Velvia, men det er altså en negativfilm.

6077310[/snapback]

Nei, har fått med meg at den er gått ut av produksjon... :cry: (Hvis det var meg du snakket til :D). Jeg synes at Superia var knallbra jeg, vet du hva forskjellen på den og Velvia er? :dontgetit:

Jeg har forresten en del ruller liggende i fryseren (utgått, men de har fungert fin-fint hittil pga. at de har vært oppbevart kaldt), send en PM med navn og adresse så kan jeg sørge for at du får et par ruller til den store dagen. :)

6077310[/snapback]

Tusen takk for det (fremdeles hvis det var meg du mente :roll:), men jeg tror jeg satser på de som er i produksjon, så lærer jeg å kjenne de :yes:

Lenke til kommentar
Nei, har fått med meg at den er gått ut av produksjon... :cry: (Hvis det var meg du snakket til :D). Jeg synes at Superia var knallbra jeg, vet du hva forskjellen på den og Velvia er? :dontgetit:

Etter min mening er Superia et OK og rimelig alternativ til Reala. Men selv om de begge gir flotte farger, så er de en smule mer "realistiske" enn hva du ser med Velvia/Ultra. Disse har bl.a. rødfarger som du enten elsker eller hater.

For meg kommer det litt an på hva jeg skal fotografere: Jeg tar ikke fram Velvia for å ta portrettbilder, for å si det sånn...

Tusen takk for det (fremdeles hvis det var meg du mente :roll:), men jeg tror jeg satser på de som er i produksjon, så lærer jeg å kjenne de :yes:

6080845[/snapback]

Joda, jeg mente deg. :!: Sikkert ikke så dumt på finne noe som er i produksjon. Dersom du kommer over den, så lager Kodak en kjekk ISO400-film: Kodak Ultra Color, som er en slags ekstremvariant av Kodak 400VC.

Jeg vet forresten ikke om du kjenner til det, men photosig.com gir deg mulighet til å se bilder tatt med de ulike filmtypene. Av og til kan det være greit å få et innblikk i hvilke resultater man kan forvente/håpe på.

Endret av swanky
Lenke til kommentar

Etter min mening er Superia et OK og rimelig alternativ til Reala. Men selv om de begge gir flotte farger, så er de en smule mer "realistiske" enn hva du ser med Velvia/Ultra. Disse har bl.a. rødfarger som du enten elsker eller hater.

For meg kommer det litt an på hva jeg skal fotografere: Jeg tar ikke fram Velvia for å ta portrettbilder, for å si det sånn...

Den nye velvia 100's farger er på langt nær sammenliknbar gamle velvia 50. Jeg har tatt bilder med nye velviaenog det stemmer ikke i det hele tatt med hva jeg leser om fotografer som snakker om velvia50 (folka gikk vel digitalt før nye velvia'n kom). Fargene er endret. Den kraftige fargemetningen er der fortsatt og sammen med den høye kontrasten. Og mennesker ser absolutt ikke stygge ut på bildene slik gamle fotografer beskriver velviaen. De har absolutt gjort noe med hudtonene. Pga den høye kontrasten vil jeg ikke anbefale å bruke denne filmen med "blå himmel" pga overkontrast. Hvis det blir overskyet 17mai kan jeg se fordeler med denne filmen. Noen som har prøvd Provia?

Lenke til kommentar

Den nye velvia 100's farger er på langt nær sammenliknbar gamle velvia 50. Jeg har tatt bilder med nye velviaenog det stemmer ikke i det hele tatt med hva jeg leser om fotografer som snakker om velvia50 (folka gikk vel digitalt før nye velvia'n kom). Fargene er endret. Den kraftige fargemetningen er der fortsatt og sammen med den høye kontrasten. Og mennesker ser absolutt ikke stygge ut på bildene slik gamle fotografer beskriver velviaen. De har absolutt gjort noe med hudtonene. Pga den høye kontrasten vil jeg ikke anbefale å bruke denne filmen med "blå himmel" pga overkontrast. Hvis det blir overskyet 17mai kan jeg se fordeler med denne filmen. Noen som har prøvd Provia?

6081753[/snapback]

Er det Velvia 100 eller Velvi 100F du snakker om her?

Lenke til kommentar
Kjøpte meg 17. mai film i dag, men jeg gadd ikke kjøre til fotobutikken så det ble Superia 200 i daglivare butikken. Jeg hadde nok kjøpt 100 hvis de hadde hatt det.

6116690[/snapback]

Er ikke noe dårlig valg det heller, fordelen er jo at de fleste butikker klarer å fremkalle denne filmen uten å være altfor "kreative". :!:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Heisann, nå har jeg fått tilbake negativene fra Reala-filmen, og ser egentlig ikke forskjell på Reala og Superia. Same shit :)

Bildene kan dere se på www.lomohomes.com/eye-goop.

Gå inn på "Shots", Reala-bildene begynner fra bildet av vinduet.

6188937[/snapback]

Takk for bildene. Reala bildene dine er mykere i tonene (lav-kontrast) og det stemmer godt med forventningene til den filmen (der har du vel den største forskjellen). En god egenskap i motiver opplyst av direkte sol er min erfaring.

Bestilte film fra B&H photo. fuji pro160s. Denne har kontrast, kanskje litt for mye? kjekt med kontrast på 17mai og regnvær ;)

Her er noen bilder (kanskje ikke av mine beste men, here goes!)

post-44224-1148779417_thumb.jpg post-44224-1148779431_thumb.jpg post-44224-1148779440_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Superia gir mer smell i fargene, der det er sterke farger i bildet. Ønsker du dette, vil Reala kunne oppleves noe kjedelig. Alt til sitt bruk :)

Ellers er jeg enig i at Superia (og da helst ISO 100) er den beste filmen for gode farger og rene bilder.

Angående å få tak i E6 film (Velvia, Provia) så blir det vanskeligere og vanskeligere. Vi har det fortsatt som lagervare der jeg jobber, og enkelte som kommer inn blir helt himmelfalne og skal ha omtrent alt vi har. Spesielt Kodachrome har en tendens til å gå fra masse på lager til null hvis en eller annen entusiast plutselig finner ut at vi har det på lager.

Lenke til kommentar
Superia gir mer smell i fargene, der det er sterke farger i bildet. Ønsker du dette, vil Reala kunne oppleves noe kjedelig. Alt til sitt bruk :)

Ellers er jeg enig i at Superia (og da helst ISO 100) er den beste filmen for gode farger og rene bilder.

Ja. Alt til sitt bruk. Hvis det er slik at realaen har mere ekte farger, er da ekte farger kjedelig? :yes: Med filmscanner synest jeg det er flott med realaen slik at bildet, mest mulig nøytralt, er bedre tilpasset for digital etterbehandling. For de som skal ha bildene rett på papir i fotobutikken har jeg forståelse for at realaen kan oppleves som kjedelig. var nok det alternativet du mente? Hva synest du om superia-xtra400. Den har jeg ikke fått til skikkelig.

Angående å få tak i E6 film (Velvia, Provia) så blir det vanskeligere og vanskeligere. Vi har det fortsatt som lagervare der jeg jobber, og enkelte som kommer inn blir helt himmelfalne og skal ha omtrent alt vi har. Spesielt Kodachrome har en tendens til å gå fra masse på lager til null hvis en eller annen entusiast plutselig finner ut at vi har det på lager.

6211538[/snapback]

Selv om filmsalget har rast (majoriteten har sluttet med film) finnes det mye mye filmbaserte aparater. Hmmm. Hadde kundene skjønt at de ikke skal hamstre, ville det vært jevnere flyt med film, eller ville butikkene tatt inn færre filmer? Den hamstringen gjør det vanskelig for oss som ønsker film på dagen.

Apropo kodachrome. Sitter og scanner dias fra 1960-2000 og de som er ektachrome eller kodechrome har holdt seg svært bra sammenliknet med diverse andre bilder fra 60tallet i diasmagasinene her. Kan forstå at chrome filmen er mest ettertraktet.

Ps. Kan forstå at en ikke vil slutte med dias. Jeg har nettopp begynt og nettopp sett nyere dias (Agfa (konkurs)) på lærett og der er dype farger sammen med skarphet og intensitet som får pc-skjermen til å blekne hehe. Er i humøret idag. :thumbup:

Lenke til kommentar

Er Kodachrome ute av produksjon? Det er nemlig en av de filmene jeg kommer til å bruke litt i fremtiden, sammen med Reala / Superia, samt en S/H-film.

Edit: Eller er det Ektachrome jeg har bruker? Fisøren jeg blir forvirret!

Endret av kattekwinnen
Lenke til kommentar

Nei, jeg mener at Kodak fremdeles tilvirker denne. De har den på B&H. Men det er vel fremkallingen som kan være litt tricky, meg bekjent så er det kun tre steder som står på Kodaks liste. Nærmeste er vel Sveits.

Når det gjelder S/H, så er det plenty å velge mellom. Men her bør du fremkalle selv, ellers blir prisene utrivelige. Anbefaler Kodak Tri-X dersom du vil ha tradisjonelt mye korn (og en film som kan pushes så langt du bare gidder...), Ilford har to gode: HP5+ og FP4+ (henholdsvis ISO 400 og ISO 125). HP5+ gir etter min erfaring litt mindre korn enn Tri-X, og lar seg pushe til 3200 med litt omtanke.

Min personlige favoritt er en mer moderne film: Neopan 400 og 1600 fra Fujifilm. Gir en super kontrast, men det er lett å miste detaljer i mørke deler av bildet.

Fremkaller: Rodinal kan jo brukes til alt, men anbefaler en standard fremkaller som Kodak D-76, Ilford ID-11 eller Kodak Xtol. Xtol er vel den som gir det fineste kornet av disse, men du må blande opp 5 liter av gangen... ID-11 og D-76 er lett å finne i literspakker.

Nå merker jeg at jeg ble litt opprømt, men det er bare så utrolig morsomt å fremkalle selv. Jeg garanterer at du glemmer RAW-filer i det øyeblikket du åpner tanken og ser at det faktisk har festet seg noe på filmrullen :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...