PMnormal Skrevet 4. mai 2006 Del Skrevet 4. mai 2006 Men har du filmene allerede, så hvorfor ikke bruke dem? Det er forøvrig ingenting galt i å bruke negativfilm. Kontrollen over lys og eksponering har du uansett, og filmene tåler mer overeksponering. Lenke til kommentar
ponnihest Skrevet 4. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2006 Modin: Uff, nei, skal aldri kjøpe noe derfra igjen... Jeg har for en liten stund siden gjort mitt første kjøp på eBay, og det blir garantert ikke det siste! Jeg har jo brukt en vanlig billigfilm fra Kodak, og har fått kjempemange Kodak som er utgått på dato, som jeg ikke har prøvd, men som sagt så synes jeg de ble så kjedelige, så vanlige... PMnormal: Joda, bruker nok en av de to "spesielle" lomofilmene, men jeg ville bare ruge på de lengst mulig, slik at jeg brukte dem klokt Lenke til kommentar
modin Skrevet 4. mai 2006 Del Skrevet 4. mai 2006 Uff, nei, skal aldri kjøpe noe derfra igjen... Jeg har for en liten stund siden gjort mitt første kjøp på eBay, og det blir garantert ikke det siste! Jeg har jo brukt en vanlig billigfilm fra Kodak, og har fått kjempemange Kodak som er utgått på dato, som jeg ikke har prøvd, men som sagt så synes jeg de ble så kjedelige, så vanlige... Må bare gjenta tipset mitt, prøv Fuji. Du er en jente som liker fargerike bilder, og da er det Fuji og ikke Kodak som gjelder, er veldig lett å se forskjell på bilder tatt med Fuji Superia og Kodak Gold (selv bestemoren min vil se forskjellen). Joda, bruker nok en av de to "spesielle" lomofilmene, men jeg ville bare ruge på de lengst mulig, slik at jeg brukte dem klokt 6040386[/snapback] Det er vel ikke sikkert at disse filmen er så spesielle sansynligvis er det vel bare en fargefilm av et eller annet merke, et raskt søk på weben avslørte at de fleste mener at det er snakk om Agfa 100 film som er utgått på dato. Fargen skapes fordi den blir framkalt i Lomo sin egen lab hvor fargene ikke justeres til normalt (de fleste andre laber prøver å justere vekk fargestikk på gammel film). Sansynligvis kan du be laben din om å ikke justere bort fargestikket på filmen din. Er det ikke slik at farge-film blir ekstra fargerik hvis den strekkes, men husker ikke hvilken vei er det å fremkalle (og eksponere) ISO 100 film som 200 eller ISO 200 som ISO 100 som vil gi ekstra mettede farger? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 4. mai 2006 Del Skrevet 4. mai 2006 Du får ekstra mettede farger ved å overeksponere. Det er derfor lurt å eksponere filmene som iso 200, hvis det er en iso 100-film. Lenke til kommentar
Kjetil-H Skrevet 4. mai 2006 Del Skrevet 4. mai 2006 Du får ekstra mettede farger ved å overeksponere. Det er derfor lurt å eksponere filmene som iso 200, hvis det er en iso 100-film. 6044396[/snapback] Host, hark.. _ Kjetil Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 4. mai 2006 Del Skrevet 4. mai 2006 Anbefales ikke så fort til andre kameraer enn Lomo. Selv har jeg helst brukt slidesfilm normalt eksponert. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 4. mai 2006 Del Skrevet 4. mai 2006 Du får ekstra mettede farger ved å overeksponere. Det er derfor lurt å eksponere filmene som iso 200, hvis det er en iso 100-film. 6044396[/snapback] Host, hark.. _ Kjetil 6044644[/snapback] Oooops. Mente naturligvis omvendt. Takk for at du fikk meg til å tenke meg om. Huff, det er fort gjort å gi feil råd i farten Lenke til kommentar
ponnihest Skrevet 5. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2006 Uff, nei, skal aldri kjøpe noe derfra igjen... Jeg har for en liten stund siden gjort mitt første kjøp på eBay, og det blir garantert ikke det siste! Jeg har jo brukt en vanlig billigfilm fra Kodak, og har fått kjempemange Kodak som er utgått på dato, som jeg ikke har prøvd, men som sagt så synes jeg de ble så kjedelige, så vanlige... Må bare gjenta tipset mitt, prøv Fuji. Du er en jente som liker fargerike bilder, og da er det Fuji og ikke Kodak som gjelder, er veldig lett å se forskjell på bilder tatt med Fuji Superia og Kodak Gold (selv bestemoren min vil se forskjellen). Joda, bruker nok en av de to "spesielle" lomofilmene, men jeg ville bare ruge på de lengst mulig, slik at jeg brukte dem klokt 6040386[/snapback] Det er vel ikke sikkert at disse filmen er så spesielle sansynligvis er det vel bare en fargefilm av et eller annet merke, et raskt søk på weben avslørte at de fleste mener at det er snakk om Agfa 100 film som er utgått på dato. 6044244[/snapback] Jeg åpnet pakningen i går (oh, my), og inni der var det en film fra Samsung... (!) Altså synes du at jeg bør handle inn Fuji Superia til nationaldagen? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 5. mai 2006 Del Skrevet 5. mai 2006 Prøv den filmen, du. Samsung kan nok gi artige resultater. De har sikkert valgt film ut fra hvilken film som har mest ekstreme farge-egenskaper. Siden Samsung ikke er kjent som en produsent av kvalitetsfilm, så kan det være et godt tegn Lenke til kommentar
modin Skrevet 5. mai 2006 Del Skrevet 5. mai 2006 Hvordan blir resultatet hvis man ikke overeksponerer, men bare behandler filmen som om det skulle vært en annen ISO. Altså både framkaller og tar bilder med filmen med annen ISO hastighet enn den er bergegnet på. Altså hvis jeg kjøper en ISO 100 film og merker den 400 istede for 100 slik at laben vil framkallen den som ISO 400? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 5. mai 2006 Del Skrevet 5. mai 2006 Tja, det blir jo pressing av film. Det har jeg aldri gjort med fargefilm, men ofte med s/h. Med Tri x pan blir bildene mer kontrastfylte, og mister detaljene i skyggeområder. Det er veldig effektivt på scenebilder, så jeg presset altid filmen når jeg tok bilder på konserter før i tiden. Lenke til kommentar
modin Skrevet 6. mai 2006 Del Skrevet 6. mai 2006 Tja, det blir jo pressing av film. Det har jeg aldri gjort med fargefilm, men ofte med s/h. 6047079[/snapback] Jeg har hørt at man vil få sterkere farger hvis man presser filmen motsatt vei, på engelsk bruker de pulling. Så det rette ordet på norsk vil jo trekking av filmen. Men det vil si at framkaller en ISO 200 film som om det skulle være en ISO 100 film, mens tradisjonell pressing av en fargefilm vil gi rare farger som er forskjelige i Sola og skyggen. Lenke til kommentar
ponnihest Skrevet 6. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2006 Hoppla, da har jeg kjøpt Fuji Superia Men, sukk, da jeg skulle klappe LC-A nå nettopp var linsegardinen trukket fra... Jeg har innbilt meg at det har innvirkning på batteriet, men tydeligvis ikke, for det lyste rødt da jeg liksom-skulle-ta-bilde... Lenke til kommentar
sNx Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 Jeg åpnet pakningen i går (oh, my), og inni der var det en film fra Samsung... (!) Altså synes du at jeg bør handle inn Fuji Superia til nationaldagen? 6045250[/snapback] Eventuelt kjøp en fuji superia reala 100 også. Rene farger og naturlige hudtoner. Thumbs up fra meg. trur den blir erstattet av en ny film nå. Ellers er superian bra og billig Lenke til kommentar
modin Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 (endret) Eventuelt kjøp en fuji superia reala 100 også. Rene farger og naturlige hudtoner. Thumbs up fra meg. trur den blir erstattet av en ny film nå. Ellers er superian bra og billig 6063400[/snapback] Har sett reala, men hva er forskjellen på den og vanlig Superia? Er den mer profesjonelt satt opp med mer duse, men realistiske farger slik at den skal egne seg bedre til portrett? Endret 8. mai 2006 av modin Lenke til kommentar
ponnihest Skrevet 8. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2006 Superiaen er brukt opp og levert til fremkalling, så nå er det bare til å vente og se.. =) Håper det blir shikkli kult.. Lenke til kommentar
modin Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 Superiaen er brukt opp og levert til fremkalling, så nå er det bare til å vente og se.. =) Håper det blir shikkli kult.. 6064699[/snapback] Det blir nok bra, men ikke forvent at en av verdens nest mest solgte film (?) gir noen skikkelig kule og spesielle effekter som man aldri har sett før. Lenke til kommentar
sNx Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 Eventuelt kjøp en fuji superia reala 100 også. Rene farger og naturlige hudtoner. Thumbs up fra meg. trur den blir erstattet av en ny film nå. Ellers er superian bra og billig 6063400[/snapback] Har sett reala, men hva er forskjellen på den og vanlig Superia? Er den mer profesjonelt satt opp med mer duse, men realistiske farger slik at den skal egne seg bedre til portrett? 6064474[/snapback] jepp. realistiske farger, dust i form av bedre graderinger fra mørkt til lyst. Rett og slett en profesjonell film. Den har også middels kontrast. Den fungerer fint til portrett, men jeg trur det gjør også superia'n. Har prøvd Fujicolor 160 NPC Portrait Film (professional). Den ga virkelig realistiske hudtoner. Kjøpte den i sverige men har ikke sett den i Oslo? Synd fordi den var skikkelig bra til portrett. Lenke til kommentar
ponnihest Skrevet 9. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2006 Superiaen er brukt opp og levert til fremkalling, så nå er det bare til å vente og se.. =) Håper det blir shikkli kult.. 6064699[/snapback] Det blir nok bra, men ikke forvent at en av verdens nest mest solgte film (?) gir noen skikkelig kule og spesielle effekter som man aldri har sett før. 6065223[/snapback] Neida Men damen i butikken sa at Superia var nest best etter Realaen Så kanskje DET blir 17. maifilmen min Har sett på negativene, og det ER bilder, ikke lite bare det... Lenke til kommentar
ponnihest Skrevet 9. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2006 Jeg ble nå i alle fall fornøyd... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå