ponnihest Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 (endret) Hei, folkens! Jeg spekulerer på om jeg ikke skal kryssfremkalle filmen jeg skal bruke 17. mai, og trenger hjelp til valg av annen film Jeg liker bildene til denne personen. Forslag til hvilken film og fremkalling? Sender en e-post til vedkommede og spør, jeg, i tillegg... Det jeg vil ha er smell i fargene, så langt det er mulig med vanlig film og fremkalling.. Endret 1. mai 2006 av kattekwinnen Lenke til kommentar
Kjetil-H Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 Hei! Nå må jeg innrømme at jeg er svarthvittgutt og ikke har så mye fargefilmerfaring, men det er kanskje verdt et forsøk med en tregere negativ lysbildefilm (gjerne fra Kodak da Velvia kanskje har litt kald farvebalanse for dette..?)? Jeg gleder meg selv til å ta med Kieven ut den dagen og håper været holder Det lukter bildetråd rundt den tjuende (når vi rekker fremkalling og skanning )... Mvh Kjetil Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 Jeg ville satset på Kodachrome E 100 VS. Det er den filmen som gir deg mest mettede farger, og de heller til den varme siden. I alle fall ikke Velvia, som rotekaizer også skriver. De har for fremtredende grønnfarge. Lenke til kommentar
modin Skrevet 2. mai 2006 Del Skrevet 2. mai 2006 Jeg gleder meg selv til å ta med Kieven ut den dagen og håper været holder 6025487[/snapback] Skal vel ut med den "nye" Fed'en min den dagen, må bare sjekke hvordan den første filmen fra kameraet blir først Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 2. mai 2006 Del Skrevet 2. mai 2006 (endret) Jeg gleder meg selv til å ta med Kieven ut den dagen og håper været holder 6025487[/snapback] Skal vel ut med den "nye" Fed'en min den dagen, må bare sjekke hvordan den første filmen fra kameraet blir først 6026836[/snapback] Jeg må sende min til CLA først. Det får vente til jeg kommer hjem. Kos dere med målsøkere og Lomo'en i vårværet Endret 2. mai 2006 av PMnormal Lenke til kommentar
ponnihest Skrevet 3. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2006 Jeg har fått svar fra han som har tatt bildene jeg viste til. Han husker ikke hvilken film, men han bruker visstnok billigfilmer; Fuji Superia 200 Agfa Color 200 Pertutz Primera 200 Angående filmen du nevner, PMnormal, så har jeg spurt etter den, men jeg tror ikke de har den der jeg pleier å gå (kan jo sjekke andre steder også da ) Velvia har jeg kikket etter, men har ikke sett den heller... Den vil jeg heller prøve en annen gang, vil ikke ha grønnstikk på det norske flagget! Takk for tips Lenke til kommentar
olemm Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 De filmene du nevner er negativfilmer, mens Velvia og Extracolor er dias? Jeg har lite erfaring med negativ fargefilm, siden jeg er s/hv-mann, men etter min mening fungerer velvia 100 bra til sånne dager, men det kommer litt an på om bildene skal scannes eller printes eller hva. Til Lomo kan man vel utmerket bruke rimelig film som man presser eller strekker eller herjer med på annet vis for å få fargene til å "poppe". Lenke til kommentar
ponnihest Skrevet 3. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2006 Velvia er i allefall dias Men den finner jeg jo ikke Har ikke vært å sett på Japan Foto da, så kanskje de har... Når du mener å få fargene til å poppe, mener du da i etterkant eller i fremkallingen? Jeg har tenkt å scanne negativene Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 Prøv å bestille E 100 VS fra Lømork. Det er der jeg har fått mine fra. Lenke til kommentar
modin Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 Prøv å bestille E 100 VS fra Lømork. Det er der jeg har fått mine fra. 6033986[/snapback] Eller rett å slett bare finne noe på ebay eller lignende kanskje. De selger ti-pack ganske ofte, finner du en som har litt igjen av holdbarhets tiden kan man få mye film billig. Lenke til kommentar
ponnihest Skrevet 3. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2006 Fant ikke noe Kodachrome på Lømork, jeg... Men eBay er jo et bra alternativ, da, men kanskje ikke til 17. mai Men jeg vet om noen som skal kjøpe den diasfilmen jeg bruker for tiden fra Lømork Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 Det vet jeg ikke, men den filmen jeg foreslår er en Ektachrome. De to jeg har i kjølen kjøpte jeg på Daae Foto i Bergen i fjor. Lenke til kommentar
ponnihest Skrevet 3. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2006 Tjohi, fant på fotoimport.com Lenke til kommentar
ponnihest Skrevet 3. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2006 Tjohi, fant på fotoimport.com 6036894[/snapback] Men det står ikke spesifisert "VS" i slutten, da, men "EB" f. eks. Good shit? Fotoimport Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 Tjohi, fant på fotoimport.com 6036894[/snapback] Men det står ikke spesifisert "VS" i slutten, da, men "EB" f. eks. Good shit? Fotoimport 6036968[/snapback] Hmm, klikket på den linken og fant noe jeg tror er tungstenfilm, men er ikke sikker. Det er i hvertfall ikke den jeg mener. Den jeg mener er iso 100, disse var iso 64 og 160. Det er typiske tungstenfølsomheter innen Ektachrome. Det må da finnes noen som fremdeles har vanlige Ektachrome-filmer. Har de virkelig ikke det hos Foto Erik? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 Vanskelig å oppdrive, ja. Snodig. Her er i alle fall en svensk side der jeg fant 5-pakninger: http://smtp.vsfl.se/bildteknik/produktlist...d3d8876a2918272 Lenke til kommentar
modin Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 (endret) Fant ikke noe Kodachrome på Lømork, jeg... Men eBay er jo et bra alternativ, da, men kanskje ikke til 17. mai Men jeg vet om noen som skal kjøpe den diasfilmen jeg bruker for tiden fra Lømork 6036003[/snapback] Kodachrome er vel for svært spesielt intereserte det finnes bare 3 laber i verden som fremdeles er i stand til å fremkalle en Kodachrome film (den bruker en annen prosess en vanlig E6 prosess). Nå vil helt sikkert PM-normal rette meg hvis dette er feil, men etter det jeg har leste om fargefilmens historie i pappas gamle fotoleksikon er det slik: Andre fargefilmer har tre lag med farger for hvert lag integrert i filmen. Mens ved framkalling av Kodachrome er fargestoffet i fremkallingsvesken og derfor må filmen fremkalles i tre forskjellige fremkallingsvesker en for hver farge. Endret 3. mai 2006 av modin Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 Stemmer det. Sist en jeg kjenner brukte en slik film (for noen uker siden), så måtte han sende filmen til Østerrike (tror jeg det var). En annen sak er at det følger konvolutt med i pakken, og det har det altid gjort. Ektachrome er vanlig E6. Lenke til kommentar
ponnihest Skrevet 4. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2006 (endret) Urk, men jeg gidder ikke å kjøpe film for flere hundre kroner akkurat nå Jeg får heller bruke en av de to filmene som fulgte med kameraet fra Lomographic Society eller hva det heter. Jeg antar at det er vanlig negativ film, og at jeg ikke vil lykkes så mye med å styre lyset med den, eller har jeg misforstått? Ellers så fant jeg denne filmen som heter Fuji Superia X-tra på Lomographic Society, og de to bildene som er vist som eksempel ser jo snaxy nok ut, men er det riktig, da? Endret 4. mai 2006 av kattekwinnen Lenke til kommentar
modin Skrevet 4. mai 2006 Del Skrevet 4. mai 2006 (endret) Ellers så fant jeg denne filmen som heter Fuji Superia X-tra på Lomographic Society, og de to bildene som er vist som eksempel ser jo snaxy nok ut, men er det riktig, da? 6039752[/snapback] Men vær så snill og ikke kjøp det fra Lomographic society, de operer med fantasipriser. Feks selger de Fed 5 for 100 euro, mens man kan få ubrukte eksemplarer i forseglede orginalpakninger for under 20 dollar på e-bay. Superia x-tra er jo bare iso 400 forbruker filmen til Fuji det vil si at du kan gå å kjøpe den på et hvilket som helst supermarked. Er du fornøyd med Fuji fargene er det jo bare å ta en tur ned til nærmeste rimi. Selv bruker jeg alltid Fuji superia 100 eller 200 (annet enn de gangene jeg har fått gratis Kodak film når jeg skal framkalle bildene mine) når jeg tar bilder liker jeg de litt mer sterke fargene. Selv om Kodaks farger nok er nærmere virkeligheten. Endret 4. mai 2006 av modin Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå