Gå til innhold

LaCie 120 vs LaCie PhotonVision II

tommyb

Anbefalte innlegg

Er det noen som kan fortelle meg hvordan den nye LaCie 120 kan måle seg med PhotonVision II? Har ikke funnet så mye om LaCie 120, hverken her eller annetsteds.

Jeg spør fordi jeg vurderer en NEC LCD2070NX som har gode kritikker men jeg ser at PhotonVision II på et tidligere tidspunkt er vurdert som et bedre alternativ.

Nå er PhotonVision II ganske mye dyrere, mens LaCie 120 ligger et sted i mellom. Altså...

Hvordan er LaCie 120 sammenliknet med PhotonVision II?

.t

Edit: skriveleif

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ah, men det er blitt sagt så veldig veldig VELDIG mye om denne skjermen de siste årene. Bare ta et raskt søk :)

Min lille historie - jeg hadde to CRT skjermer, en "shadow mask" og en "aperture grill". Den ene var bedre på tekst, den andre bedre på farger og kontraster. Nå hadde det seg slik at jeg programmerte mye for tiden, og ble imponert av hvordan laptoppen taklet skarpheten. Jeg byttet derfor ut den ene CRT skjermen med en LaCie LCD og ble mildt sagt imponert. Skarpheten på 1600x1200 var bedre enn Eizo T965 21" skjermen taklet på 1280x960 (eller 1280x1024). For meg var dette prioritet.

CRT skjermen ble sendt inn til service for fargekalibrering og litt andre detaljer, returnert, et par ukers testing ble gjort, før den til slutt ble solgt og en ny LaCie ble kjøpt. Forskjellen var da som følger:

- CRT skjermen (Eizo T965) var helt overlegen når det kom til mørke detaljer som f.eks. "Thief 3" spillet eller huler i "Farcry". I Thief3 gikk det faktisk så galt at jeg ofte kjørte hodet i en bokhylle jeg ikke så eller en "vegg" i Farcry jeg ikke visste hva var, mens på CRT skjermen kunne jeg se bøker på bokhyllen og datapanel på "veggen".

- CRT beholdt fokus på musepil eller f.eks. ballen i Pure Pinball, hvor LCD mistet litt av fokuset ved bevegelser. Ettersleng ellers var uniform, f.eks. ingen stygge farger som hang etter.

- CRT hadde et bra sortnivå (sort var sort), mens LCD skjermens bakgelysning og innsynsvinkel gjorde at ekte sort var bra i lyse bilder men "sølvaktig" i absolutt mørke.

- LCD hadde bedre farger og var mer presis på menneskehud

- LCD var langt mer levende og lyssterk, var veldig framtredende i Farcry

- LCD var musestille, ingen høyfrekvent piping

- LCD var ultraskarp, og enda skarpere ved DVI. Fra kant til kant, absolutt ingen konvergens problemer.

- LCD kunne roteres, veldig praktisk når man programmerer.

Alt i alt har jeg mistet jeg en del på spilling i mørke scener, men tjente det inn igjen på farger, skarphet og ergonomi. For øyeblikket bruker jeg projektøren, som har en "iris" for å kompensere med sortnivå. Lerretet har heller ingen bakbelysning, og er derfor fri for sølvskinn.

Andre vil kanskje mene at skjermene er 100% og det beste de har forsøkt. Men...CRT skjermene hadde sine problemer de også, ingenting er perfekt :)

Lenke til kommentar
Andre vil kanskje mene at skjermene er 100% og det beste de har forsøkt. Men...CRT skjermene hadde sine problemer de også, ingenting er perfekt :)

6028449[/snapback]

Personlig synes jeg ikke hallelujah-jeg-er-frelst!-reviews er spesielt opplysende, og dem har jeg lest mange av. At du trekker fram hva som ikke er så bra gir bedre troverdighet på resten.

Interessant at du trekker fram dette med de mørke partiene. Selv har jeg laget et bilde på en Sun 21" CRT skjerm, bestilt et trykk av det fra USA for å så oppdage at deler av den svarte rammen min faktisk var knall blå... Mørke farger er også viktig. :|

Jeg har jo tidligere lest at denne paneltypen ikke er så bra på mørk dynamikk. Et minus i margen for S-IPS, kanskje, og da også NEC skjermen jeg har sett på.

.t

Lenke til kommentar
Jeg har en photovision II og den er kjempebra! Vet desverre ikke noe om den nye... har ikke funnet noe reviews heller.

6030569[/snapback]

Fant èn lite troverdig kilde om en som hadde snakka med en som jobba i en butikk og hadde sett begge og synes 100 serien var mye dårligere.

Nå har forøvrig minsteprisen på LaCie 120 falt med ca 500 kroner siden i går...

.tommyb

Lenke til kommentar

Mørk dynamikk er ikke så veldig galt, hovedproblemet oppstår når resten av skjermen også er mørk. Noe som typisk oppstår i spill.

Jeg lagde en liten test for en tid tilbake, du kan sjekke resultatet opp mot hva jeg har! Bildet er delt inn i horisontale nivåer av rødt, grønt, blått og grått. Venstre (0) skal du ikke kunne se, da dette er helt sort.

Projektor, PTAE700 med iris og varmefilter/linse:

Ser knapt 5 rødt, 5 grønt, 5 blått og 5 grått. Selve teksten i rødt, grønt og blått er knapt lesbar. Uniform balanse.

Photon20visionII

Ser knapt 5 rødt, litt tydeligere 5 grønt, knapt 5 blått, og tydeligere 5 grått. Selve teksten i rødt, grønt, blått er kun lesbar i 10. Ubalanse i fargene, f.eks. grønt stikker seg ut mens blått (dog synlig på 5) ikke blir ekte blå før 15. DVI. Ved kalibrering ses teksten i 5 rødt, 5 grønt, og 5 blått. Men grønt er framdeles mer framtredende enn rødt og blått.

NB: Dette var i et mørkt rom. Ved standard belysning ses kun 10 rødt, 10 grønt, 10 blått og 10 grått, hvor grønt er mer tydelig enn resten.

Eizo T965

Absolutt ingen problemer å avlese farge og tekst på 5 rødt, grønt, blått i alle presets. Like tydelig på grått, uniform balanse.

post-15998-1146655740_thumb.jpg

Endret av Boye
Lenke til kommentar
Jeg lagde en liten test for en tid tilbake, du kan sjekke resultatet opp mot hva jeg har! Bildet er delt inn i horisontale nivåer av rødt, grønt, blått og grått. Venstre (0) skal du ikke kunne se, da dette er helt sort.

Photon20visionII

Ser knapt 5 rødt, litt tydeligere 5 grønt, knapt 5 blått, og tydeligere 5 grått. Selve teksten i rødt, grønt, blått er kun lesbar i 10. Ubalanse i fargene, f.eks. grønt stikker seg ut mens blått (dog synlig på 5) ikke blir ekte blå før 15. DVI. Ved kalibrering ses teksten i 5 rødt, 5 grønt, og 5 blått. Men grønt er framdeles mer framtredende enn rødt og blått.

NB: Dette var i et mørkt rom. Ved standard belysning ses kun 10 rødt, 10 grønt, 10 blått og 10 grått, hvor grønt er mer tydelig enn resten.

Eizo T965

Absolutt ingen problemer å avlese farge og tekst på 5 rødt, grønt, blått i alle presets. Like tydelig på grått, uniform balanse.

6033744[/snapback]

Interessant test, desverre sitter jeg nå motsols med en fettete skjerm: sjefen klarer ikke å la være å putte fingrene på skjermen når han skal forklare noe. Skjermen her er en Samsung 191T, som oversaturerer. Jeg ville ikke kjøpt denne skjermen på grunn av fargene.

Grå: kan se 5.

Rød: Kan såvidt skimte 10-feltet med tekst, omtrent som blå 5.

Grønn: Kan se fargen og deler av kanten på 5-feltet men teksten er vanskelig. Grønn virker lysere enn blå.

Blå: Ser teksten og skimter fargen på 5, kan ikke se klar avgrensning av feltet.

Skjermen er ikke kalibrert, og om jeg skifter fargetemperatur forandrer det ikke mye på overnevnte resultat. For å korrigere det må jeg inn på enkeltfarger og ødelegge skikkelig. For å få rød opp på samme nivå som blå på testen din, må jeg kjøre så mye rødfarger at denne nettsiden er rosa/lilla. :no: Klart ubalansert.

Hvis jeg skal sammenlikne resultatene mine med dine, kan det se ut som PVA panelet her klarer å vise noe mer i de mørkeste partiene, noe man vel kunne forvente ut fra beskrivelsene av de forskjellige paneltypene.

Skulle jeg komme i skade for å kjøpe LaCie 120 skal jeg ta samme testen på den. Den har altså et P-MVA panel i følge flatpanels.dk.

.tommyb

Lenke til kommentar

Hadde vært meget interessant! Bare ha i bakhodet - selv om projektøren min klarer et bedre sortnivå/mørke detaljer enn LCD skjermene mine, er fargene langt bedre på LCD skjermene :) Personlig syntes jeg også lysere farger var bedre på LCD skjermene enn Eizo CRT skjermen.

BLIR ALDRI PERFEKT :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...