Gå til innhold

Konika Minolta 5D - P-mode problemer

Anbefalte innlegg

Fotograferte på Jeløya i Oslofjorden idag med mitt nye Konika Minolta Dynax 5D. Da jeg skulle ta bilde av Gullholmen ca. 1 km ute i fjorden nektet rett og slett apparatet å ta bilde i P-modus (umulig å få trykket ned utløseren).

Innstillinger: ISO HI200, sentrumsveid eksponering, bracketing 1/3, "Fokusområder" (ikke Spot og ikke Bredt), AWB, Fine.

Det var grått og overskyet vær.

Skrudde så over på Automatikk, og ingen problemer (ISO 100, F11 og 1/160).

Prøvde Gullholmen igjen i P-mode, men heller ikke nå funket det.

Vendte så apparatet ned mot bakken/stranda, og ingen problemer (P-modus, 1/125, F6.3).

Prøvde så en siste gang Gullholmen igjen, men heller ikke nå.

Hva i all verden er det som går galt? Fører disse innstillingene til blokkering?

Eller, er det noe galt med apparatet? Håper inderlig ikke det med KonMin/Sony overgangen nå.

Takknemlig for tips.

Budjet

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

anti riste funksjonen ?? får ikke trykket av hvis du ikke holder kamera helt rolig vil jeg gjette på . (blinker noe nede i høyre hjørne av søkeren)

eller det kan vel også være at du ikke får låst fokus ? (hvis du hadde på AF da )

Lenke til kommentar

Takk for svar.

Jeg tror muligens fokuseringen kan være årsaken.

Jeg ser at fokus-settingen når en velger scene "Landskap" er "Bredt" fokusområde, og denne fokus-settingen bør en vel også bruke i P-mode når en tar landskapsbilder (ihvertfall av denne typen hvor Gullholmen fremstår noe diffus ute i havet).

Den fokus-settingen jeg brukte var å velge ett av 9 fokuseringspunkter, og selv om jeg la dette fokuspunktet på Gullholmen var dette sannsynligvis for vanskelig.

Synd jeg ikke fikk mer tid på meg til å finne ut av det "on spot", men turfølget var etterhvert ganske så utålmodig etter å komme videre.

Jeg for forske videre en annen gang.

Budjet

Lenke til kommentar

Hvis ikke 5d finner fokus, så får du heller ikke tatt bilde (med mindre du skrur av aufofokus). Så det kan hende at kameraet slet med å finne fokus når du ikke brukte sentrumsfokus.

En mulighet er å fokusere på auto med sentrumsfokus (eller hva det heter), låse fokus, skru av autofokus og deretter ta bildet i P eller AV eller hva du vil.

Lenke til kommentar

Flott, til dere som responderer. Setter pris på input.

Vedr. blenderprioritet og landskapsbilder, klart det er riktig. I mitt tilfelle var det imidlertid sånn at de fleste bildene ble tatt av kone, unger og bikkje, og så noen slengere av noen landskapsbilder i farta også, uten å gidde å stille om (det er kanskje ikke sånn en skal bruke et speilrefleks?)

ISO HI200 hadde jeg satt fordi jeg mener å ha lest at sted at tendensen til utbrenning av hvite partier ble mindre med denne settingen, og hjemme hos oss har vi helt til det siste hatt snøflekker som har gitt denne tendensen. Vet forresten noen om dette er riktig (Hi200 effekten)?

Vedr. manglende fokusering, så er jeg nå sikker på at dette var årsaken. I ettermiddag prøvde jeg å fotografere himmelen (overskyet med differensierte gråtoner), og det var helt umulig å etablere fokus - uansett AF innstilling. Det kan en vel kanskje heller ikke forvente - med rimelig dårlig kontrast (men min Olympus Mju 800 greide det, jeg prøvde samtidig).

Ellers har jeg ikke problemer med fokusering, selv i ganske så mørke omgivelser, men det er tydelig at det må være et visst minimum av kontrast (og at dette minimum ligger høyere på Konika 5D enn på Mju 800).

Nå vet jeg forresten også at når "lampa" blinker grønt betyr det at fokus IKKE er oppnådd (det var vel dette med manual igjen da).

Budjet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...