vegge Skrevet 3. oktober 2002 Del Skrevet 3. oktober 2002 Jeg har aldri hatt spesiell peiling på skjermkort, og har et lite spørsmål..; Nvidiakort blir vel produsert av Asus, MSI, POV, Aopen, osv Men hvordan er det med ATI, Hercules, Radeon.. hva er sammenhengen? Hvem produserer hva? På forhånd takk! Lenke til kommentar
vegge Skrevet 3. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2002 Ingen som vet? Hvis jeg tenker meg om så har det vel vært noen Nvidia vs. ATI tråder.. Er dette rett? Ser jo at f.eks. både ATI og Nvidiakort blir produsert av POV. Hvorfor produserer ikke Asus ATI-kort? Og jeg mener å ha sett ATI-kort uten produsent; altså bare lagd av ATI.. stemmer dette? Og i så fall; finnes det Nvidiakort produsert av Nvidia? Hvorfor heter det Nvidiakort? Hvorfor heter det ATI-kort? Hadde satt pris på litt respons fra noen med peiling på skjermkort, men det er kanskje for mye å forlange? :razz: [ Denne Melding var redigert av: havegg på 2002-10-03 22:53 ] Lenke til kommentar
fAight Skrevet 3. oktober 2002 Del Skrevet 3. oktober 2002 hei, jeg har ikke så mye peil på skjermkort jeg heller, men dette er hva jeg tror: nVidia og ATI er begge produsenter av selve grafikk-chippen i et skjermkort. g-Force er bare navnet på nVidias grafikk-chip-serie som blir produsert nå (begynte på g-Force 256 og er nå kommet til generasjon 4, g-Force4).nVidia lagde tidligere andre grafikk-chip'er, slik som TNT og TNT2. Disse var populære for noen årsiden (generasjonen før g-Force) og var hovedkonkurenten til datidens konge-skjermkort, nemlig VooDoo-serien. I motsetning til ATI, lager ikke nVidia hele skjermkortet, men bare selve grafikk-chippen. Det vil si de har patentet på selve brikken, men overlater arbeidet til andre å bygge resten av kortet. Det er her de andre navnene kommer inn, Asus, Gainward, POV, Aopen, MSI kommer. Disse firmaene får gjennom avtaler med nVidia design-og arkitektur-papirene til grafikk-chippen, slik at de kan bygge chippen og resten av kortet selv. Egenskapene til nVidia-baserte skjermkort kan derfor variere fra produsent til produsent. De ulike produsentene har nemlig lov til å modifisere litt på kortet, f.eks bruke ulik minnetype. ATI distribuerer og bygger opp hele kortet selv. Til og begynne med gjorde de det verden over, men nå kosentrerer de seg bare for Nord-Amerika. Det er derfor du sjeldent finner skjermkort "built-by-ati" (lagd av ati) her til lands. I europa blir skjermkort basert på ATI's grafikk-brikke bygd av firmaer som Herkules, Club-3d osv. (noen produsenter lager både nVidia baserte skjermkort og ATI baserte skjermkort). Radeon er bare navnet på ATI's mest populære brikke-serie. Andre serier av ATI er "All-in-Wonder", Rage, 3dCharger. Altså, alle de "andre" navnene, Hercules, asus, gainward, pow, pixel-view, aopen, msi, 3d-blaster, disse er skjermkort som er basert på nVidia eller ati's teknologi. Håper dette hjalp litt...Det kan godt hende at jeg tar feil, så rett meg gjerne. Andre? ps. Du har sikkert hørt om flere grafikk-brikker, slik som Matrox og Kyro 1 og 2. Matrox produserer og distribuerer skjermkortet selv, mens Kyro har gjort det samme som nVidia, overlatt arbeidet (produksjon og distrubusjon) til andre firmaer. _________________ "...time is not important, only life is..." [ Denne Melding var redigert av: ridgea på 2002-10-04 07:53 ] Lenke til kommentar
vegge Skrevet 4. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2002 Takk skal du ha, ridgea! :smile: Veldig bra svar! Hadde bare alle svart like fyldig.. Lenke til kommentar
Ash Skrevet 4. oktober 2002 Del Skrevet 4. oktober 2002 I hovedsak så er alt riktig, men jeg må plukke litt på et par smådetaljer. Først og fremst så heter det GEFORCE!!! Ikke G-force. Hrmphff.. :razz: Kyro er ikke et eget merke, det produseres av et selskap som heter PowerVR. Så Kyro er et produktnavn på lik linje som GeForce og Radeon. Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 4. oktober 2002 Del Skrevet 4. oktober 2002 Man KAN skaffe såkalte "refrence designs". Dette er hele kort fra nVidia og ATi med en viss design/layout av komponenter på PCBen (Selve kortet). BBA kort (Built by ATi) ar slike kort. Det er vanskeligere å få taki refrence design kort fra nVidia grunnet at de lar all denne produksjonen i hovedsak gå gjennom 3. parts forhandler. 3. parts forhandleren kan også lage sin "egen" desig/layout av PCB'en for å enten øke ytelse eller evt. kutte ned på kortets størrelse for å spare penger på produksjon, veldig sjeldent gjort, men Hercules gjorde noe som KAN sammenliknes med dette med sine Radeon8500 baserte kort, de tok vekk den 2. DACen til dette kortet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå