NilsArne Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 Kjøpt ny pc med SATA HD, jeg ville ha kopiert innholdet fra den gamle IDE HDen til den nye pcen. Koblet den på IDE kabelen som er ment for ekstra DVD brenner e.l. Dette funket fint inntil IDE HDen skled til siden slik at kretskortet på undersiden kom i kontakt med kabinettet og pcen shuttet ned umiddelbart. Etter ny startup så funker alt normalt utenom HDen, den lager ikke en lyd. Noen som vet hva jeg må gjøre? Er det noe sikring eller loddinger som enkelt kan fikses på HDen? er det lett å bytte hele kretskortet om jeg får tak i en lik HD? Det er en "MAXTOR DIAMONDMAX PLUS 9 120GB ATA/133 HDD" Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 Jeg tror nok proffesjonelle får ta seg av slikt, men hvem vet, kanske det er mulig. Men du vet ikke hvor mye som er skadet på disken. Hilsen, efikkan. Lenke til kommentar
eberland Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 Hei Infolinker et alternativ. De åpner ikke selve disken, men bytter ut evt elektriske komponenter som er defekt. Jeg brukte disse en gang og betalte ca 4500 kr for to cder med bilder. Da hadde jeg klart å kortslutte/smelte printkortet på min far sin harddisk. Lenke til kommentar
Locci Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 Skulle jo være mulig og bytte kretskortet, men skal ikke si at det er smart og gjøre det. Kan jo være verdt er forsøk men er viktig at kortet kommer fra samme modell av disken og ikke er så veldig langt unna når det kommer til produksjons dato siden det er mulig produsenten kan ha forrandret oppsettet på kortet/disken. Det og fjærne krestkortet er heller ikke vanskelig da det bare sitter i noen få skruer. Igjen jeg ville ikke anbefalt og gjøre dette selv da det kan gjøre mere skade en godt. Ta heller disken til noen som driver med dette om du har veldig viktig data på den. Lenke til kommentar
Flippo Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 Om du faar tak i en disk av samme merke/modell kan du proeve aa bytte elektronikken selv. Har gjort det selv paa en nyere utgave, der det ikke var kabler mellom disk-kabinett og kontroll elektronikk, bare pins som trykke nedpaa punkter paa disk-kabinettet. Vet ikke hvordan den disken du har er men det finner du sikkert fort ut av. Gaar det en oransje ledning rett til elektronikken som ikke er lett aa faa kobla av er Infolinker eller andre bedre enn aa mekke selv. - Per Christian Lenke til kommentar
NilsArne Skrevet 1. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2006 takk for tips, ja det går en brun ledning fra kortet, ser ikke ut som at en bare kan unplugge det.. hmm.. irriterende. Problemet er at det er bare passe viktig info på disken, ikke sånn verdt 4500kr viktig.. (110gig med musikk pluss noen passe viktige dokumenter..) Ja ja, har "ingen ting" å tape, jeg skrur fra hverandre dritten og ser hva som skjuler seg der. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå