babbustaman Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 Hallo Nytt emne.... Mens jeg har sittet og installert breezy badger, og lagt inn ekstra programmer, så er det noe jeg lurer på. Mye av problemfiksing har jeg lest på forum, men mitt problem dukket opp når jeg skulle installere Gnomad2. I forbindelse med at det ikke gikk ann å starte det fra "programmer - lyd og bilde", skulle man søke fram en geditfil, endre den, og kopiere den inn i en mappe til gnomadprogrammet. Hvordan finner man fram slike filer på ubuntu? Og hvorfor får jeg ikke låv til å lime inn dokumenter i "systemfiler" ? Lenke til kommentar
Rartnamn Skrevet 2. mai 2006 Del Skrevet 2. mai 2006 (endret) Grunnen til at du ikke får limt inn filer i systemfiler, er av den grunn at du ikke er innlogget som root. Prøv i terminalen du, med en slik kommando: mv filnavn og til denna plasseringen her F.eks (mv rart.txt /home/olanormann/rart) eller hvor du vil ha filen din. Og hvis du vet hva filen du leter etter heter. Bruk kommandoen "locate" F.eks (locate gnomad.conf) Og, gedit er ikke en fil. Men et program til å editere filer og skrive. Den kan sammenlignes med notepad i windows. Endret 2. mai 2006 av MortenGlmz Lenke til kommentar
ways Skrevet 2. mai 2006 Del Skrevet 2. mai 2006 Grunnen til at du ikke får limt inn filer i systemfiler, er av den grunn at du ikke er innlogget som root. Prøv i terminalen du, med en slik kommando: mv filnavn og til denna plasseringen her F.eks (mv rart.txt /home/olanormann/rart) eller hvor du vil ha filen din. eller start nautilus (filbehandleren) eller gedit (teksteditoren) som root ved å skrive "sudo nautilus" eller sudo gedit. da får du root-tilgang til filene. Lenke til kommentar
babbustaman Skrevet 2. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2006 Takker og bukker for hjelp... nå har jeg endelig fått d til Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå