Gå til innhold

objekter som beveger seg fort

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Uansett trenger du rask lukkertid, så det avhenger av avstand og hvor godt lys det er. Midt på dagen trenger du ikke noe spesiellt utstyr, men dSLR er en fordel fordi de generellt tilbyr raskere lukkertider, og har mye raskere reaksjonstid.

Lenke til kommentar

hej

jag har to mynder som løper veldigt fort. det er nesten umulig å ta skarpe bilder av dem. synd eftersom dem ser så flott i bevegelse.:-))

jag tenker å kjøpe DSLR Nikon D50,men trenger jag en ekstra utstyr??

hilsen :)

Lenke til kommentar

Det er ikke sikkert du må opp på DSLR-kamera for å få til dette, men god autofokus, rask lukkertid, godt lys (ute midt på dagen, for eksempel) og rask utløserrespons er vel suksessfaktorer her. Tror nok det er en del av de nyere "ikke fullt så kompakte" digitale kompaktkameraene som kan gjøre jobben.

Hva slags kamera har du nå?

Har selv et Nikon D50, og med sportsprogrammet utendørs på dagtid får man lett lukkertider opp i området 1/800 - 1/2000 sekund uten at blitzen blander seg inn (noe den ofte gjør på standard Auto-innstilling). Dette programmet prioriterer nemlig høy lukkertid. Da fryser du det meste av bevegelser. Sportsprogrammet velger også kontinuerlig fokus, noe som er til stor hjelp. Vanligvis bruker jeg ikke autoprogrammene (mest fordi jeg liker å ha manuell kontroll på blitzen), men akkurat sportsprogrammet synes jeg fungerer svært godt til sitt bruk.

Kit-linsen er god nok lysmessig, men hvis hundene dine løper langt unna kan det nok lønne seg å investere i noe med et større zoomområde. For utendørsfoto har jeg begynt å bruke et rimelig zoomobjektiv som går opp til 200mm, nettopp fordi mange gode motiver ofte befinner seg lenger unna enn det kit-objektivet (18-55mm) gir mulighet for å fange.

Uansett hva slags kamera du ender opp med: Gå for et kamera med zoom-ring på linsa. Knappebasert zoom er ikke raskt og presist nok for actionfoto, enten det er hunder det gjelder (som i ditt tilfelle), sport eller barns lek (som jeg ofte tar bilde av).

Endret av Sarge
Lenke til kommentar

Det du først og fremst trenger er å innøve en teknikk som passer til utstyret ditt.

Du må gjøre alt klart på forhånd, dvs stille på den zoomen du ønsker (du har ikke tid til å fikle med zoomen uansett om det er ring eller knapp), låse fokus på den avstanden de kommer til å befinne seg (ved å holde utløseren halvveis nede), og så bevege kameraet sammen med hundenes bevegelse. Følg bevegelsen og trykk helt ned like før du vil ha bildet. Fortsett å følge med kameraet en liten stund til før du begynner på neste bilde.

Det går helt fint med både kompakt og dSLR, men krever litt trening før du får den rette timinga. Med kompakt må du trykke ned ørlite tidligere enn med dSLR, men dette er bare en treningssak.

Lenke til kommentar

Min erfaring med hundebilder er at du trenger rask utløserrespons.

Og at det er vanskelig å ta bilder av hunder som løper rett imot,

hvis du kan få hjelp av noen som kan leke, kaste ball eller lingnede med hundene kan du få den til å springe frem og tilbake på en passe fast avstand til deg, og bruke en pasende tele, du trenger sikkert ikke så veldig mye(100MM?), hvis det ikke er "Italiener" du har.

Ta bilder en dag det er Lyst slik at du kan blende ned objektivet å få større Dybeskarphet. og grei lukketid. Ta mange bilder.

Dette kan du bruke både DSLr og et bra Semikompakt.

Bruk følgefokus som nevnt tidligere.

Husk å ta bildene i høyde med hunden, og pass på sola

Lenke til kommentar

Det er ingen grunn til at ikke ditt gamle kamera skal kunne ta bra action-bilder. Det er bare trening på timingen som skal til.

Jeg hadde en sesjon med sønnen min på snowboard her for noen uker siden. Det var frustrerende å vente på neste runde. Minst 15 min venting mellom hvert forsøk, og så en brøkdel av et sekund på å ta bildene mens han var i lufta...

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Lenge siden siste post, men skriver her i stedet for å starte ny tråd.

Har tatt en del bilder av snowboardere i det siste. Men er ikke helt fornøyd med skarpheten på bildene. Bruker følgefokus og lukketid på 1/640 sek. Det har vært strålende sol de dagene vi har vært ute og regner med det er slike dager jeg stort sett kommer å ta bilder, så kortere enda kortere lukketid er ikke noe problem med tanke på lysstyrke. Kan det være at lukketiden er litt i korteste laget for å fryse skarpe bilder eller er det bare rett og slett at jeg ikke har truffet helt med fokusen på bildene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...