Plecto Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 Har nå 2 stk Seagate 250gb sata disker og har nå planer om å gå i invistering i en ny harddisk. Er dette med å kombinere en 10000rpm eller en 15000rpm harddisk med vanlige sata 7200rpm disker lurt for å forbedre ytelsen? Jeg har hørt mye snakk til og fra angående dette og jeg lurte på om dette gir en mye bedre ytelse? Lenke til kommentar
eXa Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 snakker du om scsi nå eller? de eneste 10k rpm ata diskene er raptor diskene. og de er s-ata! skal du ha scsi må du ha en scsi kontroller også. det funker fint å bruke det til os og slikt og så normale 7200 pata\sata disker til lagring! Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 7200rpm: Det vanligste av harddisker til stasjonære PCer i dag. Raskt nok for de aller fleste. Finnes både med P-ATA og S-ATA-grensesnitt (eller IDE og S-ATA som det feilaktig kalles) 10 000rpm: Kjappere disker med betydelig lavere aksesstid enn 7200rpm-disker. Lesearmene bruker kortere tid på å finne data på den roterende platen, fordi den snurrer fortere rundt. Dette hjelper spesielt som en Operativsystem-disk (OS-disk), der Windows og programmer består av MANGE bittesmå filer. Her er det viktigere å finne filene raskt enn å f.eks kunne overføre filene fort til RAM. 10k-disker brukes også mye i serversegmentet, der kjapp aksesstid også er viktig, avhengig av servertype, og x antall disker i RAID av noe slag. Finnes som S-ATA (Western Digital Raptor, ingen andre), samt SCSI og Fiberchannel. 15 000rpm: Enda raskere igjen, og enda dyrere. Har bare sett disse med SCSI-grensesnitt. Hvis du ønsker 10 000rpm-disk i din maskin, er det (sannsynligvis) av økonomiske grunner kun tre valg: Western Digital Raptor 36,7GB Western Digital Raptor 74GB Western Digital Raptor 150GB Førstnevnte er faktisk ikke raskere enn mange av dagens 7200rpm-disker. Riktignok en del bedre søketid, men ikke all verden av overføringshastigheter. De to neste er en del forbedret med tanke på søketid, hastighet, støy og allmenn ytelse. Hvis du bestemmer deg for å kjøpe deg en Raptor, er det for én ting: Å ha Windows innstallert på, samt programmer og filer du trenger kjapp prosessering på. Ta deg en titt i prisguiden for å finne ut om du trenger noe mer enn 74GB, og hvorfor du ikke skal kjøpe en 15k SCSI-disk (les prisguiden) Lenke til kommentar
eXa Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 (endret) sitter og å funderer på hva jeg ville glort hvis jeg skulle brukt penger på å få kjappere systemdisk! hvis jeg klarer meg med 74gb: 1 bare gjøre det enkleste og billigste, kjøpe en 74gb raptor? ha windows og alle programmer på den. lagring på div andre disker 2 eller kjøpe 2 av de minste og sette opp i raid0? eventuelt dobblet så dyrt men sikrere; kjøpe 4stk og sette de i raid0+1? lagring på diverse andre disker 3 eventuelt samme som 2 bare med 74gb disker. litt kjappere.Dyrere men dobbelt så mye plass! lagring på diverse andre disker 4 eller scsi: 1 74gb 15k disk og en grei kontroller. lagring på diverse andre disker 5 2 36gb 15k disker i raid0 må ha en dyrere kontroller pga raid, kan også vurdere 4 disker i raid0+1 men nå begynner det vel å bli virkelig dyrt! og penger er jo alltid en faktor! siste alternativ: en i-ram med 4gb til os og en 74gb raptor til programmer\spill og diverse andre disker til lagring! hm hva er verdt å ta av disse? å betale dobbelt så mye for noe som gir kun marginal økning er jo litt dumt... hva med andre alternativer? Endret 1. mai 2006 av eXa Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 (endret) Kjøp deg en Raptor 74GB. Lag en partisjon på 10GB der du har Windows og alle små bruksprogrammer. Lag en partisjon av resten der du har spill og eventuelle store programmer. Vent til SSD blir billigere, og du kan få deg 8/16GB til en overkommelig pris. Kjøp deg en sånn en, innstaller Windows og alle små bruksprogrammer på den. Merge sammen partisjonene på Raptoren, og ha alt av spill og programmer der. Smart En SSD vil knuse alt av SCSI i aksesstid når det kommer for fullt. Endret 1. mai 2006 av Playmofetish Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 (endret) Mange alternaltiver som går. Sitter med en 76GB Raptor disk 10k RPM som OS disk, upartisjonert. Har og en IDE disk på 7500 RPM til alt annet dill, funker fint det. Det skal og sies at jeg og har 2GB med ram, noe som og er en veldig bra "booster" på maskinen siden den da bruker mindre swap/pagefile. Det aller raskeste er uten tvil 3 disker eller flere i RAID5, da får du både en stor leseytelse samt sikkerhet. Endret 1. mai 2006 av Ueland Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 1. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2006 Trur jeg går vekk fra 15000 rpm jeg Men dette med scsi disker? Noen som kunne gitt et lite lynkurs innen dette? Bare for å få et lite overblikk Skal jeg satse på en raptor eller scsi? Ser at scsi er en del dyrere. Hva er forresten forskjellen på 68 og 80 pin? Er dette med å bytte til en raptor merkbart hvis jeg bruker til den til os? Og hva er forresten dette snakket om at hvis man har en 7200 rpm og en 10000 rpm harddisk ikke kan jobbe sammen? At den kjappeste må vente på den trege osv? Lenke til kommentar
eXa Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 når kommer ssd(solid state disk?) i passelig størrelse(8gb+) til overkommelig pris da? Lenke til kommentar
eXa Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 da ser jeg for meg en ssd på 8gb som windows+ diverse programmer man må ha(antivirus++) ligger på og en raptor til spill og andre programmer! og diverse andre disker til generell lagring! liker å ha windows på en partisjon og alt det andre på en annen slik at jeg enkelt kan reinnstallere windows uten å miste noe eller måtte innstallere drøssevis av programmer omigjen! kan det være lurt å ha sidevekslings fila på raptoren og da eller? Lenke til kommentar
MoDzoNa Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 (endret) Altså når man har windows på en egen partisjon på en harddisk trenger du kun å formatere den ene partisjonen for å få windows inn på nytt. Litt on topic. Har selv en 74gb raptor med to partisjoner en på 10gb og den andre på 64gb. Og det funker bra. Har selv tenkt til å kjøpe en til også sette dem i raid. Hvilken raid det skal bli vet jeg enda ikke. For å si det slik så har jeg enda ikke bestemt meg. Endret 1. mai 2006 av modzona123 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå