Gjest Slettet+432 Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 Heisann! Skal lage kamerakrane til et filmprosjekt meg og noen kamerater har. Men jeg lurer på noen ting; - når kameraet er festet på kranen, hvordan skal man få zoome/fokusere da? noe eksternt system? - hvordan fungerer dette? er det dyrt, og vil det funke på et vanlig dv kamera (slike som vanlige folk har hjemme)? - hvis det er dyrt, finnes det noen andre måter å gjøre det på? Aleksander Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 Om du har eit kamera med LANC-inngang, kan du kjøpe ein fjernkontroll, som kan festast på stativhandtaket eller ein annan stad. Det er iallfall mogeleg å kjøpe 30m lange leidningar, so du skal ha ei ganske stor kran/jib for at det ikkje er langt nok. Manfrotto t.d. har ein del ulike modellar for dette, til dei mest kjende kameramerka. Elpaq og Tura Scandinavia er distributørar i Noreg. Det vil og vere ein nødvendig å ha ein ekstern monitor kopla til kamera, slik at du kan sjå kva du fokuserer på. Zoom bør de vel eigentleg unngå so mykje som mogleg. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 (endret) Hva er LANC? Tror ikke jeg har det, men kanskje noen av de andre kameraene vi skal bruke har det? Dette blir mer hobbyprosjekt altså, kameraet mitt kostet 3000 eller noe sånt, ikke noe profft. Men det har en s-video utgang, en minijack utgang (sånn minijack-3 phono plugger kabel), dv utgang og strøminngang. Vet ikke hvordan lanc ser ut... Kameraet er et JVC kamera. Monitor ja, det har jeg også tenkt på, noen veldig billige forslag? Et av de andre kameraene har fjernkontroll med zoom knapper på ihvertfall. Hvilket billig LANC kamera kan du anbefale? Endret 1. mai 2006 av Slettet+432 Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 Ein LANC-inngang kan likne på ein vanleg phono-inngang, men det vil sannsynleg stå LANC ved sida av porten. Kan ikkje anbefale nokre kamera, då eg ikkje veit kva kamera som har LANC. (Anna enn mitt eige kamera, som er eit Sony DCR-TRV80 (kosta ca. 11 000kr då eg kjøpte det).) Monitorar har eg heller ikkje peiling på. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 Denne i kombinasjon med samme kameraet som du har hadde gjort seg.. Hehe, det burde vel funket? men jeg fant ingen pris på den greia der... Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 (endret) Slike koster 2000-2500kr på Foto&Video.no, sjå her og her. Om dei er dei billegaste veit eg ikkje, men du kan jo ta kontakt med importør, og høyre kor mykje dei tek for slike. Det finst og andre produsentar som lagar liknande kontrollerar, t.d. Libec og VariZoom (einaste andre eg veit om). Det ser ut som VariZoom iallfall er ein del billegare enn Manfrotto, men då det ser ikkje ut som dei har forhandlar i Noreg, må du i so fall bestille frå utlandet. Endret 1. mai 2006 av incanus Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 2. mai 2006 Del Skrevet 2. mai 2006 Kan hende at vi må ha et nytt kamera da.. hehe. http://www.akam.no/test/videokamera/test_a...dcr-hc85/7786/1 dette ser bra ut eller? har ihvertfall lanc inngang. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 2. mai 2006 Del Skrevet 2. mai 2006 Denne er mer passende til oss tror jeg, har flere zoom hastigheter osv. Perfekt, men litt dyr. Vi får se hva vi får råd til. Noen som har erfaringer med denne? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå