Miki Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 Jeg driver og lærer html og vil etter hvert prøve å lære mer programmering. Men det er flere ting jeg lurer på som jeg ikke finner noe skikkelig svar på. Håper noen har tid og anledning til å svare... F.eks. Javaskript er greit å skjønne poenget med. Med det kan man lage dynamikk i nettsiden, lage konkrete ting osv. Den er grei. Men hva kan man gjøre med andre skriptspråk som f.eks. Pearl eller Pyton? Skal disse kodene inn i html-dokumentet, eller lages alene? Hvilken funksjon har disse i forhold til Javaskript? Og hva avgjør valg av skriptspråk? Hva bruker man f.eks. Java og C til i forhold til skriptspråkene? Jeg vet at det er objektrelaterte språk, men hva betyr det?) Hva kan man lage i praksis? Og hvordan - skal det programmeres i egen editor, eller skal dette også inn i html-dokumentet? En annen ting jeg fortsatt ikke skjønner, er forskjellen mellom skriptspråk som kjøres i brukerens nettside, og fra serveren. Hva er de praktiske forskjellene her - altså hva er det man kjører skript på fra serveren som man ikke kan kjøre fra brukerens nettleser? Har dette noen betydning? Dette ble mange spørsmål, men jeg håper noen kan svare på noe Lenke til kommentar
bakela00 Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 Kan desverre ikke svare på alt du spør om her, men kan jo forsøke å forklare noe av det.. Hva bruker man f.eks. Java og C til i forhold til skriptspråkene? Jeg vet at det er objektrelaterte språk, men hva betyr det?) Hva kan man lage i praksis? Og hvordan - skal det programmeres i egen editor, eller skal dette også inn i html-dokumentet? Java er et såkalt høynivå sråk for objektorientert programmering, men er ikke så sikker på om c kan klassifiseres som høynivå... er vel c++ som er d isåfall?? Vet ikke heller om det er objektorientert.. med java kan du lage det du vil av programmer og gui... ex kalkulator, database oversikt over cd'er som skrives feks til *.txt, kasseprogramm+++ altså hva du vil.. Du kan godt programmere java i notepad om du ønsker det... Husker ikke helt hvordan du aktiverer kompilering av kode der, men vet d går.. Det er å anbefale å bruke noe annet, som feks jbuilder... kan være omfattende å sette seg inn i. finnes mange kompilatoerer... ikke så veldig dyptgående svar akkurat.. beklager det, men har ikke drevet me det etter at vi hadde eksamen i java på skolen... gjorde bare oppgavene som måtte lages.. Lenke til kommentar
Miki Skrevet 1. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2006 Tusen takk til deg... det var litt oppklarende Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 F.eks. Javaskript er greit å skjønne poenget med. Med det kan man lage dynamikk i nettsiden, lage konkrete ting osv. Den er grei. Men hva kan man gjøre med andre skriptspråk som f.eks. Pearl eller Pyton? Skal disse kodene inn i html-dokumentet, eller lages alene? Hvilken funksjon har disse i forhold til Javaskript? Og hva avgjør valg av skriptspråk? Pearl lages i standalone (egne) filer og kjøres lokalt på serveren før resultatet sendes som output til nettleseren. Hva som avgjør valg av scriptingspråk er hva du skal gjøre på siden. Serverside er mye kraftigere og gjør at en kan prossesere veldig mye mer data før en får vist data til klienten. En annen ting jeg fortsatt ikke skjønner, er forskjellen mellom skriptspråk som kjøres i brukerens nettside, og fra serveren. Hva er de praktiske forskjellene her - altså hva er det man kjører skript på fra serveren som man ikke kan kjøre fra brukerens nettleser? Har dette noen betydning? serverside gjør at en feks kan bruke database og ligndene på siden mens klientside språk brukes hovedsakelig for å pynte på sidene... Lenke til kommentar
Miki Skrevet 2. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2006 F.eks. Javaskript er greit å skjønne poenget med. Med det kan man lage dynamikk i nettsiden, lage konkrete ting osv. Den er grei. Men hva kan man gjøre med andre skriptspråk som f.eks. Pearl eller Pyton? Skal disse kodene inn i html-dokumentet, eller lages alene? Hvilken funksjon har disse i forhold til Javaskript? Og hva avgjør valg av skriptspråk? Pearl lages i standalone (egne) filer og kjøres lokalt på serveren før resultatet sendes som output til nettleseren. Hva som avgjør valg av scriptingspråk er hva du skal gjøre på siden. Serverside er mye kraftigere og gjør at en kan prossesere veldig mye mer data før en får vist data til klienten. En annen ting jeg fortsatt ikke skjønner, er forskjellen mellom skriptspråk som kjøres i brukerens nettside, og fra serveren. Hva er de praktiske forskjellene her - altså hva er det man kjører skript på fra serveren som man ikke kan kjøre fra brukerens nettleser? Har dette noen betydning? serverside gjør at en feks kan bruke database og ligndene på siden mens klientside språk brukes hovedsakelig for å pynte på sidene... 6025016[/snapback] Takk Lenke til kommentar
backup Skrevet 2. mai 2006 Del Skrevet 2. mai 2006 Vel, javascript på klientsiden brukes til mer enn bare til pynt da. Ta for eksempel en titt i koden til nettutgavene til aftenposten, vg og dagbladet. Der vil man se at javascript brukes som et effektivt virkelmiddel blant annet inne i html tag'er. Imidlertid, klientsidescript er ikke uten problemer, fordi hvordan dem virker hos klienten, er mellom annet avhengig av klientens internett browser. Er script dekativisert, vel da virker dem jo ikke, og er scriptet laget under norsk versjon av winXP, da blir det andre resultater på engelsk versjon av winXP mht dato for eksempel. Derfor er serversidesscripting å foretrekke på alt som varierer med den aktuelle kultur, gitt at man vil at websidene skal være upåvirket av denne. Imidlertid, med serversidescript (f.eks. aspx) kan man også fange opp klientens kultur og la scriptet automatisk justere for denne slik at hos en norsk winXP kommer dato som for eksempel dd.mm.yyyy mens på engelsk/amerikansk winXP kan den komme som for eksempel mm/dd/yyyy. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå