Gå til innhold

Finne ut om sub-forsterker er ødelagt?

Anbefalte innlegg

Heisann!

Det har seg sånn at, jeg fikk låne en subwoofer av min bror, og skulle teste den i mitt anlegg. Det ble litt problematisk, fordi det er en subwoofer til bil, som har annerledes strøminngang. Jeg fikk studert den litt og fant ut at en pci-x kabel passet perfekt inni der. Det er jo også 12v i den så da tenkte jeg at det skulle gå. Jeg startet opp og plugga suben inn i anlegget mitt. Når den ble plugget i, hørtes det forstyrrelser, akkurat som den sendte litt strøm inn i anlegget mitt så det ble forstyrrelser. Jeg nappet ut suben for sikkerhets skyld, og prøvde med den kabelen som skal brukes. Det er også en LED lampe på suben som indikerer om den får strøm. Jeg husker ikke om den lyste når jeg prøvde første gangen...

Vel, jeg prøvde med de originale kablene, og gav dem 12v. Ingenting skjedde. Lampa lyste heller ikke.. Jeg prøvde og bytte - og +. Ingenting skjedde. Så, nå har jeg åpnet den opp og tittet etter noen ødelagdte deler. Jeg har ikke sett noe tegn til brente komponenter... Ihvertfall ikke synlig brente eller ødelagte.

Hvordan kan jeg eventuelt feilsøke hva som er galt?

Subwooferen er av type: Pioneer TS-WX75A

Jeg legger også ved noen bilder:

Subwoof%20001.jpg

Fra høyre: + ledning, kontakten som skal inn i suben (den som er lik pci-x kabel som skal inn i skjermkort), og - ledning

Subwoof%20002.jpg

Noe av ledningkaoset som tilhører den originale kabelen... Skjønner ikke hvorfor det er et slikt rot, ledninger som går inn i hverandre og opp og ned... Ja dere skjønner:P

Subwoof%20003.jpg

Undersiden av kontaktene. Noen sikringer og noe jeg ikke helt veit.. Hva er den store svarte klumpen som sitter på den største kabelen?

Subwoof%20004.jpg

Kontrolpanelet til suben...

Subwoof%20005.jpg

...Resten av kontrollpanelet til suben

Subwoof%20006.jpg

Og her ser man innmaten!

Subwoof%20007.jpg

Mer av innmaten.. Ser noe ødelagt ut?

Subwoof%20008.jpg

Closer look...

Subwoof%20009.jpg

Enda mer...

Subwoof%20010.jpg

Og ja, enda et til! :p

Hadde vært sinnsykt heftig bra med svar!

PS: Si ifra hvis det finnes bedre topics og poste dette i!

Endret av AnaXyd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tror du kan risikere og brenne av de kablene. 12V og en god del amper trenger tykkere kabler for å virke effektivt. speiselt på en bilforsterker som trekker ujevnt med strøm. på en gammel strømmforsyning så har du kanskje max 100W på 12V og vill være for lite til forsterkeren.

HUSK OGSÅ AT MAN TRENGER 12V TRIGGER SIGNAL FRA BILSTEROEN ELLER EN ANNEN 12V KILDE FOR AT FORSTERKEREN SKAL SKRU SEG PÅ. triggeren er som regel merket med REMOTE SIGNAL eller lignende på forsterkeren.

Lenke til kommentar
tror du kan risikere og brenne av de kablene. 12V og en god del amper trenger tykkere kabler for å virke effektivt. speiselt på en bilforsterker som trekker ujevnt med strøm. på en gammel strømmforsyning så har du kanskje max 100W på 12V  og vill være for lite til forsterkeren.

HUSK OGSÅ AT MAN TRENGER 12V TRIGGER SIGNAL FRA BILSTEROEN ELLER EN  ANNEN 12V KILDE FOR AT FORSTERKEREN SKAL SKRU SEG PÅ. triggeren er som regel merket med REMOTE SIGNAL eller lignende på forsterkeren.

6024393[/snapback]

Kanskje det er dette som er problemet. Jeg er jo ikke sikker på om den har røket!

Hvordan sender jeg dette trigger signalet?

Lenke til kommentar
Sørg også for at du får 0V og 12V inn på riktig pinne på forsterkeren. Jeg tviler ekstremt sterkt på at ATX og Bil-subwoofere følger samme standard.  :ermm:

6024451[/snapback]

Det jeg tror også.. Men kan det skje noe galt hvis strømmen kommer på feil sted? 12v er ikke så kraftig men...

Lenke til kommentar
Sørg også for at du får 0V og 12V inn på riktig pinne på forsterkeren. Jeg tviler ekstremt sterkt på at ATX og Bil-subwoofere følger samme standard.  :ermm:

6024451[/snapback]

Det jeg tror også.. Men kan det skje noe galt hvis strømmen kommer på feil sted? 12v er ikke så kraftig men...

6027834[/snapback]

hvis den ikke har noe sikring mot feilkobling så er det som regel katastrofalt å koble feil... jeg hadde i alle fall ikke satsa på at det gikk bra...

Lenke til kommentar

12V er MER enn kraftig nok til å herpe elektronikk! Typiske ting som kan skje: Sprengte elektrolyttkondensatorer, svidde/brente transistorer/IC-er etc.. Kan faktisk få ting til å ta fyr om man er riktig uheldig. Man kan også ødelegge strømforsyninga om man er veldig uheldig.

Heldigvis har elektronikk ofte beskyttelseskretser mot feil polaritet.

Lenke til kommentar

trigger signal (remote) er vel ikke mer enn en 12v puls. vet forresten ikke om den er 12v heller..har ikke sjekket, men tror den er 12v. er den 12v så er det vel ikke værren enn å koble - til jord og ha plussen et par millisekund i kontakt med + polen på et bilbatteri.

Lenke til kommentar

Ah... elektronikk er mer avansert enn man trur åss! Men jeg tviler faktisk på at det har skjedd noe gæli inni der. For jeg hadde hørt det hadde skjedd noe? Eller? Også hadde jeg vel sett noe svidd? Har sett sprengte kondensatrorer før, de er brune oppa og buler liksom utover, så det er vel ikkenoe galt med de... Men jeg er jo totalt blank på dette da... Får besøk av en som skal prøve å hjelpe meg med det, hjelpe meg med det trigger signalet.

Men åssen skal jeg gjøre det med trigger signalet? Hvor skal jeg sende det hen? Hvis dere ser på bildene av kontrollpanelet, så ser man under den største inngangen: acc/gnd/pwr, og under så står det Rem.

Er det der jeg skal sende det? Hadde vært kjempefint med en liten guide på hvordan jeg skal gjøre det! :)

Takk for alle svar sålangt! :)

Lenke til kommentar

Nå tror jeg at jeg har funnet ut problemet...

Det er en sikring på trigger ledningen som hadde gått. Jeg har sjekket denne mange ganger, men det var vanskelig å se at den var gått. Så i morra får jeg tak i ny sikring og skal teste da!

Lenke til kommentar

pcie.jpg

Slik er pinnout på PCI-X

Hvordan er pinnout på forsterkeren da?

EDIT:

Subwoof%20005.jpg

Slik jeg ser det har du kjørt 12V til ACC og POWER. I tillegg har du kjørt REM, gnd og POWER (!) til jord!!.

Dvs forsterkeren sannsynligvis berget, PCstrømforsyningen er det verre med, i og med at du kortsluttet 12V og jord...

Endret av Fresh-T
Lenke til kommentar

Leste den første posten din litt bedre. Du prøvde og bytte + og - !?

ALDRI bytt + og - !!!

Når du kobler til den originale connectoren skal POWER (orange) og REM (blå), ha +12V. GND skal selvfølgelig jordes.

Lenke til kommentar
http://www.techpowerup.com/articles/116/images/pcie.jpg

Slik er pinnout på PCI-X

Hvordan er pinnout på forsterkeren da?

EDIT:

http://www.home.no/vsiriss/subwoof/Subwoof%20005.jpg

Slik jeg ser det har du kjørt 12V til ACC og POWER. I tillegg har du kjørt REM, gnd og POWER (!) til jord!!.

Dvs forsterkeren sannsynligvis berget, PCstrømforsyningen er det verre med, i og med at du kortsluttet 12V og jord...

6030826[/snapback]

Oh.. godt å høre... Jeg får sjekke om strømforskyningen funker... Den er gammal så hakke noe å si om den er ødelagt..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...