miCro Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 Jeg vurderer å slenge på en ny harddisk i samme slengen når jeg skal oppgadere pcen min til sommeren, men jeg har fallt litt av lasset når det gjelder harddisker. Jeg sett litt på raptor-diskene til WD, men slik jeg har forstått det koster de mer enn de smaker? Er det andre disker fra WD som vil fungere bra som systemdisk mht. til ytelse? Hittil har jeg bare hatt WD disker, og har bare hatt gode erfaringer med de, så jeg har planer om å holde meg til de også i fremtiden. Slik ser oppsettet mitt ut så langt. Hvilken disk gi meg best mulig ytelse i forhold til pris i dette oppsettet? Lenke til kommentar
enl Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 (endret) Har selv både 74GB og 150GB-versjonen av Raptor, og med 150GB-versjonen går oppstarten betraktelig raskere. Diskene er også kjøligere enn en Maxtor-disk som står i den samme PC'en. Likevel, det koster med ekstra ytelse, men har du penger så løp og kjøp. Her får du ytelsen til en 10-15000RPM SCSI disk til en langt hyggeligere pris Skal du ha en rask systemdisk er dette disken for deg, hvis ditt primære behov er stor lagringsplass, sjekk ut alternativene fra Seagate. Endret 1. mai 2006 av enl Lenke til kommentar
miCro Skrevet 1. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2006 Hvor mye ekstra ytelse er det snakk om, og når er det man faktisk merker den ekstra ytelsen? Hvis det bare er i oppstarten man merker forskjell gidder jeg ikke legge såpass mye penger på bordet. Lenke til kommentar
enl Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 (endret) Du kan jo lese denne testen hos Tom's hardware Test hos Tom's hardware Endret 1. mai 2006 av enl Lenke til kommentar
miCro Skrevet 1. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2006 Etter å ha lest testen ble raptor ganske fristende gitt. God flyt og rask ytelse ved vanlig bruk i windows er verdt å legge litt penger på bordet for. Er det noen 7200rpm disker som også yter bra? Greit å også ha noen billigere alternativer. Hvordan er forresten støynivået på raptor-diskene? Lenke til kommentar
enl Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 Synes faktisk den nyeste raptoren er roligere i bruk en Maxtor-disken og den eldre Raptoren. Spesielt er lyden ved søking blitt lavere. Den nyeste modellen har også et system for reduksjon av vibrasjoner. Selv med 3 disker i PC'en, er jeg ikke plaget av vibrasjonsrelatert støy. Er jo forholdsvis imponerende det, for 10k RPM er ganske kjapt. Skulle jeg kjøpt en 7200RPM-disk nå, måtte det blitt en av de nyeste fra Seagate. Høy kapasitet pr. plate og perpendikulær lagringsteknologi frister der. Lenke til kommentar
miCro Skrevet 1. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2006 Jeg kommer sannsynligvis til å henge opp systemdisken min med o-ringer, så hvis raptoren i utgangspunktet ikke er mer støyende enn vanlig disker blir nok ikke støy et problem. Hva er perpendikulær lagringsteknologi og hvilke fordeler gir det? Lenke til kommentar
enl Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 (endret) Perpendikulær lagringsteknologi vil si at diskens data lagres loddrett istedet for vannrett. Dette bidrar til at lagringstettheten pr. plate kan kjøres opp flere hakk, og høyere kapasitet pr. plate er lik høyere ytelse. Andre fordeler er at man kan lage disker med færre plater, dvs. roligere og kjøligere disker. Teknologien er forholdsvis ny, så platestørrelsen kommer nok til å vokse en del i tiden fremover. Endret 1. mai 2006 av enl Lenke til kommentar
miCro Skrevet 1. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2006 Spennende. Jeg har hørt om teknologien, men jeg visste ikke at den var tilgjengelig på markedet allerede. Er det noen av 7200 rpm diskene til WD som har utmerket seg mht. til ytelse? Takk for raske og gode svar forresten! Lenke til kommentar
enl Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 Er en stund siden jeg har brukt WD. Sist jeg hadde WD, hadde ikke diskene oljelager. Dette gjorde at støynivået var høyt i forhold til bla.a. Seagate og Maxtor som brukte oljelagre. Vurderte et par WD RE2-disker når filserveren min trengte mer plass, men det ble et par Maxtor Maxline III pga. lav pris, og god ytelse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå