Gå til innhold

Bluescreen ved ny Maxtor DiamondMax

Anbefalte innlegg

System:

AMD Duron 1,2 Ghz

1GB Ram

Award Modular Bios v6.00PG

Windows XP SP2

Standard Floppy Drive

IDE drives:

Asus CRW-4012A

Disk 0: Maxtor DiamondMax 20 VL Ultra ATA 66 10GB (System)

Disk 1: Maxtor DiamondMax Plus 9 120GB (Slave 1)

Disk 2: Maxtor DiamondMax 10 250GB (Slave 2)

Maskinen har fungert utmerket hele tiden, frem til eg denne helgen installerte <disk 2>. Når eg prøver å kopiere eller flytte data fra <disk 1> til <disk 2> får eg etter en stund (etter ca 600-1000MB) bluescreen. Bluescreenen forteller med lite annet en det vanlige svadaet om at dersom eg har installert en ny driver bla, bla, bla. I bios setup kommer disken opp som size: 136, Windows oppgir disken til å være 233,75GB og "healthy". Diskverktøyene ser ut til å fungere fint. Den lar seg fin formatere både med quick format og vanlig format.

Noen som kan hjelpe meg med en løsning på dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har nå oppgradert bios. Nå kommer disken opp med rett størrelse i bios (251).

Alt ser exemplarisk ut. big_drive_enabler forteller at: "Support is currently enabled for 48-bit Logical Adddressing (LBA) for ATAPI disk drives. You do not need to run this registry update."

Men eg får fortsatt bluescreen (bad_pool_header) når eg præver å flytte eller kopiere data inn på disken. Eg har også prøvd å dele disken opp i 2 partisjone på 116GB hver, med samme resultat.

Endret av Envinyatar
Lenke til kommentar

Ser ut til at eg løste problemet ved hjelp av å disable "indexing service".

Har nå kopiert ca 10gig ved hjelp av MxBlast 4. Regner med det går like greit å kopiere/flytte på vanligvis også. Fant flere artikler på nett som anbefaler å disable "indexing service". Den er vist opphav til mange bluescreener.

Takker for den lille hjelpen eg fikk, og håper dette kan være til nytte for andre.

Lenke til kommentar
Var vist vel optimistisk. Får fortsatt bluescreen.  :( Men det går til tider betydlig lengre tid før den kommer nå. Bluescreen melding varierer mellon "IRQL_less_or_not_equal" og "bad_pool_header".

6042217[/snapback]

Hmmmm... dette var ikke bra. Kan være et tegn på deffekt hardware eller at driverne ikke er gode. IRQL er en prioriteringsfunksjon, som brukes i kernel mode, gir cpu-kraft til tråden med høyest verdi. Driverne kjører jo i kernel mode. Kan ikke så mye om dette selv egentlig. Uansett, her er en link som du kanskje kan ha nytte av: Win STOP messages troubleshooting

Har du kjørt maxtor sitt diagnose program på disken, for å sjekke om den har feil?

Lenke til kommentar

Jepp, har kjørt Maxtor PowerMax på den. Det fant ingen feil på disken. Vet ikke om det har noe å si, men fikk (rett før eg fikk disken) tilbakemelding om at XP'en min ikke passerte Microsofts validation sjekk. Dette skjedde etter windows auto update!?!?!

Lenke til kommentar
Fant nettopp(!?!) ut at eg har servicepack 2. Utgjør det noen forskjell?

Har Win XP SP2 EN, så det lar seg nok ikke gjøre å fjerne den heller.  :(

6049934[/snapback]

Det er en fordel å ha SP2, alltid en fordel og ha et oppdatert OS. Har du (Microsoft) Indexing Service installer? Dette kan føre til trøbel med SP2. Hvis du har det, kan du prøve og avinstallere det med Control Panel --> Add/Remove Programs, eller slå det av gjennom services.msc

Lenke til kommentar
Ser ut til at eg løste problemet ved hjelp av å disable "indexing service".

Har nå kopiert ca 10gig ved hjelp av MxBlast 4. Regner med det går like greit å kopiere/flytte på vanligvis også. Fant flere artikler på nett som anbefaler å disable "indexing service". Den er vist opphav til mange bluescreener.

Takker for den lille hjelpen eg fikk, og håper dette kan være til nytte for andre.

6038515[/snapback]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...