Gå til innhold

Erfaring med redigering av miniDVD film/kamera?

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe kamera sammenmed min sønn.Han vil redigere film på pc.

Er det noen som har erfaring medå redigere film tatt på mini DVD?Er det greit å arbeide med for en nybegynder?

Avhengig av vårt valg evnt. miniDVD/miniDV, vurderer vi desse 3 :

panasonic nv-gs180e-s sony dcr-hc96e eller sonydcr-dvd203e

Hva vil dere anbefale??

Hjelp oss please (konfirmasjon til helgen)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det funker helt fint å redigere uavhengig om du har filmet det på miniDV, mini-dvd eller harddisk.

Jeg anbefaler Pinnacle versjon 10 til redigering da det støtter alle tre og er enkelt i bruk. :)

Jeg har alltid fallt for Sony og den nye modellen HC96 tar utrolig gode bilder og enkelt i bruk. :)

Lenke til kommentar

MiniDV har mykje breiare støtte når det gjeld redigeringsprogram, og er i tillegg mindre komprimert. Dagens DVD-kamera gjev ikkje dårleg kvalitet, det er ikkje det eg seier, men komprimeringa kan vere synleg i enkelte tilfelle, etter kva eg har høyrd. Sjølv trur eg GS180 er det beste valet du kan gjere.

Ikkje at eg tviler på kva Datating seier, men det står ingenting om støtte av DVD-kamera i denne. (Under Capture Options i margen til høgre på andre sida.) Men eg har ikkje erfaring med det sjølv, so skal ikkje seie noko definitivt.

Lenke til kommentar

Sony sitt også er minidv...

Pinnacle Studio Plus now gives you the power in combination with Studio's celebrated ease of use to capture video from the latest consumer HD camcorders, and DVD video cameras. Thanks to the power of the prestigious and professional Pinnacle Liquid Edition engine, you can now actually edit with keyframeable real-time effects and transitions in truly stunning high-quality HD!
Lenke til kommentar

Støtter incanus. Mini-DV er bedre egnet til redigering pga. mindre komprimering. Importering til datamaskin tar heller ikke mye lenger tid enn DVD da DVD filene først må dekomprimeres for å kunne brukes i vanlige redigeringsprogram.

Mini-DV har fem ganger så bra kvalitet, billigere medie, lettere tilgjengelighet, mer utbredt og bedre med tanke på oppbevaring. Mer driftsikkert, og ikke så utsatt for støt under opptak.

Lenke til kommentar
Takk så langt.Er sony dcr-hc96e til 6 599,- et bra valg, eller....evnt. alternativ ??

Tar gjerne imot flere gode råd  :)

6024051[/snapback]

Vet at flere kamerafans her synes Panasonic sine kameraer er meget gode og det er dem sikkert, men har ingen erfaringer med dem.

Jeg har prøvd JVC, Sony, Canon og noen flere og av dem har jeg likt Sony klart best. Den touch-skjermen er genial og den fungerer faktisk brukbart ute i sollys også.

Lenke til kommentar

Da velger jeg et mini-DV kamera.

Er sony dcr-hc96e til 7 700,- eller panasonic nv-gs180e-s til 4 650,- det rette valget. Vi er ferske kamera brukere , men vil ha bra kvalitet.

Måå bestemme meg i dag ?? :cry:

Lenke til kommentar

Den er grei :)

Men er det vesentlige forskjeller som gjør at dette sony kameraet er verdt 3 000 mer enn panasonic nv-gs180e-s???

Feks. egenskaper til å filme i dårlig belysning, berørings skjerm, bruker vennlighet...osv ?

Lenke til kommentar

Panasonicen har jo 3CCD brikke som skal gi bedre bilder og brukes av profesjonelle idag, bl.a NRK, TV2 etc, men om det gir besre bilder innendørs er en annen sak.

Sony sitt kamera har noen fordeler som ikke Panasonicen har: Touchscreen som er behagelig under filming. True 16:9 widescreen recording mode. Analog og DV inn som kan bli viktig!! Carl Zeiss optikk og så koster det ikke mer enn 6000,- inkl. moms.

http://www.advance.no/

Hvilket kamera du velger er egentlig det samme hva billedkvalitet angår med jeg vil jo si at i dette tilfellet så stiller sonyen litt sterkere pga. mulighetene du har. Men generelt ville jeg ha anbefalt et 3CCD kamera selv om jeg persomlig mener det ikke tar bedre bilder innendørs.

Lenke til kommentar

Sony DCR-HC96 har ikkje 3CCD nei. I denne prisklassen er det berre Panasonic som har kamera med 3CCD.

For å forklare kva 3CCD er: Ei CCD-brikke er biletbrikka, altso den som fangar opp lyset som kjem gjennom linsa. At eit kamera "er/har 3CCD" vil seie at det har ei biletbrikke for kvar primærfarge, raud, grøn og blå.Dette gjer at fargegjengivinga vert betre enn om ein berre har ei brikke for alle fargar.

Når det gjeld touch-skjermen, so er det litt individuelt. Nokre likar det, andre ikkje. Sjølv er eg ikkje so veldig glad i det. DV-inn og analog inn kan vere kjekt å ha. Det gjer at ein kan spele over video frå t.d. videospelarar/TV til kamera, og frå PC til videokamera. Om du treng dette vert opp til deg sjølv å vurdere.

Det er forøvrig meir enn berre talet på biletbrikker som skiljer dei DV-kameraa brukt av TV-stasjonar frå konsumentkamera som HC96. Ein av dei viktigaste faktorane for biletkvalitet er linsa, og her er det ganske store forskjellar vil eg tru.

HC96 til 6000kr finn du ved å gå inn på linken som BMP gav deg: http://www.advance.no/PartDetail.aspx?q=p:...:36155;r:kelkoo

Lenke til kommentar

Det du ser, er faktisk hva du får! Takket være CCD med 3 megapiksler, primærfargefilteret og Carl Zeiss®-linsen tilbyr DCR-HC96E enestående bildekvalitet.

Hjeeelp.Er det ikke denne CCD det er snakk om ??

På Sony sin prod. info side står dette.

Sony

Lenke til kommentar

Det Sony mener med dette er at du kan ta stillbilder med en oppløsning på inntil 3 MP. Dette er hvis du skal bruke kameraet som fotokamera også, men det er svært få som bruker denne funksjonen selv om de har mulighet til det. Men Sonyen har bare EN billedbrikke og ikke tre. Jeg tror ikke du vil merke så utrolig stor forskjell på dette til privat filmein og kansje (jeg sier kansje) er det bedre med den ene brikken når du filmer barna, fødselsdager, 17. mai etc.

Jeg har som sagt det idag og bruker mine filmer i profesjonelle filmer som blir laget til firmaer etc. Denne type kameraer har også blitt bruktvelsig mye til ungdomsprogrammer i NRK etc.

Når det gjelder et 3CCDkamera så er det jo ingen tvil om at man i et forfesjonelt miljø/ filmin får bedre bilder men jeg er 100% sikker på at en vanlig familiemann/kvinne ;P ikke ser forskjell bestandig. Derfor mener jeg at dette ikke har den helt store innvirkningen idag, men kom heller igjen om noen år når HDkvaliteten er kommet for fullt.

Endret av BMP
Lenke til kommentar
Jeg tror ikke du vil merke så utrolig stor forskjell på dette til privat filmein og kansje (jeg sier kansje) er det bedre med den ene brikken når du filmer barna, fødselsdager, 17. mai etc.
3CCD gjer i teorien betre fargegjengiving, so kvifor skal det vere betre med 1CCD til slike ting? Eit lite tillegg her: Seier ikkje at ein nødvendigvis vil sjå so veldig stor forskjell, men meiner du verkeleg at det ikkje er nødvendig med litt betre kvalitet?

Jeg har som sagt det idag og bruker mine filmer i profesjonelle filmer som blir laget til firmaer etc. Denne type kameraer har også blitt bruktvelsig mye til ungdomsprogrammer i NRK etc.

Når det gjelder et 3CCDkamera så er det jo ingen tvil om at man i et forfesjonelt miljø/ filmin får bedre bilder men jeg er 100% sikker på at en vanlig familiemann/kvinne ;P ikke ser forskjell bestandig. Derfor mener jeg at dette ikke har den helt store innvirkningen idag, men kom heller igjen om noen år når HDkvaliteten er kommet for fullt.

Men du kan ikkje samanlikne semiprofesjonelle kamera til 30 000kr og oppover med eit konsumentkamera til under 10 000. Storleiken på biletbrikkene (ikkje oppløysninga, den fysiske storleiken) og optikken, i tillegg til ein del andre ting, utgjer enorme forskjellar. Talet på biletbrikker er den minste forskjellen. Endret av incanus
Lenke til kommentar

Jeg sier at den vanlig mann i gata ikke alltid ser forskjell på en film som er filmet med et 3CCDkamera og et 1CCDkamera. Det jeg prøver å få frem er at vi vanlige forbrukere ikke trenger å henge oss opp i alle ting som vi kansje i utgangspunktet ikke ser forskjell på, iallefall når en skal filme innendørs. For du kan ikke påstå at 3CCD er bedre innendørs med kaka på bordetog 12 skrikete unger som hyler og velter om brusflasker etc. enn et vanlig 1CCDkamera? Jeg skjønner at 3CCD i teorien betre fargegjengiving men det er i teorien og trenger ikke være slik i praksis.

Jeg prøver heller ikke å sammenligne kameraer til 30 - 50000,- med disse konsumentkameraene men man skal ikke se seg blindt på 3CCD. Det viktige er å være klar over at man ikke absolutt må ha 3CCD for å få gode bilder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...