Gå til innhold

Redigering av bilder

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har hørt det er mange måter å redigere bilder på i Photoshop CS/(Elements).

Dere som har redigert bilder en stund, hva er riktig fremgangsmåte.. ?

Fra bildet er tatt til ferdig produkt for best mulig utskriftskvalitet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oj, oj. Her er det like mange svar som det er fotografer. Det er avhengig av utgangspunktet, preferanser for hva som er et bra bilde og preferanser for hva som er bra utskriftskvalitet.

For min egen del justerer jeg lysstyrke, kontrast, hvitbalanse først. Deretter gjør jeg evt. støyfjerning hvis det er behov. Så kan det hende jeg justerer fargebalanse og fargemetning. Deretter velger jeg utsnitt og kloner evt. vekk forstyrrende elementer i bildet. Til slutt velger jeg kanskje å justere opp skarphet litt hvis det skal skrives ut.

Andre fotografer har sikkert helt andre preferanser.

Lenke til kommentar

Her finnes det nok hundrevis av ulike preferanser.

Selv så har jeg grovt sett som regel følgende arbeidsflyt i Photoshop (etter at jeg har beskåret bildet til det utsnittet jeg vil ha):

- Curves

- Color balance

- Brightness/contrast

Jeg gjør dette som egne lag slik at jeg kan gå tilbake og finjustere senere uten å begynne helt på nytt med originalfilen.

Hvis jeg skal lagre for nett så kjører jeg som regel en sharpen etter at jeg er ferdig med alt det andre og har resizet filen til passe størrelse for nettbruk - det hever ofte bildet en del.

Dette er bare en grov oversikt da; mange bilder gjør jeg andre justeringer på også, men de tre elementene jeg har listet opp ovenfor er nesten uten unntak med hver gang når jeg jobber med bilder.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar

Det fins ikke noe som heter riktig fremgangsmåte. En grei metode er å justere curves (levels, hvis du syns det er enklere), hue/saturation, shadow/highlight og oppskarping. Prøv gjerne auto levels/contrast/color også, noen ganger gjør de underverker, andre ganger må man skru manuellt for å få til ting.

Hvert bilde krever forskjellig behandling.

Lenke til kommentar

Som nevnt så finnes det nok like mange tips som fotografer, men hvert svar blir nok ganske likt. Men her er min måte å jobbe på:

Åpner bildet i RAW-converteren til PS CS2.

Stiller inn alle verdiene her til jeg blir fornøyd, dvs hvitbalanse, shadows, eksponering osv. Autoverdiene funker ganske bra her, men krever alltids litt justering.

Åpner det justerte bildet i photoshop

Tar for meg eventuelle kloninger og korrigering av horisont o.l

Justerer levels og deretter veldig ofte justerer jeg curves til å få litt hardere kontrast. Korrigerer saturation til jeg er fornøyd med metningen. (burde ha gjort dette mer i converteren). Lagrer bildet i ell eller annet format, PSD eller TIF.

Hvis bildet skal brukes på web, feks dette forumet, så forminsker jeg det til 900 eller 1000px bred (som oftest). Kjører deretter USM. Hvis det er behov så tar jeg en runde i noiseninja også. Sjekker fargerommet, endrer det til sRGB. Lagrer bildet og deretter legger det på nett.

Hvis jeg ikke endrer til sRGB så kan bildet bli veldig blasst på nett.

Justerer man curves/levels/hue osv osv så anbefaler jeg å bruke layers. Layers er vår venn!

Dette er min arbeidssflyt i grove trekk.

Lenke til kommentar

Da har jeg et utgangspunkt for å få bedre bildeutskrifter. (Og webbilder)

Bør jeg først som sist basere meg på RAW formatet pga mulighetene med etterbehandling av bilder?

Disse er et must forstår jeg..

- Curves (Levels)

- Color balance

- Brightness/contrast

- Sharpen

Takk for tips! :thumbup:

Da skal jeg prøve meg litt frem med hva som gir de beste utskriftene.

Det jeg ser på skjermen stemmer sjelden med utskriften, noen som har tips om hvordan jeg stiller inn skjerm for best mulig resultat? Funksjon i CS2?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...