Gå til innhold

Gokart tråden! Kjører du?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå har jeg registrert meg her bare for å spørre om dette!

 

Slik jeg har skjønt det anbefaler dere ikke å starte med 125 girkart. Er dette pga kreftene eller vedlikeholdsnivået?

Jeg er 188 høy og veier nærmere 80 kg, da må vel jeg ha en av de større rammene? Er det slik at hvis jeg f.eks begynner med en rotax motor kan jeg senere sette inn en 125-girmotor i samme ramma senere?

 

Gokart er utrolig gøy, har prøvd noen over gjennomsnittelige leiekarter som jeg synes var veldig gøy, og de kan vel ikke måle seg med de "ordentlige" kartene? Flytter nok til en større by til neste år som student, og da kan dette være aktuelt

Lenke til kommentar
Nå har jeg registrert meg her bare for å spørre om dette!

 

Slik jeg har skjønt det anbefaler dere ikke å starte med 125 girkart. Er dette pga kreftene eller vedlikeholdsnivået?

Jeg er 188 høy og veier nærmere 80 kg, da må vel jeg ha en av de større rammene? Er det slik at hvis jeg f.eks begynner med en rotax motor kan jeg senere sette inn en 125-girmotor i samme ramma senere?

 

Gokart er utrolig gøy, har prøvd noen over gjennomsnittelige leiekarter som jeg synes var veldig gøy, og de kan vel ikke måle seg med de "ordentlige" kartene? Flytter nok til en større by til neste år som student, og da kan dette være aktuelt

Jeg har egentlig ikke så veldig mye peil på det:P Men noe av grunnen siden de sier at du ikke burde starte med 125cc girkart, er nok fordi det er mye høyere vedlikeholds nivå og du burde lære deg helt ordentlig hvordan du burde kjøre, fordi det her er jo mye enklere uten gir. Du kan nok bli overstressa med gire riktig og følge veien osv...Ihvertfall noe jeg tror:P Å den med chassi er jeg ikke helt sikker på heller... Jeg har en 2006modell tonykart og en 2007modell Yamaha 100cc motor nå. Men vis jeg hadde hatt en 2007modell tony kart chassi, så kunne jeg fått meg 125cc på den...Ihvertfall det jeg har hørt. Men tror thedudeson og TMK9b kan noe mer om det en meg:P

 

Å thedudeson, jeg tror ikke det er vits og spørre de om jeg kan dra opp dit:P Blir bare veldig mye stress her:P Skal dra opp til hytta til onstagen(i påskeferien, tror jeg skal det da:P) Så kommer jeg vell til og holde meg litt hjemme før det:P

Lenke til kommentar
Nå har jeg registrert meg her bare for å spørre om dette!

 

Slik jeg har skjønt det anbefaler dere ikke å starte med 125 girkart. Er dette pga kreftene eller vedlikeholdsnivået?

Jeg er 188 høy og veier nærmere 80 kg, da må vel jeg ha en av de større rammene? Er det slik at hvis jeg f.eks begynner med en rotax motor kan jeg senere sette inn en 125-girmotor i samme ramma senere?

 

Gokart er utrolig gøy, har prøvd noen over gjennomsnittelige leiekarter som jeg synes var veldig gøy, og de kan vel ikke måle seg med de "ordentlige" kartene? Flytter nok til en større by til neste år som student, og da kan dette være aktuelt

 

Det kommer litt ann på hvor mye du kommer til å holde på, hvor mye du er villig til å betale og om du bare vil hobby kjøre eller ta det litt mer alvorlig. Jeg anbefaler Rotax Max eller Production som da er en av de billigste klassene og trenger minst vedlikehold. Hadde du hvert litt mindre ville jeg personlig anbefalt Yamaha klassen som er den desidert billigste og enkleste av de store klassene.

Men skal du feks begynne med løp i Yamaha blir du nok for tung :(

 

Men angående det med rotax, hvis du kjøper et Chassiet med Rotax kan du selvsagt sette på en større motor etterpå, gjerne 125cc gir motor ;)

 

Det var synd kasamo2 :( Ser deg vel senere i sesongen ;)

Endret av the_dudesons
Lenke til kommentar

Hvor mye koster det å holde en KZ2-kart sammenlignet med en Rotax Max? Hvis man kjører maks to ganger i uka f.eks?

 

Og grunnen til at jeg spør om chassiene er at på f.eks cosmik sine hjemmesider står det at et chassis er "beregnet for KZ2-klassen" eller noe i den grunn. Det tolker jeg som at de er ekstra robuste/forsterka siden KZ2 tross alt er den råeste klassen?

 

Hvem lager forresten gode chassier?

Lenke til kommentar
Hvor mye koster det å holde en KZ2-kart sammenlignet med en Rotax Max? Hvis man kjører maks to ganger i uka f.eks?

 

Og grunnen til at jeg spør om chassiene er at på f.eks cosmik sine hjemmesider står det at et chassis er "beregnet for KZ2-klassen" eller noe i den grunn. Det tolker jeg som at de er ekstra robuste/forsterka siden KZ2 tross alt er den råeste klassen?

 

Hvem lager forresten gode chassier?

Akkurat det første spørsmålet kan TMK9B svare bedre på enn jeg, han har holdt på i både Rotax og KZ2 ;)

 

Selvsagt lages det chassier som er beregnet for forskjellig klasser, men stort sett alle de store chassiene kan brukes i KZ2 og Rotax.

Det vil ikke alltid si at det er noe mer robust, men at selve rammerørenene er formet anderledes.

 

De gode chassiene ja, hvis du spør forhandleren for Cosmic vil han selsagt si at det er det beste, men det chassiet som gjør det veldig bra i KZ2 for tiden er Energy Kinetic, de har stort sett vunnet alt av løp i 2008, men hittil i år er det vel Spirit chassiene som har imponert tror jeg...

Det du bør sjekke før du kjøper noe som helst er om det er noen som selger deler til chassiet du eventuelt kjøper, mye går om hverandre, men spindler og litt annet gjør ikke det dessverre.

Endret av the_dudesons
Lenke til kommentar

Vel, på energykarts norske sider står det at Kinetic Evo 2009 passer "For klasse KZ1/KZ2/KF1/KF2/KF3/Rotax mm"

Og den har jo forbremser.

 

Men prisene skremmer meg, må jeg innrømme. "Sodi karts" har chassis i som koster over 20 000 kroner (og det er vel de man må ha hvis man er så tung som meg), og en rotax koster jo nye 20 000. Noen som vet prisen på Kinetic Evo? Og hva trenger man når man har chassis og motor?

Lenke til kommentar
Vel, på energykarts norske sider står det at Kinetic Evo 2009 passer "For klasse KZ1/KZ2/KF1/KF2/KF3/Rotax mm"

Og den har jo forbremser.

 

Men prisene skremmer meg, må jeg innrømme. "Sodi karts" har chassis i som koster over 20 000 kroner (og det er vel de man må ha hvis man er så tung som meg), og en rotax koster jo nye 20 000. Noen som vet prisen på Kinetic Evo? Og hva trenger man når man har chassis og motor?

Vel, jeg ville tatt en titt innom www.kartsportforum.com

Kjøp noe brukt først ;)

Når man har chassis og motor trenger man diverse papirer. Du må igjennom et debutant kurs og få skrevet ut en debutant lisens, vognlisens for karten, medlemsskap i en klubb tilknyttet NBF (nmk, kna, naf osv...). Tror ikke det var noe mer da ?

 

Du kan fint sette på en 125 shifter på en rotax ramme, men da må den ha frambremser

Lenke til kommentar

Jeg har ikke lest så nøye, men kan si at du ikke kan sette en girmotor på en rotax ramme...

Stålet i en girkartramme er mye stivere, og en rotaxramme ville bøyd seg av svingkreftene...

Det går an å sette rotax på girkart, men ikke motsatt...

 

Angående pris på rotax kontra kz2... En girkart må ha stempelbytte (ca 1000 kr) for hver 60. liter. og for hvert tredje stempelbytte må den ha fulloverhaling (ca 3-4000 kr).

En rotax må overhales for hver 25. driftstime hvis du skal kjøre proft, men funker fett å vente til den har gått 35 - 40 timer.

Jeg overhalte forresten min motor nå for 14 000 kroner.. Den var på randen til å bli skjært så måtte ha ny veiv og litt sånt.

 

Hvorfor en nybegynner ikke bør begynne med girkart...

Hvis man ikke har noe grunnleggende erfaring med sporvalg i de mindre klassene klarer man rett og slett ikke å gire riktig og kjøre riktig spor på en gang.

OG.. jeg er relativt godt trent, og sliter med å kjøre 20 runder i strekk... Jeg hadde aldri klart det hvis ikke jeg hadde kjørt uten gir først.

 

En ny girkart koster oppimot 80 000 kroner.

Skal du ha en blodtrimmet motor, som min må du ut med opptil 70 000 kroner minst.

Så regn med 80 - 110 000 minst.

Brukt kan du få for rundt 35 000.

 

Hvis det er noe som er uklart er det bare å spørre.

 

EDIT: Også ryker du ett sett med bakdekk per trening.

Endret av TMK9B
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...