Gå til innhold

Dimme 220V pærer med bare 1 fas tilgjengelig?

Anbefalte innlegg

Et par små spørsmål til dere med litt elektroerfaring:

1. Er det mulig å dimme vanlig 220V pærer med bare den ene fasen tilgjengelig, eller må begge kobles til dimmeren?

2. Kan sparelyspærer dimmes på vanlig måte som gode gamle glødetrådpærer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker så mye zeph, det ga svar på spørsmålet. Poenget er at bryteren som skal erstattes av dimmer bare bryter den ene fasen, og den andre går rett til lampen (sjult annlegg) Men da ser jeg at det holder å regulere den ene. :)

Lenke til kommentar
Takker så mye zeph, det ga svar på spørsmålet. Poenget er at bryteren som skal erstattes av dimmer bare bryter den ene fasen, og den andre går rett til lampen (sjult annlegg) Men da ser jeg at det holder å regulere den ene. :)

6022219[/snapback]

stemmer det ja.

har en dimmer over senga til en lampe, med glødetråd pære i, prøvde og sette inn en sparepære, men det gikk ikke.

kanskje det finns dimmere for det, eller ikke, det vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Ok, takk for at du testet just-_-me. Sparepærer har vel byttet ut wolframtråd med gass eller noe de kanskje, omtrent som lysrør?

Det finnes kanskje typer som kan dimmes, eller dimmere som kan, men hadde en mistanke om at det normalt var som din test viste.

Jeg kan godt bruke vanlig pære i den aktuelle lampen, så det er egentlig ikke noe problem. Var det at det kun var en ledning i koblingsboksen jeg brått ble litt usikker på om kunne bli problematisk ifht dimming :)

Lenke til kommentar

bare for og si mitt ord .... det går IKKE og dimme spare pærer med mindre du kjøper spesielle som er laget for det ... da snakker vi pris 300-400 tipper jeg ...

hvorfor: sånn som du sikkert vet er en spare pære ett lysrør ( litt spesieelt ett men prinsippet )

og til vanelige lys rør må du ha en starter krets ( du kan heller ikke dimme vanelige lys rør med dimmere .... jeg skulle lage det en gang til et prosjekt,, så vi måtte lage trafoen og starter kretsen selv sånn at de kunne dimmes )

og en starter krets har spare pærer og ... ... viss du har en du kan ofre så kann du åpne den og se ... da vill du møte ett krets kort med masse komponenter ...

se selv ....

skjønte dere ?

p.s forbehold om skrive feil :tease::tease:

'

Endret av GrH
Lenke til kommentar

Tog an ja, men korleis fungerer ein dimmar berekna for sparepærer? Om du ikkje får dimma lyset ved å justere spenninga, korleis får dimmaren det til? Sikkert noko elektronikk og greier eg ikkje har peiling på, men hadde vært kjekt å visst. Trudde ein dimmar normalt kosta eit par hundrelappar uansett eg.

Lenke til kommentar

det er ikke dimmeren som bestemmer det ( 90 % sikker )

men det er pæra .... den kretsen som blir mere avansert og demed myyye dyrere

pga ikke så stort salgs tall ...

fordi viss du endrer spenninga på den så vill jo kretsen slutte og fungere pga samma viss du har en vifte på 12 v og du gir den 5 v starter den ikke ....

samma prinsippet hær ....

skjønner ?

Endret av GrH
Lenke til kommentar

veeet ikke akuratt at de koster 300 .- 400 ... kan være mindre kan være mere ... men de er en del dyrere ja ... tok kankje litt i :tease::innocent:

100 - 200 ... veet ikke helt men de eeer dyrere ....!!

hehe

Endret av GrH
Lenke til kommentar

når vi gjorde det så gjorde vi det ikke på den måten ... ...

just-_-me Postet i dag, 22:38

søkte litt, og fant ut hvordan man dimmer lysstoffrør:

http://members.misty.com/don//f-dim.html

det er noe slikt som at det er spenning der hele tiden, men strømmen blir justert. eller noe..

sikkert at de endrer hertz`en ... elr amperen ...kan sikkert teste det en dag ... men har ikke tid i uka hær :p:p

Endret av GrH
Lenke til kommentar

Nå vi alikavel snakker om dimming av lysrør så er det en trist afære.

Gjøres for det meste i store lokaler for å få ned lysnivået for å kunne bruke prosjektor eller lignende.

Når man dimmer lysrør så blir lyset grått og gir i grunne fra seg et trist lys, ikke som en lyspære der atmosfæren blir dempet og lun.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...