Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lage fjernstyrt bil

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har lagd det en gang på skolen.. I lego :)

Fikk oppgaven som et tverrfagelig prosjekt i videregående digital signalbehandling og mikroprosessorteknikk, og el. kretser under bachelor i teleteknikk.

Var ganske gøy, men tror ikke det er no særlig å begi seg utpå om du ikke kan noe om digital styring.. Vi bygde alt selv, med unntak av radioen..

Det som er litt pes, er å få bygd servoen.. også all programmeringen da selvfølgelig.. Kommer jo an på hvor avansert du vil ha det.. Vi lagde toveis kommunikasjon, så da må man jo sette opp et rammeverk for synk av når ting skal kunne sendes/mottaes fra både bil og fjernkontroll... Vi bygde slik at bilen kunde sende info om den rygget/svingte + hvor fort den kjørte fram/bak + hvor skarp sving..

Så du trenger da altså:

2 * radio (på forhånd bestemme deg for hva du trenger å overføre..)

chip for å programmere både kontroll + bil (vi brukte en AVR 80*** husker ikke helt hvilken..)

opamper

mux?

dioder

+

+

husker ikke alt vi brukte.. kan jo se om jeg finner raporten vår, om du er interessert i å kikke på den..

Og forresten... Et lite tips... Om du bygger i lego, så pass på at du ikke har bilen stående oppå et høyt bord når du skrur på strø etter å ha programmert.. Gjorde det engang etter at jeg hadde satt et par bit feil... Kjørte full fart over kanten og landet på gulvet... lego over hele labben-... :p

Lenke til kommentar

Hvis du bare bryr deg om utseende og slikt kan man jo også kjøpe servoer, radio og motor ferdig. Da må du bare lage selve bilen, og slipper de mest kompliserte oppgavene.

Det hele kommer an på hvor mye du vil gjøre selv.

NB - Jeg kan ha glemt noen viktige deler lenger opp.

Lenke til kommentar
anbefaler å bruke servoer som du får kjøpt på hobbybutikker.

Dette hadde nok vært langt enklere, men bygde alt i lego :) Var litt av poenget at vi skulle lage alt selv..

Skal laste opp rapporten når e finner den... Må komme meg hjem først.. Har tatt meg en liten ferie :D

Lenke til kommentar
Jeg må vite litt mer om det her. Hva er en servo?

6028967[/snapback]

Servo:

Det som beveger på ting. Den mottar signaler fra deg som bruker og svinger på hjulene eller annet. Signalene går vel via en radiomottaker på bilen, og deretter til servoen.

Lenke til kommentar

heisann.. har foreløpig desverre ikke funnet oppgaven ennå :(

Sjekker gamle backups om jeg kanskje har den der.. Er redd den er ødelagt..

Prøver å få tak på han andre karen e gjorde oppgaven med. Satser på at han har en kopi!

Foreløpig har jeg funnet oppgaveteksten... Håper den kan bidra med en del viktig info (om du ikke har funnet ut av alt ennå da..) Men du trenger jo ikke lage den fullt så avansert som oppgaveteksten vår tilsier da...

Oppgavetekst.doc

Lenke til kommentar
heisann.. har foreløpig desverre ikke funnet oppgaven ennå :(

Sjekker gamle backups om jeg kanskje har den der.. Er redd den er ødelagt..

Prøver å få tak på han andre karen e gjorde oppgaven med. Satser på at han har en kopi!

Foreløpig har jeg funnet oppgaveteksten... Håper den kan bidra med en del viktig info (om du ikke har funnet ut av alt ennå da..) Men du trenger jo ikke lage den fullt så avansert som oppgaveteksten vår tilsier da...

6090778[/snapback]

Tusen takke bakela00 :) Det er fint at du tar deg tid til dette. Setter stor pris på det :D Bare kom med en ny post når du har funnet hele rapporten. Tusen takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar
Skal det være bilder i denne rapporten ?

Finner ingen jeg.

6112824[/snapback]

Jeg finner ganske mange figurer nedover i rapporten, stort sett skjema og diagrammer.

6112853[/snapback]

Ok, for sist, så er det masse åpne plasser, og det virker som det skal være bilder der(ifølge teksten).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...