Gå til innhold

Bygge pc(korleis sette den sammen?)

Anbefalte innlegg

Hei eg har no lest den her guiden men eg er litt nervøs for at noke skal bli defekt. Eg har ikkje sånn her anti statisk greier, og eg har heller ikkje noke særlig peiling på kvar alle komponentane skal. Noken som har tips? Blir jo berre noke dritt om eg ødelegge heile driten berre fordi eg gjer det som stod der med å sette inn hovedkortet som gjer det defekt!

Det med kjølepasta syns eg og virka ganske innvikla (eg overdrive sikkert men det er jo min første egne pc!)

Det som eg har komt fram til dei her delane som eg skal kjøpe fra netshop (blant anna PSU som står over der) og sansynligvis noke fra shg.no får sjå kva som er billigast :)

Gleda meg sånn :love::w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

:whistle:

Hei eg har no lest den her guiden men eg er litt nervøs for at noke skal bli defekt. Eg har ikkje sånn her anti statisk greier, og eg har heller ikkje noke særlig peiling på kvar alle komponentane skal. Noken som har tips? Blir jo berre noke dritt om eg ødelegge heile driten berre fordi eg gjer det som stod der med å sette inn hovedkortet som gjer det defekt!

Det med kjølepasta syns eg og virka ganske innvikla (eg overdrive sikkert men det er jo min første egne pc!)

Det som eg har komt fram til dei her delane som eg skal kjøpe fra netshop (blant anna PSU som står over der) og sansynligvis noke fra shg.no får sjå kva som er billigast :)

Gleda meg sånn  :love:  :w00t:

6020674[/snapback]

jeg kan hjelpe deg jeg :!: bygget 12 pcer.. Send meg en PM(personlig meldig) hvis det er interesant.. :innocent:

Det er ikke så vanskelig som det høres ut som. Det med antistatisk er ganske viktig da. Spesielt om du skal ta med på ''ømme'' punkter som cpu kjernen,gpu kjærnen og andre små finesser.

Selv har jeg brukt min antistatiske lenke feil på de første pcene. Byggde på et teppe(sitter fast i gulvet på rommet mitt) og festet lenka i kabinettet, var ikke til mye hjelp da.. Men pcen fungerer som bare det. Bare du passer på hvor du tar hen.

Kjølepasta: det ligger som regel et helt ok lag for den som ikke er kresen med medfølgende ''boxed'' vifter, noe blant annet du har med i listen din. Så du trenger ikke tenke på det.. Gpu'en sitter vifta fast med kjølepasta under, egentlig heter det termisk pasta.

Lykke til:) eller jeg gjøre det :whistle:

Lenke til kommentar

Jeg har bygget et par PCer, og jeg bryr meg lite med antistatiske hjelpemidler og slikt. Jeg passer på å lade meg ut (tar på jordingen på stikkontakter + ta på kabinettet), forsøker å holde meg unna tepper, og først og fremst tar minst mulig på komponentene. På skjermkortet og evt andre kort som skal i PCI-plassene eller tilsvarende bak, kan du helt fint ta på metallbiten som skal vende ut. Ellers er det best å ta minst mulig på komponentene, helst på siden. Ikke bruk makt, sjekk at alt står beint på plass og ikke på skrått eller dårlig festet.

Ellers er det en ting som er verdt å nevne, og det er at jeg aldri har vært med på en pc-bygging som involverer montering av minst 3 deler, der alt har gått smertefritt. Det blir så å si alltid problemer, men så lenge det ikke er snakk om defekter, lar de seg som regel løse rimelig greit. Jeg bygget en maskin senest i forgårs (fra scratch, måtte til og med smøre på kjølepasta for en gangs skyld) som ikke virket. Dette var riktignok på grunn av defekt HK (kjøpt brukt av en kompis).

Det går nok bra - men hvis det ikke gjør det, pass på å ha lest bruksanvisningen (særlig til hovedkortet).

edit: Og det er alltid greit å ha med seg en datakyndig kamerat (hvis det er å oppdrive). I det minste som "telefonsupport" ;)

Endret av surbz00r
Lenke til kommentar
Takk men kva er "tar på jordingen på stikkontakter" ? som du sa subz00r

6021926[/snapback]

Du har jordet stikkontakter der hvor det er vann, kjøkken-bad-vaskerom.

Men i nye hus skal det være over alt.

Du bare tar på en av de to metal spissene som stikker ut..

Lenke til kommentar

IKKE FINN PÅ Å TA PÅ JORDINGEN!!

Hvis det er jordfeil i huset (eller i nabohuset, kan faktisk skje!) så kan du få strøm! Det er IKKE strømløst i jordledningen!

Skal ALLTID tenke på den som en strømførende del!

PS: Jeg er ingen hobby-trikker.. er elektriker-lærling.. Ta det jeg sier seriøst!!

Du må egentlig på sykehuset etter strømgjennomgang.. hjertet kan stoppe etter hele 48 ( !! ) timer etter strømgjennomgangen..

Seriøst farlige greier dette her, altså!

Lenke til kommentar

Jeg har erfaring med og få fjernet døde dyr som har ligget i datan din som har prøvd og komme seg ut av vifta imens datan får kjøling. dvs. Hvis du opplever dette kontakt meg så skal jeg fortelle deg hvordan du fjerner de på lettest mulig måte uten at de Vimser borti hovedkortet så det sprenger og du kan få en varm bit av prosessoren i øyet.

Med Henvendelse, Insectswarm A/S

nuu-insekt.jpg

Lenke til kommentar
Jeg har erfaring med og få fjernet døde dyr som har ligget i datan din som har prøvd og komme seg ut av vifta imens datan får kjøling. dvs. Hvis du opplever dette  kontakt meg så skal jeg fortelle deg hvordan du fjerner de på lettest mulig måte uten at de Vimser borti hovedkortet så det sprenger og du kan få en varm bit av prosessoren i øyet.

Med Henvendelse, Insectswarm A/S

nuu-insekt.jpg

6024376[/snapback]

lol greit det :tease:

Lenke til kommentar

Hvis det er jordfeil i huset (eller i nabohuset, kan faktisk skje!) så kan du få strøm! Det er IKKE strømløst i jordledningen!

PS: Jeg er ingen hobby-trikker.. er elektriker-lærling.. Ta det jeg sier seriøst!!

Du må egentlig på sykehuset etter strømgjennomgang.. hjertet kan stoppe etter hele 48 ( !! ) timer etter strømgjennomgangen..

6024281[/snapback]

Auda! Da holder vi oss unna den til neste gang.

Et alternativ skal være å ta på en vannkran, på kjøkkenet, badet etc.

Noen som kan bekrefte dette?

Endret av surbz00r
Lenke til kommentar

6024281[/snapback]

Hvis man går nærmere inn på det du sier her, vil det altså kunne være forbundet med livsfare å ta på f.eks. en ulakkert del av PC-kabinettet (som jo nettopp står i direkte forbindelse med jordinga i stikkontakten) ?? Meninga med jordede stikkontakter var jo nettopp at man IKKE skulle få strøm i seg ved å ta på elektriske apparater som har metall-chassis og overledning (feilstrømmen vil gå minste motstands vei, gjennom jordledning+ elektrode, og ikke gjennom folk)

Du har vel forsåvidt rett; OM det er jordfeil et sted i huset, OM huset ikke har jordfeilbryter/varsler, og OM jordinga i huset ikke er tilfredsstillende (for stor motstand, større enn gjennom menneskekroppen) kan man nok få støt, men det er ganske mange OM her...

Lenke til kommentar

6029397[/snapback]

Vannrørene i bygninger er vanligvis koblet sammen med jordinga i det elektriske nettet gjennom en såkalt utjevningsforbindelse (mammuten kan sikkert verifisere dette), så det kan faktisk være akkurat like farlig -men som nevnt i det andre innlegget mitt, så er det mye som skal gå galt samtidig...

Lenke til kommentar

slikk på en lyspære mens du holder den ene hånda rundt sokkelen og den andre på vannkranen, hvis den ikke lyser er du strømfri

men seriøst, såfremt du ikke løper rundt på teppe og hopper i sengen, og sitter i ro, ta gjerne på metallet på kabinettet etter hver gang du har vært i bevegelse, så går det helt fint.

det er ekstremt skjelden statisk elektrisitet ved montering forårsaker defekte komponenter.

resten av maskina klarer du fint, alt passer kun sammen ett sted, så du vil se det etterhvert som du monterer, hva som skal hvor.

Lenke til kommentar

6024281[/snapback]

hvor skal man feste denne antistatiske ledningen da?

Tar du med en finger får du da ikke strøm, du må ta på begge, +/- for og få det. Bruker du for eksemel høyre hånd- lang-fingeren og peke-fingeren så går strømmen kunn gjennom fingrene.

Har faktisk 7 timer elektro i uka jeg så, kan vel litt:) :ermm:

Vi har jordfeilbryterr btw, så er vel ikke fare for sånn strøm hos meg? :ohmy:

Lenke til kommentar

6029397[/snapback]

Vannrørene i bygninger er vanligvis koblet sammen med jordinga i det elektriske nettet gjennom en såkalt utjevningsforbindelse (mammuten kan sikkert verifisere dette), så det kan faktisk være akkurat like farlig -men som nevnt i det andre innlegget mitt, så er det mye som skal gå galt samtidig...

6029595[/snapback]

Mulig du har rett, men det høres litt absurd ut at det kan være farlig å ta på kraner.

Men det er vel allment kjent at kran og komfyr i de fleste kjøkken med viten og vilje er plassert langt fra hverandre fordi det kan være farlig å betjene dem samtidig ved jordfeil. Det går vel kanskje på det samme, men statisk elektrisitet er vel ikke fullt så farlig?

Lenke til kommentar

6024281[/snapback]

For all del ikke stå opp i morgen! Du kan dø!

Helt sant!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...