Gå til innhold

DVD-spiller får lesefeil på Verbatim 16x (m/ test)

Anbefalte innlegg

Mine foreldre har en litt billig DVD-spiller, og den får lesefeil (blokker/firkanter/lyd-feil) på slutten av plater som jeg har brent med 16x hjemme på min Plextor 716A. Platene får ikke feil på andre spillere, og tester viser ingen ukorrigerbare feil.

Men testene viser at 16x brenning gir veldig mange korrigerbare feil på slutten på 16x. Kan da problemet være at den billige spilleren ikke har så god feilretting at den klarer å rette dem opp? Eller er det noen annen logisk forklaring?

Her er iallfall test av Verbatim 16x platene brent på 16x, 12x og 8x med Plextor 716A. De kan kanskje være interessante (kan noen forklare hva alt betyr :-)

http://home.chello.no/~larse/Plextor716A_V...tim16x_test.gif

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan man skal lese disse resultatene er forklart tidligere, her er noen linker:

http://club.cdfreaks.com/showthread.php?t=...-ptgraphmeaning

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...dpost&p=4159024

Platen brent på 16x var ikke mye pen, ikke så rart at spilleren til dine foreldre har problemer.

Hvilken mediakode har disse platene?

Er det Verbatim Pearl White plater med CMC kode?

Edit: Har du brent platen med PowerRec avslått? (for å oppnå 16x i brennehastighet på din brenner må man slå av PowerRec, men gjør du det blir resultatet som regel meget dårlig. Med andre ord en dårlig 16x brenner)

Endret av Psh
Lenke til kommentar

PowerRec er på (iallfall sier Plextools Pro det). Men disse platene jeg testet med er brent i "CD-DVD speed". Mulig den slår av sånt når den lager test-platene. Skal kjøre en test på noen plater jeg har brent i Nero (bl.a. annet den de har trøbbel med). Har som sagt ikke hatt trøbbel noen andre steder...

Er det det som skjer på slutten som er problemet på 16x, for før det så er jo resultatene ganske like? Er resultatene på 12x normale, eller er de for høye også? Det tar jo bare 30 sekunder ekstra å brenne i 12x (6:30 mot 5:58) så det er jo heller lite å tjene på å brenne i 16x da (men 8x derimot tar hele 8:11).

Media er Verbatim 16x MCC 004 (altså ikke hvit print, men vanlige Advanced AZO+) på spindel. Har aldri hatt lesefeil på dem ellers sett, og de ser OK ut :-)

PS! Selv om 16x'en ser stygg ut så er jo antallet snitt PI feil under kravet i standarden da (i henhold til llinken din). Og det er vel derfor det går bra på min DVD-stasjon og de fleste andre (men som sagt ikke på billig spilleren :-)

Endret av Lars-Erik
Lenke til kommentar

Det er ikke noe som heter "normal" feilmengde. Det er alltid om å gjøre å ha færrest mulig, og jo flere feil en plate har, jo flere spillere vil ha problemer med å lese den. Siden feilnivået fortsatt blir omtrent halvert fra 12x til 8x, ville jeg brent dem på 8x. Litt under 2 minutter ekstra synes jeg ikke er så mye å betale for nesten dobbelt så god kvalitet.

Endret av HeltNils
Lenke til kommentar

Så vidt jeg forsto av det som stod på de andre siden om dette så var akseptabelt helt opp til mange hundre på PIE så selv på 16x er de jo egentlig godkjent, selv om det naturligvis ikke er slik i praksis (vi snakker jo datasikkerhet her, right). Kommer sikkert til å bruke 8x på backup av data og på viktige DVD-filmer, og så kanskje 12x på det som ikke er så viktig (eller som jeg har 8x kopi av :-)

Testet forresten å kopiere den plata som skapte problemer på DVD-spilleren og brenne den på nytt på 12x og 8x, og kopiene ser mye bedre ut (hadde max uflaks da, og begge platene jeg brant på 12x hadde feil i "dye"en - aldri opplevd før !!)

Har ikke fått testet 12x og 8x kopiene, men skal få gjort det :-)

Her er iallfall link til test-dataene. Det er jo interessant lesning :-)

http://home.chello.no/~larse/Plextor716A_V...12x_8x_test.gif

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...