Gå til innhold

Hvilken Programvare skal jeg velge

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Photoshop Elements er et glimrende alternativ fra samme produsent. Holder samme høye kvalitet, men har litt færre muligheter. Noen av funksjonene er enkler å bruke.

Ellers er Painshop Pro og ACDSee svært gode programmer. Tester trial-versjonen av sistnevnte for tiden, og det er svært lovende.

Et siste alternativ er open source-programmet GIMP. Det er egentlig linux-folkets Phototshop, og mange mener det er like godt. Det beste er at det ikke koster noe.

Lenke til kommentar

For å komme igang med redigering, kan du laste ned GIMP som PMnormal nevner. Aldri prøvet det selv, men etter sigende veldig bra.

Så kan du laste ned Rawshooter Premium dersom du har lyst til å ta bilder i RAW.

Da har du bra program til det du trenger, både til jpeg og RAW. Det beste er at du kan bruke 1.000,- på noe helt annet.........

Endret av dhjerp
Lenke til kommentar

Premium koster vel ca 700 kr, men Essentials er gratis. En av fordelene med å legge ut for Premium, er at i tillegg til kontroll over flere parametre, kan man croppe og rette opp bildene. Det betyr at hvis man jobber naturalistisk så trenger man ikke Photoshop i det hele tatt. Man trenger bare et enkelt program til å resize bilder for mail, eller publisering på nettet.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Premium koster vel ca 700 kr, men Essentials er gratis. En av fordelene med å legge ut for Premium, er at i tillegg til kontroll over flere parametre, kan man croppe og rette opp bildene. Det betyr at hvis man jobber naturalistisk så trenger man ikke Photoshop i det hele tatt. Man trenger bare et enkelt program til å resize bilder for mail, eller publisering på nettet.

6022091[/snapback]

Ops, skrev feil der. Mente selvfølgelig at Rawshooter Essentials er gratis. :blush:

Sikkert fordi jeg nettopp har oppgradert fra Essentials til Premium. :w00t:

Lenke til kommentar
Hei har nettopp skaffet meg et Canon EOS 350D og tenkte at jeg burde ha et bilderedigeringsprogram :)   Photoshop CS2 har jeg rett og slett ikke råd til  :(  noe annet alternativ til det som er å anbefale ( kan bruke max 1000 kr på det)

6019290[/snapback]

Jeg bruker Photoshop Elements, og er storfornøyd. :D Var helt fersk, og kjøpte derfor et par bøker samtidig (hos Amazon). Kom da raskere igang, og lærte mye av dem. :thumbup:

Photoshop Elements koster ca kr 649,-

(Fås blant annet her.)

Bruker forøvrig ACDSee til organisering av bildene, trives bedre med den enn med organizer-delen av Photoshop - kjente til ACDSee fra før og likte den godt. ACDSee er rask og effektiv, og ikke så veldig ulik Win Explorer.

Edit: la til mer info.

Endret av orjan76
Lenke til kommentar

Krempt. Fekk tak i photoshop :D Men har litt problem med RAW filer ( tar bilder alltid i RAW) men vil bare ikke funke :hmm: . så bruker programvaren som følgte med for å gjøre om til JPEG. Noen som vet hvordan en kan fikse det san at kan bruke RAW filer i photoshop ? er litt stress å måtte først bruke programvaren som følgte med kamerae :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...