Gå til innhold

Speilrefleks i budsjett-klassen.

Anbefalte innlegg

Sier ikke at digitale kompaktkameraer ikke fokuserer bra. Da feiltolker du meg, bjornkn. Min erfaring er heller ikke fra de aller vasseste "ikke fullt så kompakte" digitale kompaktkameraene.

Det jeg sier er at i skuddøyeblikket så gir LCD-skjermene ikke nok informasjon til at man kan vurdere om bildet er i fokus eller ikke. Klart man kan verifisere dette i etterkant med zooming på LCD-skjermen (det kan man også gjøre med DSLR).

Jeg skal være enig i at rimelige DSLR ofte leveres med en dårligere mattskive og søker enn dyrere DSLR eller filmbaserte SLR-kameraer. Mitt gamle Pentax ME Super fra midten av 80-tallet har f.eks. en glimrende mattskive som ga sylskarp manuell fokus. Så at dette med dårlig fokus skal være noe generelt problem for SLR-kameraer er jeg utforstående til.

Mitt inntrykk er at det er variasjon i eksemplarkvaliteten på billigobjektivene som er problemet enkelte ganger, ikke DSLR-teknologien som sådan. Det er nok også mulig at en del nybegynnere bruker programmene litt feil. Mange Auto-programmer velger ofte å legge fokus på nærmeste fokuspunkt, og dette er ofte på bakken foran motivet. Videre har digitale kompaktkameraer ofte en reell brennvidde som er ganske lav, noe som i seg selv gir en økt dybdeskarphet og dermed mindre følsomhet for små variasjoner i fokusering. Om dette er en styrke eller en svakhet får være opp til den enkelte å bedømme. Jeg setter ihvertfall pris på å kunne ta bilder med lav dybdeskarphet for å få et skarpt motiv mot en soft bakgrunn. Tipper de nyeste "ikke fullt så kompakte" digitale kompaktkameraene med relativt stor bildebrikke er nær DSLR her og således gir glimrende ytelse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

okei, er et par ting jeg må rydde opp i. Da jeg sa jeg ikke var interisert i å kjøpe ny opptikk med en gang, mente jeg at jeg ikke hadde lyst til å kjøpe objektiver samtidig som jeg kjøper kameraet eller de første ukene. Når jeg utvikler meg som fotograf og føler at jeg trenger noe bedre, evt. mer/ zoom, macro osv. kommer jeg selvfølgelig til å kjøpe flere objektiver. Derfor er nok ikke Sony'en så aktuell.

Etter å ha lest forskjellige tester osv. har jeg veldig lyst på D50, men det er et par ting jeg ser at den ikke har og derfor lurer jeg kanskje på å spytte i litt til å kjøpe D70s eller D70 om jeg finner noen som fortsatt har den.

Skal en tur på Japan Foto i sandvika etterpå tror jeg, og kanskje jeg kan sjekke om de har KM Dynax 5D også ;)

Det jeg må gjøre nå er nok å kjenne på kameraene og finne ut hvilket jeg liker best.

EDIT: uansett hvilket kamera jeg velger, så vil vel objektivet som følger med klarer å ta akseptable bilder? hvertfall ikke noe dårligere enn et kompaktkamera?

Endret av MagnusW
Lenke til kommentar

Da har jeg vært på Japan Photo i sandvika. "mannen" anbefalte D70s med 18-70mm linsen. Kunne få den for 8500,- og det er jo en driiit bra pris. Fikk ta og føle på den og synes det er deilig størrelse på den. Han prøvde også å pakke på meg en D200, men da takket jeg fint nei siden prisen ligger på hele 16000,- for bare kameraet. hehe :p

Nå skal jeg bare "smøre" pappa litt så jeg får kjøpt det :p

Noen som har noen bra tips? Har tenkt å begynne med å si at dette er noe jeg har ønsket meg lenge (og det er jo forsåvidt sant), videre skal jeg si at han kan få låne det :ermm: nei, det skal jeg ikke. :nei:

Anyways, takk for tips! :D

Lenke til kommentar

Tilby å vaske og rydde rommet ditt hver uke i et helt år, bære ut søppel, vaske bilen hans og forplikte deg til å legge om fra sommer/vinter og tilbake, samt love å jobbe minst en time med leksene hver dag.

Som pappa ville jeg ha gått på den, med skriftlig avtale og konfiskering og salg ved brudd på avtalen. ;) Jeg hadde ikke gått på den om at du hadde ønsket deg det så lenge.. Men nå er du kanskje enda mere bortskjemt enn sønnen min? ;)

Lenke til kommentar
Tilby å vaske og rydde rommet ditt hver uke i et helt år, bære ut søppel, vaske bilen hans og forplikte deg til å legge om fra sommer/vinter og tilbake, samt love å jobbe minst en time med leksene hver dag.

Som pappa ville jeg ha gått på den, med skriftlig avtale og konfiskering og salg ved brudd på avtalen. ;) Jeg hadde ikke gått på den om at du hadde ønsket deg det så lenge.. Men nå er du kanskje enda mere bortskjemt enn sønnen min? ;)

6029826[/snapback]

jeg støvsuger allerede 2 av planene på huset.. hehe

Men jeg kan bruke det med skifting av dekk :D Skal også si at jeg skal være snill gutt! :p

Lenke til kommentar
Da har jeg vært på Japan Photo i sandvika. "mannen" anbefalte D70s med 18-70mm linsen. Kunne få den for 8500,- og det er jo en driiit bra pris. Fikk ta og føle på den og synes det er deilig størrelse på den.

6029709[/snapback]

Gratulerer med valget. Håper og regner med at du blir fornøyd med kameraet. Forøvrig kostet dette kit-et 7999,- for et par måneder siden ;) så det er mulig du klarer å prute prisen ned til dette, eller i det minste få med et 1GB minnekort som du uansett trenger. Evt kan du gå til Fotohuset og snakke med Afseth for å høre hva han kan tilby.

Lenke til kommentar
Gratulerer med valget. Håper og regner med at du blir fornøyd med kameraet. Forøvrig kostet dette kit-et 7999,- for et par måneder siden  ;) så det er mulig du klarer å prute prisen ned til dette, eller i det minste få med et 1GB minnekort som du uansett trenger. Evt kan du gå til Fotohuset og snakke med Afseth for å høre hva han kan tilby.

6033153[/snapback]

Ja, det stemmer at Japan Photo solgte D70S Kit til 7.999,- i januar, men dette var 171 stk EU-kameraer. Alle Nikon-kameraene som Japan Photo har hatt inne i ettertid har vært norske kameraer.

Lenke til kommentar

Har også kjøpt D70s på japan photo for noen dager siden.

Å prute var praktisk talt ikke mulig.

Selv om jeg skulle kjøpe kamera, superforsikring 4år, lowepro veske, tamron 70-300mm og et sandisk 1gig kort,- så klarte ikke butikkmannen å gi meg mer rabatt enn å få 150papirbilder gratis. Ganske så dårlig synes jeg!

Så det endte med at jeg droppa alt utstyr, og heller bare kjøpte kameraet med kit objektivet. Kan heller kjøpe inn mere utstyr når jeg får behov for det.

Er ivertfall veldig fornøyd med kameraet, men så har jeg vurdert forskjellige speilrefleks lenge. Så vurderingen var ganske grundig.

Gleder meg til å knipse flere bilder med dette kameraet, men først må jeg lære kameraet og kjenne :)

Endret av Menkromsen
Lenke til kommentar

Etter å ha hatt en liten prat med pappa i går ( :no: ) der han sa at han synes jeg burde vente med å bruke så mye penger på kamera. han sier jeg burde bruke hans kompakt kamera i sommer og se om det er noe jeg virkelig har lyst til å holde på med.. :(

Det er mulig han har noe rett der, men jeg kommer nok ikke til å drive med ett kompakt kamera i HELE sommer, mulig bare frem til sommerferien fordi det er liksom da jeg kommer til å ta mest biler mens jeg er i Kragerø store deler av sommeren osv.

Men anyways, skal fortsatt prøve å få kjøpt kamera snart!

Så kikket jeg litt gjennom reklamen i dag, og der lå det noe fra Japan Photo. De selger Konica Minolta Dynax 5D til knappe 5000,- med 18-70mm linsen! :dribble: Er ikke det et kjempe kjøp? var jo den dere alle anbefalte...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...