Gå til innhold

Tracker programvare

Anbefalte innlegg

Jeg har nå en god stund lagd musikk med eldre programmer som først med fasttracker og senere med modplug tracker, det har jo fungert bra for meg med samples(instrumenter) hentet fra nettet og gratis programvare, har denne hobbyen kostet meg hittil netto 0kr.

Og har ikke tenkt å bruke penger på keyboard ennå kanskje senere, men hvilke fordeler har den i forhold til tastaturet når man bare arbeider med samples, altså små wave filer. Med modplug tracker kan man bruke vst effekter men vst instumenter har jeg ennå ikke funnet ut hvordan man bruker. Samtidig vurderer jeg å bruke mer proffe programmer men vet altfor lite om altenativene ennå, men er det noen som vet om noen programmer som ikke altfor vanskelig å bruke til å lage musikk med og samtidig kan brukes uten keyboard og selvsagt å koster skjorta av en fattig student. Tillegs spørsmål for eventuelle for de som gidder å svare, hvordan virker skal vi si de mer proffe progs. i forhold trackere

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du testet ut Sk@le tracker?

Den er basert på FT2 men har/skal få bl.a. VST2 støtte. Hvis jeg hadde likt å jobbe i trackere er det mest sannsynligvis den jeg ville valgt.

Den finnes foreløpig bare i beta versjon.

Forskjellen mellom seqencere og trackere er mest arbeidsmetode.

Trackere er som båndspillere, mens seqencere er visuelle; trackere er for geeks, mens sequencere er for musikere osv.

Jeg synes sequencere er mer intuitive og oversiktelige å jobbe med rett og slett.

Og nei, så vidt meg bekjent er det bare i trackere du kan bruke tastaturet til å spille på.

Det er ingen fordeler med å bruke keyboard til wav-filer med mindre du laster dem inn mer dedikerte samplere (finnes mye freeware på nettet.)

Og den store fordelen er at du kan gjøre musikken din mer "levende" ved å benytte deg av anslagshastighet.

I FT2 ser du at det kommer en lang tallkode ved siden av noteverdien når du bruker keyboard; det er anslaget. Ellers har du bl.a. også pitch-bend og modulation som du kan benytte deg av.

Noen kommersielle programmer du kan sjekke ut:

Fruity Loops

Orion

Cubase SL

Sonar

Reason

Men du kan jo begynne med å laste ned Cubasis InWired først og se hva du synes.

Det kan være litt vanskelig å skjønne hvordan det fungerer til og begynne med, men du lærer det kjapt.

Håper du er blitt litt klokere.

Btw: Det blir litt enklere å lese innleggene dine hvis du bruker spørsmålstegn etter spørsmålene dine og enter litt innimellom. :wink:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...