Gå til innhold

Fedora Core Distro

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg var så uheldig at jeg først installerte Mandrake 10.0, og deretter oppgraderte jeg til Mandriva 2006.

Dette var noe jeg gjorde i nær desperasjon etter tidligere å ha prøvd SUSE 9.1, og da frøs skjermemn (antagelig X-windows krasj) stadig vekk kort tid etter boot-up.

Men så var det ikke bedre enn at Mandriva 2006 begynte på samme måte. Den foretar seg en del andre syke ting også, så den må jeg bli kvitt.

På min gamle maskin (snart dampmaskin) har jeg RedHat 7.2, og den spiiller utmerket. Men denne bruker jeg bare til backup siden jeg nå først har den.

Jeg lastet ned Fedora Core med tanke på å brenne CD-ene og installere, men Mandriva klarte ikke jobben med å brenne første CD via Konqueror. Alt stoppet bare opp.

Noen som kan skaffe meg Fedora CD'er? Eller brenne dem for meg, så skal jeg betale

kostnaden ved dette. Jeg har også vurdert RedHat 9, som vel var den siste distroen før RH Enterprise og Fedora oppsto. Jeg kan også være avtager av RH 9, om noen vil dele den med meg mot at jeg dekker pådratte kostnader.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei,

Jeg var så uheldig at jeg først installerte  Mandrake 10.0, og deretter oppgraderte jeg til Mandriva 2006.

Dette var noe jeg gjorde i nær desperasjon etter tidligere å ha prøvd SUSE 9.1, og da frøs skjermemn (antagelig X-windows krasj) stadig vekk kort tid etter boot-up.

Men så var det ikke bedre enn at Mandriva 2006 begynte på samme måte. Den foretar seg en del andre syke ting også, så den må jeg bli kvitt.

På min gamle maskin (snart dampmaskin) har jeg RedHat 7.2, og den spiiller utmerket. Men denne bruker jeg bare til backup siden jeg nå først har den.

Jeg lastet ned Fedora Core med tanke på å brenne CD-ene og installere, men Mandriva klarte ikke jobben med å brenne første CD via Konqueror. Alt stoppet bare opp.

Noen som kan skaffe meg Fedora CD'er? Eller brenne dem for meg, så skal jeg betale

kostnaden ved dette. Jeg har også vurdert RedHat 9, som vel var den siste distroen før RH Enterprise og Fedora oppsto. Jeg kan også være avtager av RH 9, om noen vil dele den med meg mot at jeg dekker pådratte kostnader.

6018659[/snapback]

Hvis du laster ned ISO-filene, kan du gjøre en network install, mer om det på relevant online dokumentasjon. Det er nok ikke trivielt men absolutt gjennomførbart.

Lenke til kommentar

Takk for innspill.

Floppy install:

Jo jeg har floppy, men til dette tregns vel en stabel av floppyer? Dessuten synes jeg det er bedre å holde meg i CD-verdenen i tilfelle reinstall skulle bli aktuelt senere.

network install

Hvis du laster ned ISO-filene, kan du gjøre en network install, mer om det på relevant online dokumentasjon. Det er nok ikke trivielt men absolutt gjennomførbart.

6019876[/snapback]

Jeg har lastet ned ISO-filene. Men jeg kan ikke dette med network install, og den tiden jeg trenger på å sette meg inn i the finer points her har jeg bruk for til andre formål. Jeg er nødt til å operere på need to know basis, så jeg har ikke lært meg alle kriker og kroker innen Linux.

Derfor må jeg fortsatt søke lykken ute i verden og se om noen kan komme opp med et sett CD'er enten Fedora Core eller Red Hat 9 som jeg kan få benyttet meg av.

Igjen, takk for innspill.

Lenke til kommentar

ah, jeg vil likevel anbefale nettverksinstallasjon.

boot opp med floppy linux slik det ble foreslått

veld nfs installasjon, og pek til et nfs-share med ISOfilene på, og du er klar til å installere.

det er meget trivielt å sette opp en nfs server

det er antagelig like trivielt å boote opp med floppyen til Mad_Dog

Lenke til kommentar
ah, jeg vil likevel anbefale nettverksinstallasjon.

boot opp med floppy linux slik det ble foreslått

veld nfs installasjon, og pek til et nfs-share med ISOfilene på, og du er klar til å installere.

det er meget trivielt å sette opp en nfs server

det er antagelig like trivielt å boote opp med floppyen til Mad_Dog

6020538[/snapback]

Den eneste floppybaserte boot jeg har er en gammel Red Hat 7.2. Ett eller annet sted. Vil det funke?

Forøvrig har jeg i dag definert en egen /backup-partisjon på disk, jeg vil også gjerne ta vare på alt under /home. Vil FC gi meg muligheten til kun å formattere de partisjonene (primært /)

slik som RH gjorde i "gamle dager"? Dvs.: Formattering i "expert modus".

Jeg har også brukt Reiser filsystem, støtter FC dette?

"nfs" - hva står "nfs" for? (Jeg har ikke installert Linux særlig ofte i livet, så den biten har jeg kun overføladisk kunnskap om)

MVH

PA Rønning

Lenke til kommentar

nfs er tradisjonelt sett den teknikken man bruker når du eksporterer filsystem over nettverk. nfs står da også for network file system.

svaret er ellers "ja" på alle dine spørsmål!

angi "linux reiserfs" som install option.

Fedora gjør alt det redhat gjorde i gamle dager, og mer dertil. det er på alle måter en naturlig videreføring av redhat 9.0

Lenke til kommentar

Dersom du har en gammel pc med litt diskplass, så går det finfint å dele ut iso-filene med NFS. Men du må fremdeles få brennt cd'n. Kansje bare flytte brenner'n midlertidig til den gamle pc'n?

Dersom du holder til ved UiO, så kan jeg sikkert ordne cd'r eller DVD til deg. Send meg en PM, så skal vi nok få ordna det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...